Det er vigtigt, inden man
falder i svime over den nye Land Rover Defender, at
man gør sig klart, at dette er ikke en bil for
folket. Det er en bil for dem, der har ønsket og
måske også behovet for at køre offroad. Til dem er
der tale om den bedste af slagsen i verden –
formentlig den bedste, som Carlsberg ville udtrykke
det.
For man skal naturligvis også
kunne betale den, og til priser fra 868.000 kroner
for den billigste af de korte (90”) på hvide
nummerplader (611.700 kroner som van, inkl. moms) er
der på ingen måde tale om en billig bil. Især ikke,
fordi vælger man den store 110” er prisen hurtigt et
godt stykke over millionen. Dermed lægger den også
en klækkelig distance til forgængeren og er i skarp
konkurrence med fabrikkens andre terrængående
modeller.
Attraktiv prissætning
Men det skal lynhurtigt
tilføjes, at i forhold til, hvad man får for sine
penge, er den nye Defender forbavsende attraktivt
prissat. For Land Rover Defender er helt sin egen,
det har den altid været, også siden forgængeren så
dagens lys for første gang for snart 50 år siden. Og
den havde jo egentlig også en historie, der kunne
føres endnu længere tilbage, om end den tidligere
hed noget andet.
Altså: Den nye Defender er
for dem, der af den ene eller anden grund vil have
sådan en. Og det, de får, er unikt. Én ting er
udseendet. Man siger, at mange designelementer fra
forgængeren er videreført i den nye bil. Måske
rigtigt, men den ligner ligeså meget en moderne Land
Rover – og det er helt fint, sådan skal det vel også
være
Alsidig og gennemarbejdet
Det overvældende, det, der
gør den til noget ganske særligt, er, at Land Rover
med udgangspunkt i deres kolossale erfaring i
hvordan en terrængående bil skal konstrueres, med
stor omhyggelighed og i petitesser har
gennemdesignet bilen sådan, at den foruden
enestående offroad-egenskaber også er yderst
velkørende på plan asfalt.
Konstruktørerne har skabt
bilen med mange kreative – og alle funktionelle –
løsninger, hvor man har forenet moderne teknologi og
IT-løsninger på typisk helt usete måder.
Luftaffjedringen er ét
eksempel. Frihøjden kan ændres fra 21 cm til de 29,1
cm, som er standard. Den kan hæves yderligere op til
36 cm, hvis man uheldigvis skulle være ”gået på
grund”. På asfaltvejen giver affjedringen silkeblød
kørsel og helt overraskende: Det gør den også i
terrænet. Den lave frihøjde er naturligvis optimal,
når man kører on-road.
Intet er skjult
Et andet eksempel er de mange
kameraer, som fra utallige vinkler gør det muligt at
se præcis hvordan der ser ud omkring, herunder også
umiddelbart foran bilen. Desuden kan afstanden til
vandoverfladen, hvis man finder på at udnytte
vadedybden på op til 90 cm (eller under stormflod er
nødt til det), måles, hvorved man hurtigt kan
fornemme hvor dybt under vand man kører.
Og det hele er bundet sammen
af et ultra vridningsstabilt karrosseri, det
stiveste, Land Rover nogensinde har bygget, og
indretningen er yderst alsidig med op til tre
siddepladser på første sæderække, og op til tre
sæderækker. Med to sæderækker i brug i 110” udgaven
har man over en kubikmeter til rådighed i den godt 5
meter lange bil – en kapacitet, der kan øges til
2.380 liter, når man kan nøjes med forsæderne.
Masser af kræfter
Til den nye Defender findes
en række af motorvarianter fra en 200 hestes diesel
til en 400 hestes benziner. Alle 110” versioner har
luftaffjedring, automatgear, reduktionsgear og All
Wheel Drive styret af den nyeste version af
fabrikkens banebrydende Terrain Response system. Til
90” udgaven kan man også vælge en fjederaffjedring.
Vi har prøvekørt den nye
Defender i 110” udgaven med 240 hestes dieselmotor
på Tirsbæk Gods ved Vejlefjord. Vejret var tørt og
udfordringerne ikke større end at en hvilken som
helst offroader ville kunne betvinge terrænet. Men:
Ingen vil kunne gøre det som Defenderen. Dens
rolige, tillidsvækkende og præcise respons på
underlaget og førerens signaler via rat og pedaler
har vi aldrig oplevet magen til.
On-board videoen her på siden
demonstrerer udvalgte egenskaber ved den nye bil,
den indikerer, på hvilken måde en Land Rover
Defender er enestående. Se den til ende og nyd hver
en meter.
Men husk: man skal være til
offroad, man skal være lidt af en eventyrer for at
få det fulde udbytte af en Land Rover Defender. Er
man det, vil man kunne forstå erklæringen om, at den
er verdens bedste offroader og da vil tilføjelsen
”formentlig” formentlig blive gjort til skamme. Og
siden vil eventyret stille og roligt udvikle sig,
efterhånden som man dykker ned i bilens uendelige
mængde at sublime egenskaber.
|