Hvis skeptiske
tunger skulle finde på at påstå, at den helt nye
Opel Corsa blot er en Peugeot 208 med tysk
påklædning, burde de tage en prøvetur. For de
ligheder, der trods alt er, gør ganske enkelt Corsa
bedre end den med stor sandsynlighed ellers ville
være blevet.
Det var den
umiddelbare oplevelse i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler af den nye Opel Corsa på
til tider ret uforudsigelige kromatiske landeveje.
Det er veje, som stiller krav til alsidigheden hos
en bils køreegenskaber, og bortset fra
højfartstesten ved tophastighed, som af gode grunde
og respekt for den kroatiske færdselslov ikke kunne
afprøves, er det en ganske alsidig og meget tysk
bil, Opel har fået ud det nye tilhørsforhold til PSA
gruppens CMP-platform.
Hvis
man ikke lige ved det
Indrømmet,
CMP-platformen er det samme grundlag, hvorpå den nye
Peugeot 208, den kommende nye Peugeot 2008 og for
den sags skyld også DS 3 Crossback er bygget på. Men
virkeligheden er, at hvis man ikke lige ved det, er
det ikke til at se det, og det er også ret svært at
føle.
Dér, hvor man
føler det, er først og fremmest på drivlinerne. Og
det er dér, at "næsten" tysk kommer ind som noget,
der gør Corsa bedre. Inkarnerede Opel kørere vil
sikkert hårdnakket hævde, at de kan mærke forskel.
Rigtigt, men glem ikke, at de nye motorer er
udsprunget af behovet for en markant mere
miljørigtig adfærd. Det er nye termer som ”WLTP” og
”Euro 6d-TEMP”, der sætter rammerne for moderne
forbrændingsmotorer, og på det felt har PSA længe
været langt fremme i skoene.
Man kan stille
spørgsmålet, hvad der egentlig ville være sket med
Opel, hvis ikke PSA var kommet ind over. Redaktørens
bedste gæt: Opel havde ikke eksisteret, på samme
måde som svenske SAAB i sin tid mistede åndedrættet,
da GM ikke længere ville være med.
Opels
nationale styrker Dér hører
sammenligningen så også op, for Opel har mange flere
styrker at eksisterer på, og én af dem er, at Opel
er tysk. ”Tysk” betyder nemlig i denne sammenhæng
”tysk erfaring” og ”tysk bilkultur”. Uden at have
prøvet det, er vi ret sikre på, at den nye Opel
Corsa er rigtig stærk gennem de hurtige
Autobahn-kurver i bjergområderne nord for Frankfurt,
simpelthen fordi tyskerne ved, hvordan man bygger
biler til autobahn-kørsel og plane velgennemtænkte
landevejsstrækninger.
Hvad
nationalitet angår, er den nye Opel Corsa fortsat
tysk i sin sjæl, selvom den er bygget på grundlag af
fransk platformstankegang og finansieret af Euro.
Pengene kunne naturligvis komme fra Frankrig, men de
kunne lige så godt stamme fra Tyskland. For på det
seneste er Opel begyndt at tjene penge igen, hvilket
dog nok langt henad vejen er franskmændenes
fortjeneste (og for resten bygges Corsa i Zaragoza i
Spanien, ligesom forgængerne).
Definerede parametre Hele
platformssnakken har da også mest at gøre med, at en
lang række parametre er fast defineret på forhånd.
Det handler altså ikke om, at man har udskåret en
firkantet metalplade, sat en motor ovenpå og et hjul
i hvert hjørne. Af samme årsag er den nye platform
så fleksibel, at den kan tilpasses såvel de kommende
nye elektriske drivliner, som vi for nylig havde
anledning til at prøve i DS 3 Crossback E-Tense, som
de mere konventionelle drivliner, der trods den
stadig stigende elektrificering vil dække verdens
mobilitetsbehov.
Meget apropos
kommer Opel Grandland X jo også snart som en plug-in
hybrid, og den var faktisk den første Opel, der blev
skabt på basis af en PSA udviklet platform.
PSA-motorer
Motorerne er
altså PSA-maskiner (på samme måde finder man jo også
identiske VW-Group motorer i SEAT, Skoda, VW og
Audi) og det er angiveligt en fordel for Opel. Men
ellers er ligheden næsten ikke eksisterende. Jo,
blæseren i ventilationsanlægget larmer, som sad den
i en Peugeot, så det er nok den samme (og det er
ikke et plus…), men designet, indvendigt som
udvendigt er vidt forskelligt. Det samme er bilernes
køreegenskaber, hvor Corsa er mere dynamisk og
implicit noget strammere sat op.
Sammenlignet med
forgængeren har den nye Corsa tabt sig, den er
blevet mere krængningsstabil, og så tilbyder den
masser af udstyr, inklusiv en afart af de
matrix-forlygter som de større søskende, Astra og
Insignia, har fået så meget kredit for. Og den
fælles platform betyder, at prisen kan holdes i
skak. Prisen? 140.000 kroner for den billigste
version - resten må vente til lanceringen i
begyndelsen af januar med. |