Da Volkswagen i 2017
lancerede den første VW Arteon, var det en ny vej at
følge, om end designerne givet vis har haft VW CC i
erindring. Man havde godt nok en god del teknisk
genbrug fra Passat, men det var ikke til at se det,
hvis man ikke lige vidste det. Nu lancerer man så en
Shooting Brake version, samtidig med, at Arteon
generelt har fået en opgradering. Og den hæver
elegancen til et nyt niveau.
Nogle vil kalde den for en
stationcar udgave af en Arteon, men den holder ikke
rigtigt, for pladsmæssigt er forskellen beskeden.
Faktisk er det mest pladsen i højden til fortrinsvis
bagsædepassagererne, der er forskellig. Hér har man
fået 5 cm mere plads, og en enkelt cm er kommet
forsædepladserne til gode.
OK, bagagerummet er også lidt
større, især hvis man laster til loftet. Men tallene
taler deres eget tydelige sprog: Med
bagsæderyglænene lagt ned, disponerer man over 1632
liter i Shooting Brake mod 1557 liter i Fastback, så
man er virkelig ude på marginalerne.
Smag og behag
Men hvorfor så skabe en
Shooting Brake version? I undertegnedes optik er
svaret ganske enkelt: De to biler, altså den
hidtidige såkaldte Sportback og den nye Shooting
Brake, efterlader et vidt forskelligt indtryk. Det
handler hovedsagelig om smag og behag – og det skal
der vel også være plads til, når man som i Danmark
betaler mindst 600.000 kroner for en bil.
Vi kørte en kort tur i
udgaven med 190 turbobenzin-heste og må konstatere,
at køreoplevelsen også er næsten identisk, sådan som
vi husker den. Luksuøs, men bestemt i leveringen af
impulser fra underlaget, uden dog at være
ukomfortabel. Som sådan er den også luksuøs og
sporty. Der var ikke nævneværdig mere støj fra den
lidt større agterkabine, igen sådan som vi husker
den. Men det er ikke utænkeligt, at Shooting Brake
med sin lille agter-spoiler over bagruden har en
bedre aerodynamik med tilhørende mindre vindstøj.
Den koster 20.000 kroner mere
end Fastback versionen. Hvad der lige retfærdiggør
forskellen er ikke umiddelbart indlysende, men
forklaringen er simpel: Arteon Shooting Brake har
nøglefri betjening og elektrisk bagklap – det har
Fastback ikke.
Fornuftigt salg
Siden introduktionen i 2017
har Volkswagen i Danmark solgt 1800 Arteon. Til
sammenligning er der i samme periode kommet
nummerplader på 13.000 Passat’er. Man er naturligvis
spændt på, om salget af Shooting Brake vil øges i de
kommende år – uden at snuppe købere fra Sportback og
Passat. Men fælles for de to Arteon karrosseri
varianter, der begge er 4,87 meter lange, er en
justering af frontpartiet, som i øvrigt er
forskelligt på de to udstyrsvarianter, Elegance og R
Line. Og vi skriver med vilje udstyrs-varianter, for
det er hovedsageligt det, der gør forskellen – altså
bortset fra front-detaljerne.
Indvendigt er der også
foretaget en tilretning, hvor eksempelvis det
såkaldte Discover Pro Navigation med en 9,2” skærm
nu er standard. Også rattet er anderledes og det
samme gælder betjeningen af klimaanlægget.
Hos Volkswagen står IQ.Drive
for elektronisk styrede kørehjælpemidler. Der er i
sagens natur tale om de nyeste udgaver af den
forudseende adaptive fartpilot, den automatiske
nødbremse med fodgænger registrering etc., der er
virkningsfuld helt op til 210 km/t.
Nyt er også, at man kan
tilkøbe justerbar affjedring, som kan indstilles så
godt som trinløst mellem ultrakomfortabel til ekstra
sportslig. Hidtil har man kun kunnet vælge tre forud
definerede indstillinger.
Bredt motorudvalg
På motorfronten kan man,
foruden den 190-hestes 2-liters TSI motor (320 Nm),
som vi stiftede et kort bekendtskab med, også vælge
en 280 hestes (350 Nm) TSI i kombination med 4Motion
firehjulstræk og fra januar 2021 desuden en 320
hestes 4Motion.
I eHybrid versionen, som også
kommer til januar, har man en 1,4 liters TSI-motor
på 156 hk samt en 115 hestes elmotor, der giver en
systemeffekt på 218 hestekræfter og et
drejningsmoment på 400 Nm.
Sidst, men ikke mindst, selvom Arteon hidtil
hovedsagelig er blevet købt med benzinmotor, er to
dieselvarianter også en option: En 150 hestes
2-liters TDI (360 Nm), hvormed man kan køre 19,6
km/l, samt en tilsvarende 200-hestes TDI (400 Nm),
der kører 18,2 km/l.
|