I begyndelsen af august
lancerer Hyundai en ny kompakt crossover, som skal
tage kampen op om de europæiske kunder i det
såkaldte B-segment. Den er så europæisk, at den
alene lanceres i Europa, og den er oven i købet
navngivet efter den franske by, Bayonne, der både er
kendt for sine fantastiske skinker og eksotiske
beliggenhed i bunden af Den biscayiske Bugt.
Ved præsentationen af den nye
bil i Danmark dristede Hyundai folkene sig til at
kalde den for en slags i20 stationcar, måske mest
fordi Bayon er 14 cm længere end i20. Den er da godt
nok også skabt på den samme tekniske platform som
i20, men visuelt er den udvendigt meget anderledes
og størrelsen kommer mest bagsædepassagererne til
gode, om end bagagerummet er en smule større (411
liter) end i i20.
Moderne snit og frisk
appeal
Den har et moderne snit, som
appellerer ikke bare til europæiske bilkøbere, men
også til lettere frisk og sporty kørsel. Den er dog
ikke proppet med hestekræfter, for den kraftigste
motor en den velkendte 3-cylindrede 1-liters turbo
benziner, der præsterer op til 100 hestekræfter. I
den prøvekørte udgave med 7-trins DCT
dobbeltkoblings automatgear skal man bruge 11,7
sekunder på at nå de 100 km/t. Skifter man selv
gear, kan det klares 1 sekund hurtigere, og
topfarten er 180 km/t.
Idéen med. ikke at lancere
bilen med større motor, har givet vis at gøre med,
at den skal positioneres prismæssigt lavere end
Hyundai Kona, der som udgangspunkt har en 120-hestes
benzinmotor i maskinrummet. Der er dog tale om en
helt igennem anden bil, og prisforskellen på Bayon
og Kona skal også ses i det udstyr, som Kona er
udrustet med.
Udmærket udstyrsniveau
Bayon er dog på ingen måde
dårligt udstyret. Den billigste version ”Pure”
koster 185.000 kroner. Her er motoren en 84-hestes
4-cylindret 1,2 liters benziner med et lidt større
forbrug end 1-liters alternativet (17,9 km/l vs 18,5
km/l i de manuelt gearede udgaver – automatik findes
kun med 100-hestes motoren). Den har fx
aircondition, automatisk nødbremse med fodgænger og
cyklist genkendelse, og fartpilot som standard.
Basisudstyret omfatter også
el-sideruder for og bag, el-sidespejle med varme,
læderrat, tagræling og vognbaneassistent. For blot
10.000 kroner oven i grundprisen får man enten
100-hestes motoren eller alternativt Essential
udstyret med 8” berøringsskærm, bakkamera,
p-sensorer bag, varme i både forsæder og rat samt
variabel bagagerumsbund. Vil man have både den
større motor og det mere udstyr stiger prisen til
210.000 kroner.
Topudstyret udløser en pris
på 225.000 kroner og inkluderer da 16” alufælge,
klimaanlæg, LED forlygter med statisk kurvelys,
regnsensor og meget andet. Automatgearet koster
20.000 kroner yderligere og så kan man tilkøbe en
stribe af ekstraudstyr.
Tilgivende affjedring
Køreoplevelsen på fugtige
danske sensommerveje vidner om køreegenskaber ikke
meget forskellige fra i20 modellen. Bayon er 1,50
meter høj og frihøjden er 16,5 cm, det medfører lidt
mere plads til hjulene og en smule mere tilgivende
affjedring, som passede godt til de fugtige
kørselsforhold (se onboard videoen her på siden).
Hjuldimensionerne på 16"
fælge er 155/55-16, som giver en direkte føling med
underlaget, mens affjedringen tager fra, når det
gæder de lidt større ujævnheder.
Støjniveauet er lavt, men
motoren kunne høres hvilket gav den lille
plus-oplevelse, at man kunne høre at der blev givet
mellemgas ved den automatiske nedgearing. Det var
især tydeligt i Sport-indstillingen (man kan også
vælge en Comfort og en Eco indstilling) og
medvirkede til at give et ellers usædvanlig
umærkeligt gearskifte.
Med 84 hk i maskinrummet må
man trække en anhænger på 910 kg og med 100
hestekræfter er den højest tillade anhængervægt 1110
kg, uanset transmission. Det er et pænt tal for så
kompakt en bil. Og så giver Hyundai som på hele
modelviften 5 års garanti, uafhængig af
kilometertal.
|