Alle bilfabrikker bygger
elektrificerede biler i et eller andet omfang, mange
har også skabt regulære elbiler, der ikke kan køre
uden strøm. Men udvalget på markedet er et godt
sammensurium af mere eller mindre vellykkede
elbiler. Den nye VW ID.4, der lanceres i Danmark til
marts, er en af dem, der giver allermest mening.
Indrømmet, vi har ikke kørt
den nye bil endnu, og alene haft mulighed for at
trænge lidt ind under lakken på den i forbindelse
med Danmarkspremieren, der, begrænset af
Corona-restriktioner, fandt sted for en lille
håndfuld journalister. Men den ser ualmindelig
rigtig ud. Og med forventninger til, at den kører
ligeså godt som lillebror ID.3, er der god grund til
at tro, at den noget mere velvoksne ID.4 rammer
bedre ind i typisk dansk kørselsbehov.
Volkswagen har haft succes
med ID.3 siden den danske lancering tidligere på
året. Man har solgt 1800 eksemplarer af fabrikkens
første bil, der fra grunden er skabt som elbil.
Dermed er den blevet den næst mest solgte elbil i
Danmark i året, der snart rinder ud. En fjer i
hatten var hæderstitlen, Årets Bil i Danmark 2021,
men ID.3 havde såmænd nok også klaret sig godt uden,
for Volkswagen har et godt ry i Danmark, som selv
ikke dieselskandalen var i stand til at udradere.
Mere komplet
ID.3 er en glimrende elbil,
men ID.4 er mere end en tand bedre, fordi den er
mere komplet. Platformen er identisk med den, som
ID.3 er baseret på, den har også samme akselafstand,
men ID.4 er med sine 4,58 meter hele 32 cm længere
end 3’eren. Den er desuden skabt som en ægte SUV,
med en frihøjde på over 16 cm, den vil senere kunne
fås med firehjulstræk og den er såvel 6 cm højere
end ID.3 som 4 cm bredere. Man sidder 3 cm højere,
og det giver også god mening, for SUV’er er
populære, bl.a. fordi man sidder højere, men også
fordi bilerne er rummelig og fordi de kan køre, hvor
andre giver op.
ID.4 er ualmindelig rummelig,
fordi man har udnyttet elbilens fordele med kompakt
drivline og rigtig placering af Inverter og andre
elektriske elementer. Man har dog som i ID.3 lagt
elmotoren mellem baghjulene, og dermed sat sig ud
over årtiers gode erfaringer med forhjulstrukne
biler. Det burde dog som udgangspunkt ikke have stor
betydning med henblik på stabiliteten
(akselafstanden er næsten 9 cm længere end hos fx
søstermodellen, Tiguan), fordi man i moderne tid er
godt hjulpet af kørehjælpemidler, men fordelen er
nok størst i bymiljø – hvor en elbil også fortsat
giver bedst mening.
Kompromisløs
energieffektivitet
Den store rummelighed er
opnået, uden at gå på kompromis med aerodynamikken,
hvor man flot rammer en luftmodstandskoefficient på
0,28. Det er især godt, set i lyset af den forøgede
frihøjde og det højere karrosseri. Det har så også
medvirket til, at rækkevidden med det store batteri
på 77 kWh, som er standard i de første varianter på
markedet, er 522 kilometer og blot 18 kilometer
kortere end for den noget mindre ID.3. I praksis er
450-460 kilometer meget realistisk, oplyser
Volkswagens danske informationschef, Thomas
Hjortshøj.
ID.4 følges op af en udgave
med 52 kWh batteri og en WLTP-angivet rækkevidde på
348 kilometer. Den giver formentlig endnu bedre
mening end den kraftigere model. Da må man godt nok
”klare sig” med enten 148 eller 170 hestekræfter,
modsat de 204 hk, som 77 kWh udgaven kan præstere,
men batterivægten er også 150 kg lavere. Det er
fortsat et af elbilernes minusser, at de skal slæbe
rundt på stor en dødvægt i form af de meget tunge
batterier. Det store batteri vejer ikke mindre end
493 kg.
God økonomi
I forhold til den nye
afgiftslovgivning, som det forventes at den ser ud,
når den forventeligt forelægges 18. december i år,
giver det mindre batteri også bedst mening i
økonomisk forstand, fordi der gives en afgiftsrabat
på i nabolaget af 1700 kr. pr. kWh op til en
overgrænse på 45 kWh.
Prikken over i’et, som
signalerer ID.4’s store alsidighed, er det faktum,
at man må trække en anhænger på op til 1200 kg,
noget der normalt ikke er elbiler forundt.
Trækkrogen er oven i købet elektrisk, så den kan
foldes væk, når den ikke skal bruges.
Eget ID
Summen af egenskaber
underbygges i ID.4 af et unikt design, der dog ikke
overraskende læner sig op af lillebror. Men den har
sin helt egen identitet, netop på grund af
alsidigheden. Introduktionsfasen i Danmark indledes
med to First Edition varianter, der forventes at
koste omkring 400.000 kroner for udgaven med 52 kWh
og godt 470.000 kroner med 77 kWh.
Begge versioner er
veludstyrede, hvad de vel ret beset også bør være.
Man må ikke glemme, at uden afgiftsfritagelse i
Danmark (bortset fra moms), er der tale om biler,
der med samme afgift som konventionelle biler ville
koste et godt stykke over en million kroner.
Udstyret inkluderer da også
på den billigste version fx 20” alufælge, adaptiv
fartpilot med kø-funktion, navigation ”Pro”,
bakkamera, ratvarme og 2-zone klimaanlæg baseret på
den ideelle teknik i en elbil, nemlig en varmepumpe.
I den dyre udgave er hjulene vokset til 21”, hvilket
der kompenseres for gennem en justerbar adaptiv
undervogn, standard er også LED Matrix forlygter,
panorama glastag, head-up display, 3-zone
klimaanlæg, nøglefri betjening, elektrisk
anhængerkrog og el-sæder.
|