- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kort test: VW Arteon Shooting Brake

Elegant løsning på premium niveau


Af Søren Clauding – 12. november 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Volkswagen i 2017 lancerede den første VW Arteon, var det en ny vej at følge, om end designerne givet vis har haft VW CC i erindring. Man havde godt nok en god del teknisk genbrug fra Passat, men det var ikke til at se det, hvis man ikke lige vidste det. Nu lancerer man så en Shooting Brake version, samtidig med, at Arteon generelt har fået en opgradering. Og den hæver elegancen til et nyt niveau.

 

Nogle vil kalde den for en stationcar udgave af en Arteon, men den holder ikke rigtigt, for pladsmæssigt er forskellen beskeden. Faktisk er det mest pladsen i højden til fortrinsvis bagsædepassagererne, der er forskellig. Hér har man fået 5 cm mere plads, og en enkelt cm er kommet forsædepladserne til gode.

 

OK, bagagerummet er også lidt større, især hvis man laster til loftet. Men tallene taler deres eget tydelige sprog: Med bagsæderyglænene lagt ned, disponerer man over 1632 liter i Shooting Brake mod 1557 liter i Fastback, så man er virkelig ude på marginalerne.

 

Smag og behag

Men hvorfor så skabe en Shooting Brake version? I undertegnedes optik er svaret ganske enkelt: De to biler, altså den hidtidige såkaldte Sportback og den nye Shooting Brake, efterlader et vidt forskelligt indtryk. Det handler hovedsagelig om smag og behag – og det skal der vel også være plads til, når man som i Danmark betaler mindst 600.000 kroner for en bil.

 

Vi kørte en kort tur i udgaven med 190 turbobenzin-heste og må konstatere, at køreoplevelsen også er næsten identisk, sådan som vi husker den. Luksuøs, men bestemt i leveringen af impulser fra underlaget, uden dog at være ukomfortabel. Som sådan er den også luksuøs og sporty. Der var ikke nævneværdig mere støj fra den lidt større agterkabine, igen sådan som vi husker den. Men det er ikke utænkeligt, at Shooting Brake med sin lille agter-spoiler over bagruden har en bedre aerodynamik med tilhørende mindre vindstøj.

 

Den koster 20.000 kroner mere end Fastback versionen. Hvad der lige retfærdiggør forskellen er ikke umiddelbart indlysende, men forklaringen er simpel: Arteon Shooting Brake har nøglefri betjening og elektrisk bagklap – det har Fastback ikke.

 

Fornuftigt salg

Siden introduktionen i 2017 har Volkswagen i Danmark solgt 1800 Arteon. Til sammenligning er der i samme periode kommet nummerplader på 13.000 Passat’er. Man er naturligvis spændt på, om salget af Shooting Brake vil øges i de kommende år – uden at snuppe købere fra Sportback og Passat. Men fælles for de to Arteon karrosseri varianter, der begge er 4,87 meter lange, er en justering af frontpartiet, som i øvrigt er forskelligt på de to udstyrsvarianter, Elegance og R Line. Og vi skriver med vilje udstyrs-varianter, for det er hovedsageligt det, der gør forskellen – altså bortset fra front-detaljerne.

 

Indvendigt er der også foretaget en tilretning, hvor eksempelvis det såkaldte Discover Pro Navigation med en 9,2” skærm nu er standard. Også rattet er anderledes og det samme gælder betjeningen af klimaanlægget.

 

Hos Volkswagen står IQ.Drive for elektronisk styrede kørehjælpemidler. Der er i sagens natur tale om de nyeste udgaver af den forudseende adaptive fartpilot, den automatiske nødbremse med fodgænger registrering etc., der er virkningsfuld helt op til 210 km/t.

 

Nyt er også, at man kan tilkøbe justerbar affjedring, som kan indstilles så godt som trinløst mellem ultrakomfortabel til ekstra sportslig. Hidtil har man kun kunnet vælge tre forud definerede indstillinger.

 

Bredt motorudvalg

På motorfronten kan man, foruden den 190-hestes 2-liters TSI motor (320 Nm), som vi stiftede et kort bekendtskab med, også vælge en 280 hestes (350 Nm) TSI i kombination med 4Motion firehjulstræk og fra januar 2021 desuden en 320 hestes 4Motion.

 

I eHybrid versionen, som også kommer til januar, har man en 1,4 liters TSI-motor på 156 hk samt en 115 hestes elmotor, der giver en systemeffekt på 218 hestekræfter og et drejningsmoment på 400 Nm.

 

Sidst, men ikke mindst, selvom Arteon hidtil hovedsagelig er blevet købt med benzinmotor, er to dieselvarianter også en option: En 150 hestes 2-liters TDI (360 Nm), hvormed man kan køre 19,6 km/l, samt en tilsvarende 200-hestes TDI (400 Nm), der kører 18,2 km/l.

Andre VW testkørsler – find dem hér >>>










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt