Det er ikke ligegyldigt, når
den franske bilgigant, Renault,
lancerer en ny Clio. For netop Renault Clio
er den mest købte franske
bilmodel nogensinde med over 15 millioner
eksemplarer på små 30 år. Og da bilen samtidig er
den mest solgte i sit segment i Europa, er scenen
sat for endnu en succes. Man kan faktisk ikke
tillade sig, at den ikke bliver det.
I de senere år er den
imidlertid blevet kraftigt udfordret af
søstermodellen Captur, der klassificeres som en
B-SUV/crossover, og det er uforståeligt nok, for
begge udmærker sig ved et moderne, iøjnefaldende
design. Der er da heller ikke pillet så meget ved
designet på den iøvrigt helt nye Clio, som vi har
haft lejlighed til at stifte nærmere bekendtskab med
i forbindelse med de første internationale
prøvekørsler på varierede vejstrækninger øst for
Lissabon i Portugal. Ikke i forhold til den
skelsættende fornyelse, den hidtidige 4. generation
Clio var udtryk for.
Store
ændringer under lakken
Den nye Clio har fået den nye
Renault front, og de udvendige linjer er strammet
op, så bilen fremstår mere kontant og med mere
maskulin pondus. Men i undertegnedes optik er det
især i interiøret, den store forskel findes. Og i
teknikken Ikke mindst.
De to ting hænger langt henad
vejen sammen. Det helt nye og yderst elegante
instrumentbord, som i førersiden nærmest kan kaldes
en omend beskeden omfavnelse af føreren, har nemlig
foruden de også strengente linjer, en dominerende
9,3" berøringsskærm, der er placeret vertikalt. Dog
ikke så markant vertikalt som i flere af
familiemedlemmerne, og det vinder designet bestemt
ved, og da skærmen har en klart bedre opløsning,
dvs. skarphed, og farvegengivelse, end skæmen i den
tidligere model, er brugbarheden rigtig god.
Vellykkede
løsninger
9,3" skærmen er anbragt i
midterkonsollen og eneste mærkbare minus er, at den
defroster, der befinder sig mellem skærm og den
centrale instrumentering med grundliggende
køreoplysninger - speedometer, triptæller etc., ikke
har mange chancer for, at sende luftstrømme
andre steder hen end direkte mod føreren.
Men ellers har man
designmæssigt vellykkede løsninger. Som fx skærmen,
der netop indeholder speedometer og andre
køreoplysninger, der er helt og aldeles digitalt.
Det er en i øvrigt 10" stor sekskantet skærm,
hvor man kan vælge mellem flere forskellige
designs.
Kørehjælpemidler
Den nye Clio tilbyder
kørehjælpemidler som vognbaneassistent, som både kan
fungere blot som en advarsel ved passage af
vejstriber og som en semi selvkørende funktion, der
centrerer bilens position i vognbanen og holder den
der.
Den nye Clio har også
elektrisk p-bremse, hvorved der er frigjort plads
til en småtingsboks mellem forsæderne, der også
tjener som midterarmlæn. Praktiske løsninger omkring
førerpladsen inkluderer noget så simpelt som en
pasformet fralægningsplads til nøglekortet og greb
til regulering af forsædernes ryglænshældning fortil
på siden af sæderne, i stedet for den traditionelle
position tæt ved ryglænene, der kan være uhandy i
brug.
God plads
Bagagerummet er med næsten
400 liter det største i klassen, det er let at komme
til gennem en bred tophængslet bagklap og begge dele
til trods for, at Clio er krøbet godt en cm i
længden. I øvrigt er bagagerummet lidt mindre i
dieseludgaverne, fordi der skal være plads til en
AdBlue tank ifm. SCR katalysatoren, der som bekendt
eliminerer de for især nærmiljøet så skadelige
kvælstofilter.
I kabinen benyttes også en ny
type særligt sikre voluminøse sæder, som imidlertid
stjæler lidt
benplads fra bagsæderne. Er fører og
forsædepassager langbenede, er bagsædet i den nye
Clio ikke det bedste sted at være.
Mange
drivliner
Renault Clio vil kunne købes
med en række forskellige drivliner. Mindst på det
danske marked er en 1-liters 3-cylindret benzinmotor
uden turbolader på 72 hestekræfter med tilhørende
manuelt gear. Ved de første internationale
prøvekørsler var der ikke mulighed for at prøve den
udgave og heller ingen af de to dieselversioner.
Mulighederne omfattede
udgaven med 3-cylindret 1-liters 100 hestes
turbobenzin såvel som en 4-cylindret 1,3 liters
turbobenziner på 130 hk - en motor som også findes
hos Mercedes (som blot kalder den for en 1,4 liters
maskine - der skal vel være forskel at spore…).
Førstnævnte med 5 trins manuelt gear og sidstnævnte
med en 7-trins EDC dobbeltkoblings automatgearkasse,
som bl.a. bidrager med en bedre benzinøkonomi end
med de 5 manuelle gear.
Avanceret
hybrid i 2020
Foruden de to konventionelle
motor typer, som selvfølgelig overholder de kommende
Euro 6d TEMP miljønormer, følger der også en helt ny
elektrificeret drivline. Denne såkaldte E-Tech
hybrid lanceres i 1. Halvår 2020 og er yderst
avanceret i sin konstruktion.
Uden at være en
plug-in hybrid forventes det, at Clio’en i
bykørsel vil kunne køre op til 80 procent af tiden
på elektricitet alene, trods batteriets beskedne
størrelse på 1,2 kWh. Kort fortalt inkluder
drivlinen en 1,6 liters benzinmotor og to elektriske
motorer samt en automatgearkasse uden kobling. Den
vender vi tilbage til, når vi nærmer os lanceringen.
Link til importøren
|