Tendensen er klar: Grænsen
mellem main-stream biler og premium biler udviskes
mere og mere. Det er den helt nye mellemstore SUV
fra Hyundai, 4. generation af Tucson modellen, et
aktuelt eksempel på. Dens finish, dens egenskaber og
ikke mindst fremtoning gør den til en eye-catcher.
Samtidig kører den fremragende – og hvad mere kan
man så forlange.
Ikke meget. Måske et head-up
display ville sætte prikken over i’et, men der er
også grænser. Den billigste Tucson er prissat, med
alle forbehold for det lettere uoverskuelige nye
afgiftssystem i Danmark (som i en eller anden for
forventes præsenteret 18. december for vedtagelse
engang i januar), til 280.000 kroner. og for den
pris får man virkelig meget, bredt anvendelig bil
for pengene.
Parametriske
designdetaljer
Dens design er iøjefaldende.
En elegant, sportslig og samtidig potent front med
såkaldte parametriske former indkapslet i en
rammeløs grill inkluderer bl.a. det indbyggede
kørelys (se billederne). Den nye Tucson, som er helt
ny fra ende til anden, er også større og mere
rummelig end forgængeren, til trods for at man har
tilladt sig at lege med designet. Bilen fremstår
skarp, uanset hvorfra man ser den. Det var måske
endnu mere tydeligt i det halvgrå vintervejr, der
havde indkapslet dagen, hvor Hyundai i Danmark gav
mulighed for at få den første kørefornemmelse af den
nye bil.
Det elegante ydre underbygges
i kabinen med et fint materialevalg og eksklusive
funktioner som et super blødt ventilationssystem,
hvor luften næsten umærkelig smyger sig ind i rummet
og stille, men effektivt varmer bilen op (eller til
sommer køler den af). Systemet kalder Hyundai for
Multi-air, og det benyttes også ved bagsædet.
Hvilket er godt, for bagi er der så meget plads, at
det i sig selv er et glimrende sted at opholde sig.
Ventilationsluften ledes ind
i kabinen via brede kanaler i store dele af
instrumentbordet. Og ligekedes til bagsædet under
forsæderne.
Touch-betjening
Betjeningspanelet er i det
store hele et touch-panel, bestående af to tablets, med de fordele og
ulemper, det nu giver. Positivt er det i alle
tilfælde, at man kan betjene det med handsker på.
Rart at man kan tænde for ratvarmen på en kold
vinterdag uden at skulle have handslerne af. Det er menu-bestemt, og
menuen er logisk, men som det gælder for alle nye
computere, skal man nok lige vænne sig til at finde
rundt. Og langt hen af vejen er en moderne bil jo en
computer med praktiske transport egenskaber.
De praktiske egenskaber
omfatter bagtil op til 616 hhv. 1795 liter
bagageplads – helt afhængig af model. For Tucson
kommer med et bredt spektrum af drivliner, benzin-
og diesel med mild hybrid teknologi, en regulær
selvopladende hybrid, der dog næppe vil blive
markedsført i Danmark, samt engang i marts også en
plug-in hybrid. Og de har forskellige pladsbehov.
Fælles for dem alle er, at man må trække en anhænger
på op til 1650 kg.
Attraktiv indstigningspris
Basisprisen på de nævnte
280.000 kroner gælder en 1,6 liters 150-hestes
turbobenzinmotor og 6-trins manuelt gear. Den vil
også kunne leveres med et 48 Volt mild hybrid system
kombineret med et 7-trins DCT dobbeltkoblingsgear og
adaptiv fartpilot til en merpris på 30.000 kroner.
Desuden vil den kunne købes med en 136-hestes
dieselmotor med 7-trins DCT og et tilsvarende 48
Volt hybrid system.
Mild hybrid dieselmotoren
yder op til 136 hestekræfter.
Top versionerne er
benzin-udgaven med selvopladende hybrid teknologi,
der præsterer 230 hestekræfter og også kan fås med
4-hjulstræk, hvorimod plug-in hybrid versionen
præsterer hele 265 hestekræfter og alene kan fås med
træk på alle fire hjul – når den altså kommer.
På landevejen
Der tilbydes også elektronisk
styret affjedringssystem plus de gængse
kørehjælpemidler. Smarte løsninger er skærm-baserede
sidespejle, der dog ikke erstatter de konventionelle
(tak for det). Billedet fra kameraerne, monteret på
de fysiske sidespejle, vises i centerinstrumentet
bag rattet og aktiveres, når retningsviserblinket
slås til – og giver en bredere visning end
sidespejlet er i stand til (se on-board videoen). En
rigtig god feature, som også er set i KIA Sorento.
Vi havde lejlighed til, at
prøve udgaverne med 136-hestes diesel og 150-hestes
benzin. Især dieseludgaven var meget harmonisk og
arbejdede godt sammen med DCT-gearet (se on-board
videoen her på siden). Den er yderst støjsvag og
rimeligt komfortabel, omend affjedringen var
forholdsvis fast. Benzin-versionen skal have en chance på
et senere tidspunkt, men den virkede en smule mere
hidsig end dieseludgaven, som givet vis nød godt af
et større drejningsmoment.
|