- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Test: Hyundai Tucson

På grænsen til premium


Af Søren Clauding – 17. december 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tendensen er klar: Grænsen mellem main-stream biler og premium biler udviskes mere og mere. Det er den helt nye mellemstore SUV fra Hyundai, 4. generation af Tucson modellen, et aktuelt eksempel på. Dens finish, dens egenskaber og ikke mindst fremtoning gør den til en eye-catcher. Samtidig kører den fremragende – og hvad mere kan man så forlange.

 

Ikke meget. Måske et head-up display ville sætte prikken over i’et, men der er også grænser. Den billigste Tucson er prissat, med alle forbehold for det lettere uoverskuelige nye afgiftssystem i Danmark (som i en eller anden for forventes præsenteret 18. december for vedtagelse engang i januar), til 280.000 kroner. og for den pris får man virkelig meget, bredt anvendelig bil for pengene.

 

Parametriske designdetaljer

Dens design er iøjefaldende. En elegant, sportslig og samtidig potent front med såkaldte parametriske former indkapslet i en rammeløs grill inkluderer bl.a. det indbyggede kørelys (se billederne). Den nye Tucson, som er helt ny fra ende til anden, er også større og mere rummelig end forgængeren, til trods for at man har tilladt sig at lege med designet. Bilen fremstår skarp, uanset hvorfra man ser den. Det var måske endnu mere tydeligt i det halvgrå vintervejr, der havde indkapslet dagen, hvor Hyundai i Danmark gav mulighed for at få den første kørefornemmelse af den nye bil.



Det elegante ydre underbygges i kabinen med et fint materialevalg og eksklusive funktioner som et super blødt ventilationssystem, hvor luften næsten umærkelig smyger sig ind i rummet og stille, men effektivt varmer bilen op (eller til sommer køler den af). Systemet kalder Hyundai for Multi-air, og det benyttes også ved bagsædet. Hvilket er godt, for bagi er der så meget plads, at det i sig selv er et glimrende sted at opholde sig.


Ventilationsluften ledes ind i kabinen via brede kanaler i store dele af instrumentbordet. Og ligekedes til bagsædet under forsæderne.


Touch-betjening

Betjeningspanelet er i det store hele et touch-panel, bestående af to tablets, med de fordele og ulemper, det nu giver. Positivt er det i alle tilfælde, at man kan betjene det med handsker på. Rart at man kan tænde for ratvarmen på en kold vinterdag uden at skulle have handslerne af. Det er menu-bestemt, og menuen er logisk, men som det gælder for alle nye computere, skal man nok lige vænne sig til at finde rundt. Og langt hen af vejen er en moderne bil jo en computer med praktiske transport egenskaber.



De praktiske egenskaber omfatter bagtil op til 616 hhv. 1795 liter bagageplads – helt afhængig af model. For Tucson kommer med et bredt spektrum af drivliner, benzin- og diesel med mild hybrid teknologi, en regulær selvopladende hybrid, der dog næppe vil blive markedsført i Danmark, samt engang i marts også en plug-in hybrid. Og de har forskellige pladsbehov. Fælles for dem alle er, at man må trække en anhænger på op til 1650 kg.

 

Attraktiv indstigningspris

Basisprisen på de nævnte 280.000 kroner gælder en 1,6 liters 150-hestes turbobenzinmotor og 6-trins manuelt gear. Den vil også kunne leveres med et 48 Volt mild hybrid system kombineret med et 7-trins DCT dobbeltkoblingsgear og adaptiv fartpilot til en merpris på 30.000 kroner. Desuden vil den kunne købes med en 136-hestes dieselmotor med 7-trins DCT og et tilsvarende 48 Volt hybrid system.


Mild hybrid dieselmotoren yder op til 136 hestekræfter.


Top versionerne er benzin-udgaven med selvopladende hybrid teknologi, der præsterer 230 hestekræfter og også kan fås med 4-hjulstræk, hvorimod plug-in hybrid versionen præsterer hele 265 hestekræfter og alene kan fås med træk på alle fire hjul – når den altså kommer.

 

På landevejen

Der tilbydes også elektronisk styret affjedringssystem plus de gængse kørehjælpemidler. Smarte løsninger er skærm-baserede sidespejle, der dog ikke erstatter de konventionelle (tak for det). Billedet fra kameraerne, monteret på de fysiske sidespejle, vises i centerinstrumentet bag rattet og aktiveres, når retningsviserblinket slås til – og giver en bredere visning end sidespejlet er i stand til (se on-board videoen). En rigtig god feature, som også er set i KIA Sorento.

 

Vi havde lejlighed til, at prøve udgaverne med 136-hestes diesel og 150-hestes benzin. Især dieseludgaven var meget harmonisk og arbejdede godt sammen med DCT-gearet (se on-board videoen her på siden). Den er yderst støjsvag og rimeligt komfortabel, omend affjedringen var forholdsvis fast. Benzin-versionen skal have en chance på et senere tidspunkt, men den virkede en smule mere hidsig end dieseludgaven, som givet vis nød godt af et større drejningsmoment.

Andre Hyundai prøvekørsler - find dem hér >>>
Videotest: Hyundai Tucson 1,6 CRDi 136 hk
Vi har været blandt de første til at prøvekøre den helt og gennemgribende nye Hyundai Tucson. Den kører glimrende og efterlader også kørselsmæssigt et premium i indtryk ligesom dens iøjefaldende design. Fuld HD.







Bagrudeviskeren forsvinder op under bagspoileren og kan ikke ses udefra. Gevinsten er ikke mindst, at den holdes ren - indtil den tages i brug.

Logoet bagpå er indfældet i bagruden.







Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt