Konkurrencen om de
velbeslåede kunder i premium-klassen for de store
E-segmentbiler er hård. De tre store tyskere,
Mercedes, BMW og Audi sidder solidt på kunderne i
den klasse, Jaguar har også blandet sig i opgøret og
Volvo må heller ikke overses. Men nu banker også
Stellantis gruppens premium-brand, DS, på og deres
salgsargument nummer ét er efter undertegnedes
opfattelse det til tider lidt uhåndgribelige franske
begreb, haute couture.
Haute couture betyder frit
oversat ”mode på højt niveau”. Og er der omvendt
noget, franskmændene mestre, er det lige præcis den
moderigtige tilgang til rigtig meget rigtig
håndgribeligt i denne verden. Det gælder tøj,
smykker, design i enhver forstand, og det afspejles
i DS-bilerne og har gjort det, siden DS blev et
selvstændigt bilmærke tilbage i 2015.
God forretning
DS er dermed meget nyt som
premium-bilmærke. De er vokset ind på markedet på
baggrund af et naturligt ønske om, også i
PSA-koncernen, der siden er slået sammen med FCA i
Stellantis gruppen, at få en andel af den attraktive
premium-kage. Der er mange penge i det marked og det
er ikke udpræget prisfølsomt. Rammer man kundernes
ønsker og opnår man det rette image, er det ikke et
dårligt sted at drive forretning.
Den første DS var DS 7
Crossback, også en DS 3 E-Tense har set dagens lys.
Og sidst på året eller i begyndelsen af 2022 ser en
ny model projektørlyset hos bilforhandlerne,
agenterne eller hvad det nu bliver til herhjemme: DS
9.
Plug-in limousine
DS 9 er en ægte E-kategori
limousine med en længde på 4,93 meter, den kommer i
en E-Tense udgave, dvs. med en plug-in hybrid
drivline, og lige nu i den endnu ikke overståede
Corona-pandemi, er en håndfuld
pre-produktionsmodeller på Europa-turné. En af dem,
har vi prøvekørt.
Lanceringstidspunktet er i
øjeblikket uklart, det samme er priserne på den nye
DS 9 E-Tense, men det er klart, at en plug-in hybrid
med den aktuelle afgiftspolitik passer endog
særdeles godt til det danske marked. Om end der også
findes en stribe konkurrerende plug-in’er, der
sælges til attraktive priser, fordi de medbringer et
batteri og kan køre et halvt hundrede kilometer på
strøm alene.
Stærke kort
Den nye DS 9 E-Tense har
flere stærke kort på hånden. For det første har den
sin helt egen fremtoning, sit eget design, der
klæder den store bil. For det andet inkluderer den
en række design-detaljer, som kollegerne i
E-segmentet ikke tilbyder. For det tredje har man
været i stand til at skabe en kvalitet, der synes at
være i orden, men som ret beset kan være vanskelig
at vurdere. DS 9 bygges nemlig alene i Kina, hvor DS
også var lidt tidligere ude end i resten af verden,
måske for dér at sikre sig en andel i det voldsomt
ekspanderende kinesiske bilmarked, der i vidt omfang
drives af interessen for europæiske luksusbiler.
Den æstetiske oplevelse af en
DS 9 E-Tense kan der ikke sættes en finger på. Den
er skabt på den velkendte EMP2 platform, der også
benyttes til en række andre modeller i den tidligere
PSA-gruppe. Det samme gælder drivlinen, der består
af en 4-cylindret PureTech turbobenzinmotor på 180
hk i kombination med en 110-hestes elmotor, som
giver en systemeffekt på 225 hk og et system-moment
på 360 Nm, altså samme specifikationer som findes på
forhjulstrukne PHEV’er fra bl.a. Citroën og Peugeot.
Eksklusiv og unik
I DS 9 E-Tense har man dog
forholdt sig til opbygningen med særlig fokus på det
eksklusive og unikke. Støjbilledet er uforligneligt.
Næsten 4 mm tykke akustiske ruder holder lyd fra
omgivelserne ude af den overdådige kabine – herunder
også vindstøj. Det understøttes af en beskeden støj
fra drivlinen, selv når benzinmotoren skal på
arbejde.
Kurveegenskaberne og
stabiliteten er god, men der nu ikke er meget
racerbil over en DS 9 E-Tense, hvad der vel ret
beset heller ikke skal være, selvom fabrikken bl.a.
udvikler sin elektriske kunnen i Formel E
verdensmesterskabet. Det avancerede Active Scan
affjedringssystem, som registrerer ujævnheder i
kørebanen inden bilen når der til og siden tilpasser
affjedringen derefter, er med til at sikre vejgrebet
og samtidig underbygge den komfortable
køreoplevelse.
Normalt skal der meget til at
få undertegnede til at prise vægten på en plug-in,
som jo typisk er nogle hundrede kg tungere end biler
med konventionelle ICE-motorer. Ikke desto mindre
harmonerer de 1839 kg, som DS 9 E-Tense vejer i
ubelastet tilstand, faktisk glimrende med den rolige
kørsel, som forventes af en premium-bil.
DS 9 E-Tense er udstyret med
235/45-19 hjul.
Forlænget platform
EMP2 platformen er i DS 9
forlænget med ikke mindre end 18 cm. Det medvirker
til kørestabiliteten, men bidrager også til de gode
pladsforhold. Der er god plads på bagsædet, men ikke
overvældende, som det ses hos visse af de ligeså
lange konkurrenter. Til gengæld var der i den Rivoli
Opéra udstyrsudgave, som var til rådighed til
testen, både massage og temperaturstyring (varme og
køl) på de bageste siddepladser.
Bag dem er et 510 liter
bagagerum og bagsæderyglænet kan lægges ned, hvorved
bagagekapaciteten forøges til…ja, det ved vi faktisk
ikke. Måske er det ikke opgjort, fordi bilen trods
alt ikke er en hatchback men en regulær limousine.
Formentlig af samme grund er bagsæderyglænet ikke
delt i to, men er én stor og temmelig bastant og
tung enhed.
Præstationer og forbrug
I præstationsmæssig forstand
disponerer man over et 11,9 kWh batteri, der
muliggør 45 kilometer elektrisk kørsel. Benzintanken
er på beskedne 42 liter, så der skal tankes en del
gange undervejs, hvis man tager en hurtig tur ned ad
de tyske autobahns. Dele af en sådan tur kan til
gengæld foregå temmelig hurtigt, hvis trafikken
tillader det, for topfarten er 240 km/t. Men mon
ikke en sådan kørsel forbruger endnu mere benzin -
og da rækker el-driften ikke langt?
Den forholdsvis korte testtur
på danske landeveje gav ikke mulighed for præcist at
afprøve benzinforbruget uden elektrisk hjælp, men
PSA søstermodellerne rammer omkring 12-13 km/l. I
øvrigt følger fabrikken lidt senere op med en Long
Range version med 250 hk og et større batteri, som
antagelig kræver de ekstra heste for ikke at blive
sat til vægs af 225-hestes udgaven.
Sidst men ikke mindst må man
trække en anhænger på 1200 kg. Det giver ikke
mulighed for at medbringe en gigantisk campingvogn,
men det vil sandt at sige også være synd for den
ellers i enhver sammenhæng harmoniske og delikate
haute couture oplevelse.
|