Den første Renault Kadjar så
dagens lys i 2015. Nu har den fået en opstrammer og
ikke mindst en serie af nye motorer, som
fremtidssikrer dens position som et populært
alternativ til de efterhånden temmelig mange
konkurrenter i mellemstørrelse SUV-klassen, de
såkaldte C-SUV.
Man kan ikke sige Renault
Kadjar uden at sige Nissan Qashqai, for alliance
parteneren har lagt basis-teknik til Kadjar, på
samme måde som alle andre større bilfabrikker også
genbruger den grundlæggende teknik i flere
forskellige modeller. Men det skal man nu ikke være
ked af, for Qashqai er uden sammenligning den mest
succesrige bil i klassen, og Kadjar kan derfor måle
sig med den – men den gør det i sin helt egen
indpakning.
Miljø
godkendte motorer
Den store forskel, udover
moderfirmaets nationalitet, er naturligvis
udseendet. Og da man nu alligevel skulle udskifte
drivlinerne, så de modsvarer de kommende Euro
6d-TEMP miljønormer, som endegyldigt træder i kraft
1. september i år (og er gældende indtil de endelige
Euro 6d normer er blevet fastlagt), kunne man jo
ligeså godt give bilen en visuel og udstyrsmæssig
opstrammer.
Det har man så gjort og
resultatet ses i før og efter billederne her på
siden til højre. Forskellen er slående.
I sne og is
Hvad motorerne angår, at de
identiske med dem, vi tidligere har præsenteret i
forbindelse med testkørsler af Nissan Qashqai i
Spanien. Helt anderledes var det, nu at få mulighed
for at afprøve de samme drivliner i den nye Kadjar,
på konstant skiftende underlag på snoede svenske
landeveje nord for Stockholm. Underlaget skiftede
fra tør asfalt med stor vedhæftningsevne til frossen
tøsne, hvis gribeevne var helt uforudsigelig.
I en sådan situation er der
to vigtige egenskaber ved en bil, der bliver sat på
prøve: Dens balance, altså populært sagt evnen til
ikke at overrumple føreren ved pludselige
vægtforskydninger gennem kurverne, og drivlinens
evne til at reagere præcist på speederbevægelser og
det skiftende vejgreb. Begge dele blev håndteret
forbilledligt, både i udgaven med 140-hestes TCe
turbobenzinmotor med 6-trins manuelt gear og
160-hestes TCe med automatisk dobbeltkoblingsgear af
EDC-typen.
Hjertet har
medbestemmelse
Prismæssigt er det vanskeligt
at adskille Kadjar fra Qashqai, fordi udstyret er
forskelligt, og der ofte afholdes kampagner. Hvis
man er brændt varm på teknikken og udseendet er lige
meget, kan man til enhver tid sammenligne de
aktuelle tilbud og så vælge det, der passer bedst.
Hvis udseendet har betydning, er det helt klart den
af de to varianter, man brænder mest for, som man
skal gå efter.
Listeprisen for den billigste
Kadjar er i skrivende stund 247.900 kroner, og efter
at Folketinget nu har besluttet, ikke at gennemføre
den planlægte overgang til WLTP-forbrugstal, som
ville fordyre de allerfleste biler på markedet efter
1. april, holder prisen. Den billigste udgave
inkluderer det såkaldte LIFE udstyr (basisudstyret)
og 140 hestes benzinmotoren. For 10.000 kroner oveni
kan man få en 115-hestes diesel og er automatgear et
krav, betaler man 292.000 kroner og får da også det
højere Zen udstyr med i prisen. Og a-pro-pos
automatgear, er dette i skrivende stund ikke
en option på en Qashqai med 140 hestes benzinmotor i Danmark.
Glimrende
udstyr
Standardudstyret er
glimrende. Eksempelvis inkluderer LIFE udstyret
fartpilot med hastighedsbegrænser, 7” TFT skærm,
multijusterbart rat, el-ruder for og bag, sædevarme,
aircondition, forlygtespulere og el-sidespejle med
varme. Topudstyret hedder Black og omfatter bl.a.
19” sorte alufælge, alcantara stole og elektrisk
justerbart førersæde – plus fra lavere niveauer
vognbaneassistent, nødbremse, p-sensorer for og bag,
læderrat, 2-zone klimaanlæg, nøglefri betjening,
variabel bagagerumsbund, forrudevarme, Fuld LED,
bakkamera, Bose surround sound og navigation.
Talisman
fornyet
I forbindelse med
præsentationen af den nye Kadjar, var der også
mulighed for at se nærmere på den store Talisman.
Den har nemlig også fået nye miljøgodkendte motorer
i form af en 225-hestes TCe og en Blue dCi
turbodiesel med hhv. 120 eller 150 hestekræfter. Den
billigste af den store luksusbil, oven i købet i
stationcar udgaven ”Sport TOurer, er med 120-hestes
dieselen prissat til små 330.000 kroner.
Link til
importøren
|