- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


KIA tager hul på en inspirerende bevægelse

Af Søren Clauding – 16. januar 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Umiddelbart kan det lyde som en kop te, der ikke er meget forskellig fra den, andre kolleger i bilbranchen serverer for tiden. Men fordi det er KIA, fordi de har sat det ind i en plan, som omfatter hele virksomheden, er der en god grund til at lytte efter. Erfaringen viser nemlig, at når KIA siger noget, sætter de også handling bag ordene, det er ikke tom uhåndgribelig snak.

 

Det er derfor at KIA og Hyundai koncernen generelt på få årtier er blevet en storspiller på det globale bilmarked og den position skal den nye plan medvirke til at fastholde. Man skal dog selv mobilisere en vis portion fantasi for at forestille sig, hvad det kan ende op med. Og alligevel har KIA givet nogle håndgribelige indikationer.

 

Præsentationen af KIAs nye brand-strategi blev, som det sig hører og bør, ikke mindst i disse Corona-tider, præsenteret LIVE på YouTube og inkluderede et helt og gennemgribende nyt logo. Men et nyt logo gør det ikke i sig selv, det er tankerne bag, udtrykt gennem ordene ”movement that inspires”, der frit kan oversættes til ”bevægelse, der inspirerer”.

 

Ny målsætninger

Bag nytænkningen ligger udarbejdelsen af et nyt mærkeformål, en ny mission for koncernen, en ny forretningstankegang, design filosofi og ikke mindst arbejdskultur. Sidstnævnte har formentlig været afgørende for den succes, KIA har indtil videre har haft på verdensmarkedet, udtrykt gennem en høj grad af disciplin, men også en høj grad af nytænkning og tilpasning til de stadig skiftende markedsforhold.

 

KIA har nu sigte på mobilitet og bevæger sig derved væk fra den traditionelle rolle som bilproducent. Man mener, at mobilitet er en nødvendighed, hvis mennesker skal blive inspireret, og at mobilitet er roden til menneskehedens fremgang.

 

Ho Sung Song, President and CEO of Kia Corporation, sagde i tilknytning til præsentationen bl.a.: ”Hos Kia mener vi, at transport, mobilitet og bevægelse repræsenterer en menneskeret. Vores vision er at skabe bæredygtige mobilitetsløsninger til forbrugere, brancher og samfund globalt. I dag begynder vi at omsætte denne vision til handling med lanceringen af vores nye brand-purpose og strategi for fremtiden.”

 

Endnu større fokus på el-drift

Men inden det bliver for filosofisk, handler det om, at KIA ønsker at kunne tilgodese kundernes til stadighed skiftende mobilitetsbehov. Det skal ske på et bæredygtigt grundlag i enhver henseende, og som en af verdens førende producenter af elektrificerede køretøjer, er der i særlig grad fokus på el-drift.

 

Frem til 2027 planlægger man således lanceringen af 7 nye dedikerede el-køretøjer. Og for at holde det simpelt, kalder man dem ganske enkelt EV1, EV2, EV3 osv. De nye modeller vil omfatte en række personbiler, SUV'er og MPV'er i flere segmenter, der hver især indeholder brancheførende teknologi til lang rækkevidde og hurtig opladning baseret på koncernens nye Electric-Global Modular Platform kaldet E-GMP.

 

Den første af Kias næste generations elbiler afsløres allerede i første kvartal af 2021 og viser Kias skiftende fokus mod elektrificering. Den vil være baseret på E-GMP-teknologien vil kunne kategoriseres som en crossover med en elektrisk rækkevidde på over 500 kilometer og en opladningstid på under 20 minutter. Dette vil i øvrigt også være den første globale model, der bliver præsenteret med Kias nye logo.

 

Med sit voksende udvalg af elbiler sigter Kia mod en andel på 6,6 procent af det globale elbilmarked inden 2025 og et globalt årligt salg på 500.000 elbiler inden 2026.

Kia oplyser i øvrigt , at man agter at løfte sløret for flere detaljer om den nye designretning for sine fremtidige produkter og tjenester i de kommende uger.

KIA prøvekørsler - find dem hér >>>

Videoen fra KIA præsentationen kan fortsat ses på YouTube.

KIA e-Soul (ovenfor) og KIA e-Niro er succesrige elbiler i den eksisterende modelvifte.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt