- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Lancering i Danmark: Mere hybrid-kraft til Suzuki


Af Søren Clauding – marts 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ved indgangen til 2020 blev Suzukis 12 Volt hybridsystem standardudstyr i modellerne Swift og Ignis, og nu har den japanske fabrik introduceret et kraftigere 48 Volt mild-hybridsystem, der fremover er standard i Vitara og S-Cross med 1,4 Boosterjet motor og 6-trins manuelt gear.

 

Systemet inkluderer en 48 Volt elmotor, der samarbejder med et 48V/8Ah litium-ion batteri og både varetager rollen som elmotor, der assisterer benzinmotorerne, og generator, der oplader batteriet ved deceleration.

 

Idéen er, både at reducere benzinforbruget og levere ekstra kræfter til acceleration. Elmotoren kan præstere op til 13 hk og 50 Nm, styret af bilens fører. Det er især en fordel ved lave motoromdrejninger, hvor elektrisk power bistår benzinmotoren, indtil turboladeren for alvor træder til med omdrejningstal på omkring 2000 omdr./min.

 

Elmotoren driver under visse omstændigheder også benzinmotoren i tomgang for at spare på benzinforbruget, og da det er elmotoren, der starter benzinmotoren op efter automatisk stop, foregår det meget lydløst, forklarer man hos Suzuki.

 

Gennemgribende forbedret

Foruden den nye kraftige mild hybrid teknologi er 1,4 liters Boosterjet motoren blevet optimeret med henblik på bedre udnyttelse af benzinen. Forbedringerne inkluderer bl.a. en ny turboenhed, højere kompression, højere indsprøjtningstryk, dobbelt ventilstyringssystem, bedre smøring af stemplerne, en ny oliepumpe, EGR-ventil og partikelfilter.

 

Sjovt nok er motoreffekten faldet fra de hidtidige 140 til nu 129 hestekræfter, men fordi drejningsmomentet samtidig er forøget fra 220 til 235 Nm er fart præstationerne uændret 0-100 km/t på 9,5 sekunder og 190 km/t på toppen.

 

Derimod er benzinøkonomien forbedret med fra 13 til 20 procent afhængig af model, Suzuki nævner selv de nye realistiske WLTP-tal for Suzuki Vitara 2WD på 17,5 km/l og S-Cross på 17,9 km/l. Tilsvarende er CO2 udledningen reduceret med 17 procent.

 

Priserne for en Vitara 1,4 Hybrid og S-Cross Hybrid er for Active udstyrsniveauet hhv. 240.000 og 245.000 kroner. Der er tale om en merpris for Vitara på blot 2000 kroner, alt imens prisen for S-Cross er faldet med 4000 kroner. Af andre ændringer er ikke mindst, at begge modeller nu har automatisk nødbremse og adaptiv fartpilot som standard. Og så kan Vitara Hybrid også købes med AllGrip 4WD system for en merpris på 25.000 kroner.

Suzuki prøvekørsler – find dem hér >>>



Hybridsystemet arbejder sammen med de trækkende forhjul.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt