- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Opstrammet Renault Kadjar

Stærkere udtryk – nye motorer


Af Søren Clauding – marts 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den første Renault Kadjar så dagens lys i 2015. Nu har den fået en opstrammer og ikke mindst en serie af nye motorer, som fremtidssikrer dens position som et populært alternativ til de efterhånden temmelig mange konkurrenter i mellemstørrelse SUV-klassen, de såkaldte C-SUV.

 

Man kan ikke sige Renault Kadjar uden at sige Nissan Qashqai, for alliance parteneren har lagt basis-teknik til Kadjar, på samme måde som alle andre større bilfabrikker også genbruger den grundlæggende teknik i flere forskellige modeller. Men det skal man nu ikke være ked af, for Qashqai er uden sammenligning den mest succesrige bil i klassen, og Kadjar kan derfor måle sig med den – men den gør det i sin helt egen indpakning.

 

Miljø godkendte motorer

Den store forskel, udover moderfirmaets nationalitet, er naturligvis udseendet. Og da man nu alligevel skulle udskifte drivlinerne, så de modsvarer de kommende Euro 6d-TEMP miljønormer, som endegyldigt træder i kraft 1. september i år (og er gældende indtil de endelige Euro 6d normer er blevet fastlagt), kunne man jo ligeså godt give bilen en visuel og udstyrsmæssig opstrammer.



Det har man så gjort og resultatet ses i før og efter billederne her på siden til højre. Forskellen er slående.

 

I sne og is

Hvad motorerne angår, at de identiske med dem, vi tidligere har præsenteret i forbindelse med testkørsler af Nissan Qashqai i Spanien. Helt anderledes var det, nu at få mulighed for at afprøve de samme drivliner i den nye Kadjar, på konstant skiftende underlag på snoede svenske landeveje nord for Stockholm. Underlaget skiftede fra tør asfalt med stor vedhæftningsevne til frossen tøsne, hvis gribeevne var helt uforudsigelig.

 

I en sådan situation er der to vigtige egenskaber ved en bil, der bliver sat på prøve: Dens balance, altså populært sagt evnen til ikke at overrumple føreren ved pludselige vægtforskydninger gennem kurverne, og drivlinens evne til at reagere præcist på speederbevægelser og det skiftende vejgreb. Begge dele blev håndteret forbilledligt, både i udgaven med 140-hestes TCe turbobenzinmotor med 6-trins manuelt gear og 160-hestes TCe med automatisk dobbeltkoblingsgear af EDC-typen.

 

Hjertet har medbestemmelse

Prismæssigt er det vanskeligt at adskille Kadjar fra Qashqai, fordi udstyret er forskelligt, og der ofte afholdes kampagner. Hvis man er brændt varm på teknikken og udseendet er lige meget, kan man til enhver tid sammenligne de aktuelle tilbud og så vælge det, der passer bedst. Hvis udseendet har betydning, er det helt klart den af de to varianter, man brænder mest for, som man skal gå efter.

 

Listeprisen for den billigste Kadjar er i skrivende stund 247.900 kroner, og efter at Folketinget nu har besluttet, ikke at gennemføre den planlægte overgang til WLTP-forbrugstal, som ville fordyre de allerfleste biler på markedet efter 1. april, holder prisen. Den billigste udgave inkluderer det såkaldte LIFE udstyr (basisudstyret) og 140 hestes benzinmotoren. For 10.000 kroner oveni kan man få en 115-hestes diesel og er automatgear et krav, betaler man 292.000 kroner og får da også det højere Zen udstyr med i prisen. Og a-pro-pos automatgear, er dette i skrivende stund ikke en option på en Qashqai med 140 hestes benzinmotor i Danmark.



Glimrende udstyr

Standardudstyret er glimrende. Eksempelvis inkluderer LIFE udstyret fartpilot med hastighedsbegrænser, 7” TFT skærm, multijusterbart rat, el-ruder for og bag, sædevarme, aircondition, forlygtespulere og el-sidespejle med varme. Topudstyret hedder Black og omfatter bl.a. 19” sorte alufælge, alcantara stole og elektrisk justerbart førersæde – plus fra lavere niveauer vognbaneassistent, nødbremse, p-sensorer for og bag, læderrat, 2-zone klimaanlæg, nøglefri betjening, variabel bagagerumsbund, forrudevarme, Fuld LED, bakkamera, Bose surround sound og navigation.



Talisman fornyet

I forbindelse med præsentationen af den nye Kadjar, var der også mulighed for at se nærmere på den store Talisman. Den har nemlig også fået nye miljøgodkendte motorer i form af en 225-hestes TCe og en Blue dCi turbodiesel med hhv. 120 eller 150 hestekræfter. Den billigste af den store luksusbil, oven i købet i stationcar udgaven ”Sport TOurer, er med 120-hestes dieselen prissat til små 330.000 kroner.


Link til importøren

 

Andre Renault prøvekørsler – find dem her >>>


Vi har prøvet den nye Renault Kadjar på bl.a. isglatte svenske vinterveje i udgaven med 140 hestes TCe turbo-benzinmotor og manuelt gear. Fuld HD.


 

 

Rød: Hidtidige Kadjar. Blå: Ny Kadjar.

 

Rød: Hidtidige Kadjar. Blå: Ny Kadjar.

 

Ovenfor: Hidtidige Kadjar. Nedenfor: Ny Kadjar.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt