- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kort test: VW Tiguan Modelår 2021

Opgraderet succesmodel


Af Søren Clauding – 12. november 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den mest populære SUV i Europa sidste år var Volkswagen Tiguan. Den tyske bilfabrik solgte ikke færre end 910.926 eksemplarer og ikke færre end 2.674 af dem fik danske nummerplader på. Og nu er tiden så inde til en om ikke skelsættende så da i hvert fald opgradering af 2. generation af succesmodellen, der så dagens lys for første gang i 2007 og siden skiftede ham i 2016.

 

Man kunne kalde ændringerne på 2021-årgangen for et facelift. Men der er også tale om en vis opgradering, for undervogn og opbygning er ens, alt imens der netop er sket et løft på både den tekniske og den visuelle front. Den nye Tiguan har fået ny front, som er markant anderledes end den hidtidige. Den er langt skarpere, og udstråler mere selvtillid og pondus – noget den vel ret beset godt kan tillade sig, fordi den hidtidige model har haft så stor succes.

 

Nr. 2 efter Toyota RAV4

Faktisk er det sådan iflg. Volkswagen, at Tiguan i år ligger på 2. pladsen i segmentet, efter Toyota RAV4, og i sagens natur er det en placering, men gerne vil løfte et trin, hvad den nye bil så skal hjælpe med.

 

Set bagfra er forskellene dog minimal, hvis ikke lige man opdager, at Tiguan-navnet er placeret under VW-logoet. Men køremæssigt er ”forskellen ens”. Bagklappen er imidlertid elektrisk, hvis man vælger en Elegance eller R Line version, og det kan nok have sin fordel, for Tiguan er givet vis en bil, der bruges – ikke mindre end 80 procent af alle de Tiguaner, der har fået danske nummerplader på, købes til firmabrug.

 

3-zone klimaanlæg standard

Indvendig har Tiguan også fået en opstrammer. Nu er 3-zone klimaanlæg standard, hvad bagsædepassagererne givet vis vil sætte pris på, og betjeningen af anlægget via berøringsaktiverede funktioner er også standard. Desuden kan man vælge det såkaldte stemningslys i 30 forskellige farver.

 

Tiguan bliver også elektrificeret i kraft af en 245-hestes plug-in hybrid drivline, hvor et 13 kWh batteri vil give omkring 50 kilometers elektrisk kørsel samt mulighed for, at køre elektrisk op til 130 km/t.

 

Har man fart i blodet, skal man måske vente med at bestille en Tiguan til januar 2021. da lancerer Volkswagen en Tiguan R med 2-liters TSI-motor på 320 hestekræfter, i princippet den samme, som også kan fås i den nye VW Arteon. Den vil bl.a. have adaptiv undervogn og særlige 20” alufælge – men prisen er heller ikke at kimse af: Lige små 800.000 kroner på danske nummerplader, forventer den danske importør.

 

I den mere tilgængelige prisklasse kan man anskaffe en Tiguan med standardudstyr og 150 hestes TSI-motor med cylinder frakobling til 395.000 kroner. Vi kørte en kort prøvetur i udgaven med 150-hestes TSI-motor og man får hurtigt en klar fornemmelse af, hvorfor bilen har opnået succes. Alt er logisk og let tilgængeligt, pladsforholdene er uændrede, som vi har beskrevet ved tidligere prøvekørsel af den hidtidige version, og motoren passer glimrende til bilens bestemte affjedring. Den kører som hidtil, og hvis affjedringen skal være mere tilgivende, vil man med fordel kunne udskifte 18" fælgene med 17".

Andre VW testkørsler – find dem hér >>>



1,5 liters TSI motoren præsterer 150 hestekræfter.



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt