Ligesom store dele af
bilbranchen nu for alvor er i færd med at lukke op
igen efter corona-nedlukningen i foråret, er
koreanske KIA også aktuel med en hel stribe
efterårsnyheder. Bl.a. introduceres viften af
populære Ceed-varianter og den kompakte crossover,
Stonic med nye drivliner med ”clutch-by-wire”
teknologi i en ny manuel gearkasse. Den nye Picanto
er landet og den nye Sorento er lige om hjørnet.
Ceed og Stonic er de første
modeller fra KIA, der sælges i Europa med mærkets
nye ”intelligente” manuelle gearkasse (iMT), som
udelukkende anvendes til EcoDynamics+ mild hybrid
modeller.
EcoDynamics+ motorerne, der
findes både som diesel (Ceed-modellerne) og benzin
(Stonic), er udviklet til, at gøre
forbrændingsmotorerne mere effektive under kørsel
ved hjælp af elektrisk kraft, der leveres og
rekupereres smidigt. Systemet supplerer motorens
drejningsmoment med kraft fra et kompakt 48-Volt
litium-ion batteri, og motorens "standsetid"
forlænges takket være en ny mild hybrid
startgenerator (MHSG).
Elektronisk kobling
"Clutch-by-wire"-systemet
bidrager til MHEV-systemets bedre
brændstofeffektivitet og lavere CO2-udledning
(MHEV=Mild Hybrid Electric Vehicle), og samtidig kan
der skiftes gear helt manuelt, præcis som med
konventionelle manuelle gearkasser.
I stedet for mekanisk
betjening af koblingen, foregår betjeningen af i
iMT'en helt elektronisk, og det hele er integreret i
EcoDynamics+-drivlinjen. iMT fungerer ved hjælp af
en mild hybrid startgenerator, som standser motoren
tidligere end KIAs Idle Stop & Go-start-stop-system
ville gøre det, når man fx triller hen mod et
lyskryds for at standse.
Det valgte gear er fortsat
aktiveret, selv når motoren er standset. Ved hjælp
af den ekstra kraft fra MHSG’en genstarter motoren i
samme gear, så snart føreren træder ned på enten
bremsepedalen eller speederen. Gearkassen genstarter
motoren i frigear (med åben kobling), hvis føreren
træder på koblingspedalen for at skifte gear, eller
bilens hastighed er for lav i forhold til det
aktuelle gear.
"Eco"-køreindstillingen, som
er standard i Ceed, giver også mulighed for, at køre
med standset motor, når man kører i påløb med
hastigheder på op til 125 km/h. Motoren genstartes
umærkeligt, når føreren træder på speederen eller
koblingspedalen. Systemet forbedrer bilens samlede
brændstoføkonomi og reducerer CO2 udledningen med
ca. 3 procent under reelle kørselsforhold.
Står stærkt med ny Picanto
Og så er KIA klar med
lancering af den nye, kraftigt opgraderede Picanto.
Det lille A-segment har i de seneste år været
faldende og udgør i år til dato kun 10 procent af
det samlede bilsalg i Danmark. Det skyldes ikke
mindst afgiftslovgivningen, der har gjort større
biler mere økonomisk attraktive.
Parallelt med den udvikling
har flere bilproducenter valgt, at trække sig ud af
A-segmentet. Dels fordi der er stor konkurrence og
beskeden indtjening, og dels fordi A-segment bilerne
har et højt CO2 tal i forhold til bilens vægt.
Nye europæiske regler tvinger
bilproducenterne til, at overholde specifikke
gennemsnitlige værdier for CO2 udledning, hvilket
genspejles direkte i fabrikkernes interesse i, at
sælge nul CO2 udledende elektriske biler.
Men en A-segment bil bidrager
ikke nødvendigvis positivt til bilmærkets samlede
CO2 regnskab. Heldigvis for KIA er de ikke presset
på CO2 målet, bl.a. på grund af fabrikkens store
salg af hybridbiler og elektriske biler. Og derfor
har KIA mulighed for også fortsat, at sælge mange af
de små Picanto modeller.
Visuelt er Picanto frisket op
og viften af benzin drivliner bliver opdateret til
næste generation af KIAs "Smartstream" motorer. Det
betyder, at selvom CO2 målene nås uden, er de små
motorer, der grundliggende er meget miljørigtige i
kraft af et lavt brændstofforbrug, blevet i
gennemsnit 7 procent mere brændstoføkonomiske. Og så
er endnu en højteknologisk sikkerhedsfunktion bliver
tilføjet det opdaterede modelprogram, så det nu også
inkluderer Lane Follow Assist samt et forbedret
nødbremsesystem, der virker også ved høje
hastigheder og kan identificere fodgængere.
Vi vender selvfølgelig snart
tilbage med prøvekørsler af de nye modeller og deres
forbedrede teknikker.
Ny Sorento kommer snart
Sidst, men ikke mindst, er den helt nye Sorento lige
på trapperne. Detaljerne om den vender vi efter
planen tilbage til om en måneds tid, men kan dog
oplyse, at den også er bekræftet som Plug-in Hybrid.
Nu sætter vi danskere så vores lid til, at
politikerne i Folketinget vælger at fortsætte linjen
med kraftig afgiftsrabat på elektrificerede biler.
Sker det ikke stiger de miljøvenlige biler i
princippet med 65 procent ved årsskiftet. |