| 
							 Den mest populære bil i 
							Danmark i 2018, målt på antallet af 
							indregistreringer, blev Peugeot 208. En bil, der 
							blev faceliftet i 2015, men egentlig kan føres helt 
							tilbage til 2012. Nu er en helt ny Peugeot 208 på 
							vej og tanken er naturligvis, at den skal fortsætte 
							succesen. 
							  
							2019 er meget a-pro-pos en 
							slags 208-jubilæumsår for Peugeot, for fabrikken 
							blev etableret for præcis 208 år siden. Dengang var 
							det naturligvis ikke biler, men derimod savklinger, 
							fjedre og paraplystativer, der var på programmet i 
							det familieejede stålstøberi. 
							  
							Det, de har til fælles med 
							den moderne bilproduktion – og for den sags skyld 
							også med scooter og cykel-produktion samt 
							fabrikation af peberkværne – er måske mere end noget 
							andet evnen til nyskabelse og til innovation, som 
							begge dele er udtrykt i den hidtidige Peugeot 208 og 
							naturligvis også kommer til at omfatte den nye 
							generation. 
							  
							
							Alt er nyt 
							Blandt nyhederne er et nyt, 
							banebrydende i-Cockpit med 3d head-up display – og 
							ikke mindst en helt ny fuldt elektrisk drivline.
							Den 
							nye Peugeot 208 er baseret på PSA gruppens nyeste 
							platform, CMP (Common Modular Platform), der er 
							udviklet til B- og C-segment biler. Som navnet 
							antyder, kan den tilpasses og justeres i forhold til 
							dimensioner og motorvarianter. Da den passer til 
							alle typer drivliner opstod muligheden for, også at 
							bygge en elektrisk version. 
							
							
							Læs mere om Peugeot e-208 hér >>> 
							  
							Helt grundliggende gennem 
							hele udviklingen af Peugeot 208 har det været, at 
							reducere CO2-udledningen. Det er bl.a. opnået ved at 
							reducere vægten med 30 kg, forbedre aerodynamikken 
							og sænke rullemodstanden. Desuden er 
							transmissionssystemet også optimeret. 
							  
							
							Effektive 
							Euro 6d motorer 
							Den nye Peugeot 208 fås 
							foruden med elmotor også med et udvalg af PureTech 
							benzin- og BlueHDi dieselmotorer, der alle lever op 
							til henholdsvis Euro 6d og 6d-TEMP, oplyser man hos 
							Peugeot. Motorerne spænder fra en 75-hestes 
							3-cylindret 1,2 liters benzinmotor til en 130 hestes 
							dito med EAT8 automatgear, og en 100-hestes BlueHDi 
							har man også på programmet. 
							
							
							  
							Den nye 208’er er lavere, 
							bredere og længere end dens forgænger. Den har bl.a. 
							en længere og fladere motorhjelm samt på GT og 
							GT-Line versionerne også sortlakerede skærme omkring 
							hjulkasserne. 
							  
							
							High-tech & 
							high-touch 
							Instrumenteringen er 
							inspireret af konceptbilen Peugeot FRACTAL. 
							Designerne har taget det efterhånden velkendte 
							Peugeot i-Cockpit et skridt videre og introducer det 
							nu med et 3D instrumentpanel, hvilket betyder, at 
							den vigtigste information kan vises i hologram-form 
							enten tæt på eller længere væk fra førerens blik, 
							alt efter førerens ønske.  
							  
							Herudover består det nye 
							i-Cockpit af et kompakt sportsrat, 
							”tangent-knapper”, som giver hurtig adgang til de 
							forskellige funktioner samt en berøringsskærm i 
							enten 5, 7 eller 10 tommer. 
							  
							
							Moderne 
							kørehjælpemidler 
							Den nye 208 er desuden 
							tilført hele striben af moderne kørehjælpemidler: 
							Nyeste generation af automatisk nødbremse (opdager 
							fodgængere og cykler både nat og dag ved op til 140 
							km/t), Vejbaneassistent (med mulighed for at angive 
							placering i vejbanen), Træthedsregistrering, 
							Automatisk fjernlys, Udvidet skiltegenkendelse 
							(Stop, forbudt adgang etc.),
							
							Adaptiv fartpilot med Stop&Go funktion (med EAT8), 
							Active Blind Spot Assist,
							
							Fuld Parkerings-assistent (med EAT8),
							
							Mirrorscreen, kompatibel med Mirrorlink og Apple 
							CarPlay og trådløs 
							opladning af smartphone. 
							
							
							  
							Den nye Peugeot 208 har 
							verdenspremiere på Genève Motor Show først i marts 
							og bliver lanceret i løbet af efteråret 2019. 
							 |