- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Test:

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid


Rækkevidde rekord øger gevinsten


Af Søren Clauding – august 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det vil være synd at sige, at Toyota gør noget halvt. De har satset målrettet på hybridbiler i over 20 år, og har kolossal succes dermed. De har produceret plug-in hybrider siden 2012 og nu lancerer de den ultimative plug-in hybrid, med en elektrisk rækkevidde på overbevisende 75 kilometer, oven i købet bygget ind i den velvoksne succes-SUV, RAV4.

 

Den seneste og 5. generation af RAV4 blev lanceret i 2019 som selvopladende hybrid. I intro-året nåede Toyota et pænt stort salgstal på 2.151 herhjemme. Salget af RAV4 Hybrid går fortsat godt, men det bliver lige nu overhalet af salget af den helt nye plug-in hybrid. MÅSKE!

 

Udsolgt

For Toyota har ikke for nærværende oplyst, hvor mange af den nye bil, der er købt i Danmark. Kun, at længe inden den officielt bringes på markedet, har man solgt rub og stub, og det gælder helt frem til udgangen af 2020.

 

Man kan sagtens bestille en ny RAV4 plug-in Hybrid, men det bliver tidligst til levering i 2021 og hvad prisen er til den tid, vides ikke, for det danske Folketing har endnu ikke taget stilling til, hvad der skal ske med bilafgifterne næste år. Eller rettere: Det har de, men hele branchen og alle de potentielle kunderne håber, at politikerne omgør den indfasningsstrategi af fuld registreringsafgift, som vil indebære en forhøjelse af afgiften til 65 procent fra i princippet 0 procent i år allerede i 2021.

 

Prisforøgelse er miljøskadelig

Politikerne kan være stensikre på, at ligeså stor en succes, det har været i år, at afgiftsbegunstige plug-in hybridbiler og dermed ikke bare vænne danskerne til at operere elektrisk, men også bevare sikkerhedsnettet under bilejerne (at de ikke er begrænset til alene at køre på elektricitet), vil købet af de miljørigtige elektrificerede biler styrtdykke, hvis prisen øges voldsomt.

 

Vi danskere er nu engang prisfølsomme, og bliver det for dyrt, at være miljøvenlig, sætter de fleste økonomien over miljøet – og der skal ikke meget til.

 

Forøges afgiften, vil der især hvad RAV4 plug-in hybrid angår efter undertegnedes mening være tale om en stor, stor politisk fejlbeslutning. Med den exceptionelle elektriske rækkevidde på 75 kilometer, som i byområde kommer meget tæt på 100 kilometer, er der lagt op til, at RAV4 ejere stort set hele tiden kører prisbilligt og miljørigtigt på elektricitet alene, og kun undtagelsesvis gør brug af benzinmotoren.

 

Forvandlingsproces

Selv når det sidste sker, er den ret økonomisk. Når den løber tør for køre-strøm, forvandles drivlinen nemlig til en selvopladende hybrid. Når RAV4 Plug-in Hybrid alligevel ikke i hybrid-indstillingen er ligeså økonomisk som søster-versionen, den selvopladende RAV4 Hybrid (der kører ca. 1,5 km længere på literen), er det på grund af de ekstra cirka 285 kg (målt på totalvægt), som Plug-in udgaven slæber rundt på.

 

Toyota har nemlig installeret et 18,1 kWh 355,2 Volt litium-ion batteri (bestående af 96 celler) i RAV4 Plug-in. Derved bliver bilen meget mere elektrisk end konkurrenterne på markedet, der typisk har op til 40-50 kilometer elektrisk rækkevidde, og derved ændrer den på det elektrificerede forbrugsmønster.

 

El-bil i praksis

 

Med 40-50 km elektrisk kørsel vil den plug-in hybrid ejer, der måske er bosiddende udenfor en storby, 30-40 kilometer fra bymidten, skulle bruge benzin for at nå frem til bygrænsen, for at have gemt nok elektricitet til en køretur i det urbane. Og måske endda også siden bruge benzin for at nå hjem til ladeboksen på husmuren, for at få ny billig og miljørigtig energi tanket på. I det scenarie vil RAV4 Plug-in ofte kunne klare turen uden benzinforbrug overhovedet, præcis som en elbil.

 

Scenariet er med andre ord ganske lige til: Hvis der fortsat gives afgiftsrabat til plug-in hybrider, vil biler som Toyota RAV4 Plug-in være konkurrencedygtige, også i forhold til den almindelige RAV4 Hybrid, der bestemt er et udmærket alternativ – men for de bilejere, der har mulighed for elektrisk opladning på fx bopælen, bliver RAV4 Hybrid et dyrt alternativ i forhold til plug-in hybriden.

 

Under en halv million

Listeprisen for en RAV4 Hybrid svinger fra små 465.000 til 587.000 kroner (inkl. AWD). Tilsvarende slipper køberne af en RAV4 Plug-in Hybrid med 460.000 kroner for den billigste model, som i øvrigt har langt flere kræfter end opladningshybriden. Men husk: Bilen er udsolgt i 2020, så vil man købe til den pris, må man lige sikre sig, at politikerne står ved deres ord om lovgivningsmæssigt, at medvirke til at gøre Danmark mere grønt, og ikke forhøjer afgiften 1. januar 2021.

 

Det var økonomien, men i sagens natur er RAV Plug-in Hybrid anderledes på mange andre måder end den ”konventionelle” opladningshybrid eller benzin-udgaven med 175 hestekræfter og en brændstoføkonomi på omring 14.000 kroner.

Læs mere om Toyota RAV4 Plug-in Hybrid hér >>>

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Toyota flagskib sætter ny standard >>>
Videotest: Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

En del af Toyotas første internationale testkørsel af den nye RAV4 Plug-in Hybrid fandt sted i København og omegn. Vi har prøvekørt det avancerede og velkørende Toyota flagskib med elektrisk rækkevidde mellem 75 og 100 kilometer på en snoet dansk skovvej. Fuld HD.






Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt