Ved indgangen til 2020 blev
Suzukis 12 Volt hybridsystem standardudstyr i
modellerne Swift og Ignis, og nu har den japanske
fabrik introduceret et kraftigere 48 Volt
mild-hybridsystem, der fremover er standard i Vitara
og S-Cross med 1,4 Boosterjet motor og 6-trins
manuelt gear.
Systemet inkluderer en 48
Volt elmotor, der samarbejder med et 48V/8Ah
litium-ion batteri og både varetager rollen som
elmotor, der assisterer benzinmotorerne, og
generator, der oplader batteriet ved deceleration.
Idéen er, både at reducere
benzinforbruget og levere ekstra kræfter til
acceleration. Elmotoren kan præstere op til 13 hk og
50 Nm, styret af bilens fører. Det er især en fordel
ved lave motoromdrejninger, hvor elektrisk power
bistår benzinmotoren, indtil turboladeren for alvor
træder til med omdrejningstal på omkring 2000
omdr./min.
Elmotoren driver under visse
omstændigheder også benzinmotoren i tomgang for at
spare på benzinforbruget, og da det er elmotoren,
der starter benzinmotoren op efter automatisk stop,
foregår det meget lydløst, forklarer man hos Suzuki.
Gennemgribende forbedret
Foruden den nye kraftige mild
hybrid teknologi er 1,4 liters Boosterjet motoren
blevet optimeret med henblik på bedre udnyttelse af
benzinen. Forbedringerne inkluderer bl.a. en ny
turboenhed, højere kompression, højere
indsprøjtningstryk, dobbelt ventilstyringssystem,
bedre smøring af stemplerne, en ny oliepumpe,
EGR-ventil og partikelfilter.
Sjovt nok er motoreffekten
faldet fra de hidtidige 140 til nu 129 hestekræfter,
men fordi drejningsmomentet samtidig er forøget fra
220 til 235 Nm er fart præstationerne uændret 0-100
km/t på 9,5 sekunder og 190 km/t på toppen.
Derimod er benzinøkonomien
forbedret med fra 13 til 20 procent afhængig af
model, Suzuki nævner selv de nye realistiske
WLTP-tal for Suzuki Vitara 2WD på 17,5 km/l og
S-Cross på 17,9 km/l. Tilsvarende er CO2 udledningen
reduceret med 17 procent.
Priserne for en Vitara 1,4
Hybrid og S-Cross Hybrid er for Active
udstyrsniveauet hhv. 240.000 og 245.000 kroner. Der
er tale om en merpris for Vitara på blot 2000
kroner, alt imens prisen for S-Cross er faldet med
4000 kroner. Af andre ændringer er ikke mindst, at
begge modeller nu har automatisk nødbremse og
adaptiv fartpilot som standard. Og så kan Vitara
Hybrid også købes med AllGrip 4WD system for en
merpris på 25.000 kroner.
|