- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kort test: Nissan e-NV200 Workspace konceptbilen


Endnu en dag på kontorer – men hvilken en…


Af Søren Clauding – juli 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den har lige et par år på bagen, fire faktisk, men hvad gør det: Det er ikke hver dag, man tager hul på endnu en dag på kontoret og efterfølgende kan konstatere, at kontoret var ret unikt. Faktisk det eneste i verden. Det handler om konceptbilen, Nissan e-NV200 Workspace.

 

Nissan e-NV200 Workspace er ganske enkelt et fuld elektrificeret mobilt kontor. En prototype, som efter at have været vist på diverse motorshows er blevet sendt på Europa-turné, hvor vi fik mulighed for, at gå lidt under huden på den. Eller måske mere end noget andet: Blev animeret til endnu engang, at formidle budskabet om at tænke ud af boksen, når det gælder elektrisk, miljøoptimeret mobilitet. El-drift på hjul giver ganske enkelt mange muligheder, som man naturligvis skal tænke anderledes for at udnytte.

 

Tomgang forbudt

I rigtig mange kommuner er det i Danmark ikke tilladt, at holde en forbrændingsmotor kørende i tomgang i mere end ét minut. Nogle få steder er det lidt mere, men uanset reglerne, er det ud fra et miljø synspunkt uhensigtsmæssigt, at en forbrændingsmotor holdes kørende.

 

Anderledes er det med en elbil, for i en sådan kører motoren kun, når bilen kører. Til gengæld kan batteriet både holde temperaturen i bilen nede og give varme via fx en varmepumpe, og så har man et mobilt kontor, som i praksis kan benyttes uanset årstiden. Sådan er det ikke med fx en ombygget autocamper eller en specialindrettet bus med konventionel forbrændingsmotor.

 

Derfor er konceptet bag e-NV200 Workspace mere relevant end nogensinde. Den viser, at en fornuftig og også ret fancy indretning gør den brugbar til mange opgaver i marken. Som bruger slipper man for, at skaffe elektricitet fra elnettet, for man medbringer selv en anselig mængde energi. Og det tankevækkende er, at det er minimalt, hvad der skal bruges til alle de almindelige kontor-funktioner i sammenligning med, hvad der eksempelvis benyttes af energi til at køre.

 

Renlig løsning

Kan man spare en tur tilbage til kontoret, sparer man med andre ord ikke bare tid, men også energi. Samtidig forurener man i sammenligning med konventionelle biler ikke mere end de kilder gør, der producerer elektriciteten på og til det offentlige elnet. Det er altså en ret renlig løsning. Samtidig er den støjsvag, og støjforurening er et andet af de forhold, der ødelægger rigtig mange menneskers livskvalitet.

 

Bilen er fra 2016 og det ses bl.a. på batteristørrelsen, som er på 24 kWh. I dag har en e-NV200 et 40 kWh batteri. Og ideen, altså konceptet, vil naturligvis ligeså let kunne overføres til en aktuel bil. I kontor-afsnittet er Workspace indrettet med designermøbler, men mon ikke den store computerskærm vil være erstattet af en bærbar computer – selvom det orange trådløse tastatur følger trit med interiøret.


 


Kører som e-NV200

Fordi e-NV200 Workspace er baseret på varebilsudgaven, læner køreegenskaberne sig helt op ad en sådan. Det er nogen tid siden, undertegnede sidst har kørt e-NV200, men så vidt huskes afviger opsætningen af undervognen ikke mærkbart fra konceptbilen.

 

e-NV200 er eksisterer i serieproduktion både som varebil og som 7-personers personbil til priser fra godt 320.000 kroner for sidstnævnte. Hvis Workspace ville komme i serieproduktion, hvad der er ret utænkeligt, for mennesker kontorbehov er ligeså forskellige som de opgaver, der skal løses og de, der skal løse dem, ville prisen nok havne på omkring 350.000 kroner.

 

Men da vil man også have en 109-hestes elbil, 4,54 meter lang og 1,86 meter høj, hvor motoren også leverer 254 Nm. Rækkevidden vil iht. WLTP være 200 km – endda op til 300 km ved bykørsel.



Vehicle to grid

Sidst men bestemt ikke mindst: Workspace konceptbilen er højrestyret, for Nissan har over en årrække haft et tæt samarbejde med de myndigheder, der forvalter det britiske elnet, The National Grid, som det hedder. En kongstanke er den såkaldte ”Vehicle to Grid” idé, hvor en elbil indgår som en del af elnettet.

 

Bilen lades op om natten, hvor nettet er mindst belastet, om dagen kører man i den og bruger den måske som kontor. Den strøm, man har tilbage, når man kommer hjem, kan overføres fra bilens batteri til bopælen elinstallation, hvor det aflaster elforbruget til husholdningen i den periode, først på aftenen, hvor de fleste husholdninger er storforbrugere af elektricitet. Siden, når belastningen er faldet, oplades bilen over natten, og så er man næste morgen klar igen til endnu en dag på kontoret.


Andre Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>

Vi har kikket nærmere på Nissans konceptbil, der er indrettet som et mobilt elektrificeret kontor, og også kørt en tur i verdens eneste eksemplar af den usædvanlige prototype. Fuld HD.
Link til importøren












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt