- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
Toyota og Lexus ville ligesom flere andre bilgiganter
have haft en kraftigt reduceret repræsentation ved
det nu aflyste Genève
Motor Show 2020. Billedet er fra 2019.Genève
Motor Show 2020 er aflystAf
Søren Clauding – 27. februar 2020 -
opdateret og tilrettet 28. februar 2020
27. februar kunne man hér på Motorsiden.dk læse
følgende, og nu er Genève Motor Show aflyst: Den såkaldte Corona virus
spredes iflg. nyhedsmedierne hastigt i disse dage.
Det synes uomtvisteligt, at her er en risiko, vi
mennesker skal tage meget alvorligt og beskytte os
imod. Dels for at undgå, selv at blive syge, dels
for at undgå, at medvirke til spredningen af
virussen.
Teksten nedenfor er i et vist
omfang tilrettet den nye situation, hvor Genève
Motor Show er aflyst.
I den
internationale motorverden synes risikoen nemlig
stor for uforvarende, at medvirke til virus-spredning.
Bilvirksomhedernes medarbejdere er på utallige
udlandsrejser og har stor kontaktflade. Det samme
gælder motorpressen. Indtil aflysningen var den næste store internationale
motor-begivenhed det toneangivende motorshow i
Genève (Schweiz), som efter planen skulle have åbnet
portene
torsdag d. 5. marts.
Baseret på mediedækningen og
eksperternes udtalelser synes det som om, at netop
Genève Motor Show og de talrige rejser er høj-risiko
sprednings fora. Her mødes tusindvis af
internationale repræsentanter fra hele verden, dels
i udstillingshallerne, dels i lufthavne, på hoteller
men også i andre sammenhænge i hele regionen. Den
internationale bilindustri tog tidligere på ugen konsekvensen
heraf og påbegyndte udstedelse af
risiko-begrænsende anvisninger og ordre. Ikke
mindst bilfabrikkernes håndtering af udfordringen må
antages at have medvirket til aflysningen, omend den
officielle forklaring er, som den kan læses i højre
spalte her på siden.
Planen hed reduceret tilstedeværelse Et godt eksempel er Toyota og Lexus, der i
princippet fortsat ville have været til stede med hver deres
udstillingsstande, men med stærkt begrænset
bemanding og uden repræsentanter fra Toyota og Lexus
i Danmark og andre europæiske lande. Samme
beslutning havde man truffet hos FCA (Fiat, Chrysler,
Alfa Romeo). Også Interdan, som i Danmark står for
Peugeot, Citroën, DS, Opel og Mitsubishi ville ikke
sende deres presseansvarlige i Genève.
Det var i første omgang undertegnedes vurdering, at Genève Motor Show
ville have fundet sted, alene af den grund, at de økonomiske
konsekvenser af en aflysning kunne tænkes, at være
uoverskuelige for arrangørerne. Hvis de deltagende
virksomheder forinden aflysningen ville have valgt,
at neddrosle deres tilstedeværelse, ville det have
været beslutninger, der lå udenfor
udstillingsarrangørernes ansvarsområde, men som
givet vis havde reduceret et forventet reduceret
tilskuertal yderligere.
Klogt nok, set fra arrangørsynsvinklen, blev
det derfor den øverste schweiziske politiske
myndighed, Forbundrådet, der har forbudt afholdelse
af store begivenheder, der samler flere end 1000
personer indtil 15. marts (som tilfældigvis var den
sidste planlagte udstillingsdato). Derved er der
tale om force majeure, og da skal arrangørerne ikke
betale erstatning til udstillerne, jf. arrangørernes
pressemeddelelse, der i uddrag er gengivet i højre
spalte her på siden.
Risiko og ansvar
Tilstedeværelsen af
relevante og ledende medarbejdere på showet ville
givet vis være
blevet yderligere reduceret. Risikoen for gennem
tilstedeværelse, at udsætte sig selv for et
sygdomsforløb, men ikke mindst, at bringe virussen
med hjem til de ofte store organisationer,
medarbejderne til daglig er en del af, vurderedes af
flere som for stor. Dertil kom naturligvis de
enkelte personers ansvar ift. såvel privat som
kollegial omgangskreds – for ikke at tale om generel
tilstedeværelse i det offentlige rum.
Ved at aflyse motor showet, har arrangørerne også
fralagt sig det ansvar, der ville have være
forbundet med at afholde en udstilling, som kunne
have været et nyt epicenter for spredningen af den
aktuelle Corona virus. Uanset diskussionen og
fordeling af ansvar var det i undertegnedes optik
under alle omstændigheder en klog beslutning,
simpelthen at aflyse showet.
Nyhederne, som skulle være præsenteret på
Genève Motor Show vil blive dækket her på
Motorsiden.dk og i Motorradioen såvel som på Formel
E.dk, i det omfang det vurderes at være relevant.
BMW X3 Plug-in
(ovenfor) og Audi Q4 Concept havde
verdenspremiere i Genève i fjor.
Genève Motorshow
2020 er aflyst. Her er uddrag af den officielle
erklæring, udsendt efter at beslutningen om
aflysning var truffet:
Den 90. udgave af
Geneve International Motorshow, som skulle have
været åbent for publikum fra 5.-15. marts 2020 er
aflyst. Grundlaget herfor er et påbud fra
Forbundsrådet (den øverste schweiziske politiske
myndighed), udstedt 28. februar, som forbyder
begivenheder, der samler flere end 1000 personer i
perioden frem til 15. marts. Beslutningen blev
truffet tre dage inden udstillingen skulle have
været åbnet for medierne.
Arrangørerne
accepterer beslutningen og tilføjer: "Vi beklager
situationen, men deltagernes helbred er vores og
vores udstilleres top priorotet. Der er force
majeure og et kolossalt tab for producenterne, som
har investeret massivt i deres tilstedeværelse i
Genève, vi er overbevist om at de forstår
situationen," udtaler Maurice Turrettini, formand
for showets bestyrelse.
Ved det
efterfølgende pressemøde blev det fastslået, at
fordi der er tale om force majeure vil ingen
deltagere modtage godtgørelse for deres tabte
investering. Alene forudbetalte publikumsbilletter
vil blev refundet.
Det blev også
understreget, at der er tale om en regulær aflysning
af motor show'et, ikke en udsættelse. Mht. 2021
kunne man informere om arbejdsdatoerne, men det blev
kraftigt antydet, at der ikke nødvendigvis endnu
engang vil finde en biludstilling sted i Genève, som
vi kender den.
Dagens
pressekonference blev LIVE streamet og kan ses ses
på YouTube. Der er en længere intro fulgt af den
egentlige pressekonference, som finder sted på
engelsk og fransk uden undertekster:
I fjor viste Fiat den lille kompakte elbil på Genève
Motor Show.
Mazda havde premiere på den banebrydende CX30 i
Genève i fjor.
Peugeot havde verdenspremiere på e-208 i Genève i
fjor. I år er Peugeot dog ikke repræsenteret på
udstillingen, men det var besluttet længe inden
verden satte fokus på Corona virussen.
Genève Motor Show har en toneangivende betydning. I
fjor havde Honda e verdenspremiere på det
schweiziske motor show. Nu er bilen på vej i
serieproduktion.
Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding