Den har givetvis været længe
ventet, den helt nye VW T-Cross, der sidst i april
måned indtager Danmark. For den nye kompakte
crossover, baseret på den velkørende VW Polo, har
været længe undervejs, og i mellemtiden har franske
konkurrenter som Renault Captur, Peugeot 2008 og
Opel Crossland X i den grad sat sig på ikke mindst
det danske marked.
Men nu er den her, og
Volkswagen har skabt en vellykket helhed, som man
oven i købet er i stand til at sælge for en ganske
attraktiv pris. Blot 200.000 kroner skal man betale
for basismodellen, der da er udrustet med en
95-hestes turbobenzinmotor.
Bemærkelsesværdig rummelig og fleksibel
VW T-Cross ser ud som en
Volkswagen. Designmæssigt er den ikke langt fra den
12 cm længere storebror, T-Roc, men formen er mere
kasseformet, og derved har man opnået en
bemærkelsesværdig rummelighed. Oven i købet af den
fleksible slags, fordi bagagerumsbunden kan placeres
i to niveauer og ikke mindst, at bagsæderne kan
skydes 14 cm frem og tilbage.
Derved kan bagagekapaciteten
øges fra 385 til 455 liter. Og lægges
bagsæderyglænene ned, havner man på 1281 liter,
hvilket er ganske meget i en bil, der blot måler
4,11 meter i længden. Der findes oven i købet
mulighed for, at kunne vippe ryglænet på det
forreste passagersæde fremover til vandret, hvorved
man kan transportere temmelig lange genstande i
bilen. Det er dog ekstraudstyr, men en praktisk
egenskab, hvis man har en alsidig anvendelse af
bilen.
”Polo-platform”
Interiøret er skabt i ægte
VW-stil med en tydelig 8” skærm i midterkonsollen.
Der er højt til loftet og god plads over skuldrene.
Især bagsædepladsen er forbilledlig og man sidder
godt deromme, bl.a. fordi man kan få fødderne ind
under forsæderne, også når eksempelvis førersæder er
sat lavt.
Generelt sidder man højt i en
T-Cross. Den er skabt på en forhøjet Polo-platform,
den såkaldte VW MQB A0, og i sammenligning med
Polo’en sidder man 10 cm højere på forsæderne (og
yderligere 5 cm højere bagtil) – målt fra kørerbanen
sidder man gennemsnitligt i 60 cm højde, som
givetvis er en medvirkende faktor bag de kompakte
crossoveres succes. Den egenskab har konkurrenterne
lukreret på, og det er svært at forestille sig, at
VW ikke skulle få deres bid af kagen.
Fleksibel
Det skal dog tilføjes, at når
bagsæderne er placeret i forreste position, og
føreren eksempelvis har en højde på 1,80 meter, er
benpladsen på bagsædet lig med nul, men det er jo
netop en del af fleksibiliteten, at man kan indrette
bilen optimalt i forhold til det, man skal bruge den
til og ændre den efter behov. Når fx familiens børn
bliver større, skyder man blot bagsædet længere
bagud – indtil man må kapitulere og skifte bilen ud
med en større…
Fordi T-Cross er baseret på
Polo, som en fint kørende kompaktbil i god balance,
er der dømt gode køreegenskaber. Men fordi frihøjden
i T-Cross er noget højere (180 mm) og bilen i det
hele taget er en del højere (1,59 meter – ca. 14 cm
mere end Polo) er tyngdepunktet flyttet opad. Det
har man kompenseret for, ved at stramme affjedringen
op og undlade at overdimensionere hjulene, i hvert
fald i den prøvekørte version med 16” fælge.
Styr på
krængningen
Vi prøvekørte udgaven med
115-hestes TSI-motor og Life-udstyr. Den havde
205/60-16 hjul, hvor en stor del af de små
ujævnheder absorberes af de forholdsvis høje
dæksider. De store ujævnheder klarer affjedringen og
den står også for at holde styr på bilens krængning,
som er forbavsende beskeden.
Det betyder i praksis, at
T-Cross er ret komfortabel på plan vej, rimelig
komfortabel på ujævn vej og ikke udpræget anvendelig
til kørsel væk fra asfalteret vej (men har dog gavn
af den forøgede frihøjde). Men den er heller ikke
skabt til det formål, og findes da heller ikke med
firehjulstræk, selvom den høje ”kardantunnel” ned
gennem kabinen kunne antyde noget andet. Styringen
er i sagens natur præget af bilens dimensioner –
trods den fælles platform kører en T-Cross ikke som
en Polo. Men den gør det udmærket og man opnår
hurtig tillid til dens køreegenskaber.
Let tilgang
Støjniveauet er moderat og
115-hestes versionen virker hverken anstrengt eller
besværet og underbygger den lette tilgang, man ikke
kan undgå at opleve, når man første gang sætter sig
bag rattet af den nye bil. Den prøvekørte udgave var
desuden udstyret med VW’s 7-trins DSG automatgear,
som spiller udmærket sammen med resten af drivlinen.
Igen: Let og ubesværet.
Foruden 115-hestes
TSI-motoren kan T-Cross altså også fås med samme
motor i en 95-hestes udgave og også med et 5-trins
respektive 6-trins manuelt gear (afhængig af
motorkonfiguration). Sidst i 2019 kommer en
95-hestes dieselmotor og en 150-hestes
turbobenzin-motor.
I sagens natur udbyder man en
række udstyrspakker, men selv standardudstyret er
omfattende og inkluderer bl.a. automatisk nødbremse
med fodgængerregistrering, en 8” berøringsskærmen,
adaptiv fartpilot (!), elruder både for og bag, det
længdeforskydelige bagsæde, aircondition og
vognbaneassistent. LED forlygter er også en option
på højere udstyrsniveau.
|