- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Raphael arbejder med tidens tendenser og forudser hvordan fremtidens bilkøbere vil aggere om 4-10 år.


For Nissan er fremtiden grøn

  - i bogstavelig forstand


Af Søren Clauding – februar 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nissan har i årevis dokumenteret deres miljørigtige tilgang til moderne mobilitet. De er verdens absolut førende producent af elbiler, og nu forventer den japanske fabrik, som er en del af verdens største bil alliance, at deres biler bliver endnu mere grønne. Det gør de i helt bogstavelig forstand, for grøn som bilfarve vil være ”in" i de kommende år, mener Nissans eksperter. Det blev oplyst i forbindelse med en usædvanlig døråbning af Nissans europæiske designcenter i London.

 

Det er nemlig ikke hverdagskost, at bilfabrikker åbner dørene til fremtiden. Omvendt var det da heller ikke direkte revolutionerende nyheder, der kom frem ved besøget i den umiddelbart undselige bygning nær Paddington Station i byen, der for tiden er centrum for verdens store opmærksomhed (og Brexit var heller ikke et tema).

 

Hvor fører tidens tendenser hen

Det var tidens trends til gengæld, og heri indgår bilernes farver, der har stor betydning for kundernes bilvalg. Tendenser identificeres også gennem videnskabelig og psykologisk analyse af kundernes bevæggrunde for bilkøb, men det er en knap så taknemmelig opgave.

 

Hvad det sidst nævnte angår, gav Nissans eksperter da også et mere uldent svar på hvilke tendenser, der rør sig, og hvordan fremtiden vil se ud, end de gjorde, når det kom til bilernes farver. Simpelthen fordi kundegrupperne er inde i en vanskelig forudsebar periode, måske den vanskeligste i bilens historie, og hér står Nissan ligesom deres kolleger i branchen på en noget gyngende grund i vurderingen af, hvor fremtiden bærer hen. At det tager det meste af 4 år, at udvikle en ny bil gør heller ikke opgaven lettere og sætter udfordringen endnu mere i perspektiv.

 

De, der viser vejen for de bilmodeller, man netop nu lægger an til at udvikle, skal i princippet kunne forudse udviklingen, ikke bare frem til introduktionstidspunktet, men op til 10 år frem i tiden, hvis en bilmodel efter fire års udvikling forventes, at have en levetid på mindst seks år.

 

Troværdi kommunikation

Selvom det var vanskeligt, blev der dog alligevel sendt nogle uomtvistelige signaler, hvis man aflæser eksperternes udtalelse rigtigt, især om de forløb, moderne kunder gennemfører, inden der træffes beslutning om hvilken bil, man vil købe. Den moderne bilkøber er velforberedt og foretager grundig research via de digitale medier, og det stiller stadig større krav til troværdigheden i bilproducenternes kommunikation til kunderne.

 

Fremover skal det være slut med løse floskler og påstande, som visse producenter til tider har kunnet klare sig med, og i stedet skal man målrettet satse på troværdig og ærlige budskaber, som kunderne også siden, dvs. efter købet, kan bruge til at bekræfte, at de har truffet det rette valg. Det er en fortløbende proces.

 

Den stadig stigende automatisering af biler skaber forskellige reaktioner hos kunderne. Visse bilkunder vil stædigt fravælge biler, som de ikke selv skal styre på den måde, de er vant til, mens den anden yderlighed er de, der blindt vil stole på, at teknologien styrer det hele, hvis de har fået forståelsen af, at det gør den. Det sidste kan i praksis gå hen at blive helt farligt, hvis man tror, at man som fører ikke længere har ansvar for bilens kørsel.

 

Den gyldne middelvej

Af samme grund søger Nissan til stadighed, at finde den gyldne middelvej, og, gætter vi på, har fabrikken bl.a. også derfor været en smule henholdende med blot at sende den ene semi-selvkørende løsning på markedet efter den anden.

 

Man kan sige det på den måde, at en bil skal ikke være selvkørende, blot fordi man gøre den selvkørende. Brugerne skal også være parate, og det tager forventligt noget længere tid at ”udvikle kunderne” end det tager, at udvikle teknologien.

 

e-pedalen er et skridt foran

Et godt eksempel på den trinvise udvikling er den teknologi, der gør det muligt at styre hastigheden i en Nissan LEAF med speederfoden alene (den såkaldte e-pedal) og kun helt undtagelsesvis at skulle benytte speederen. Ingen af konkurrenterne har en tilsvarende løsning, så her har Nissan valgt at være et skridt foran.

 

Omvendt har Nissan ikke været frontløber indenfor elbilers rækkevidde. Man er på vej med et 62 kWh batteri, som vil kunne give en rækkevidde på samme niveau som fx de koreanske kolleger fra Hyundai og KIA. Men man har intet hastværk, og selvom Nissan naturligvis ikke bare gennem pressen serverer hele deres fremtidsstrategi på et sølvfad, hvad konkurrenterne ellers nok ville være begejstrede for, kan der læses en del mellem linjerne i de talte ord.

 

Rækkeviddens udfordring

Det ville som sådan i ”undertegnedes optik” være overraskende, hvis ikke Nissan har fået styr på vægt problematikken, når deres LEAF får forlænget rækkevidden. Fx ved, at man måske har fundet en nyere og lettere batteri løsning, men under alle omstændigheder vil det være en løsning, som bibeholder de gode køreegenskaber, der ellers kendetegner en Nissan. Tror vi…

 

Hvad de mere konventionelle biler angår, vil Nissan efter alt at dømme kunne fastholde deres dominerende position på C-segment-SUV området, simpelthen fordi de kender deres kunder og benytter dette kendskab til at optimere produktet (Nissan Qashqai), så bilen både tilgodeser dem, der ikke vil give rattet fra sig og dem, der egentlig gerne vil have glæde af de moderne kørehjælpemidler. Den såkaldte Pro-pilot er et eksempel herpå.

 

Finder man fortsat hér den gyldne middelvej, så vil der automatisk være rigtig mange til at betale for spasen (fordi der da vil blive solgt mange biler) og da kan prisen også fortsat holdes på et attraktivt niveau. Og så er der næppe heller mange, der vil fravælge en Nissan, blot fordi den er grøn, både i den ene og den anden forstand. Snarere tværimod, hvis man skal tro Nissans tendens-eksperter, og de virkede bestemt ikke helt grønne…


Link til importøren

Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>

Grønne nuancer kommer til at præge bilers udseende i de kommende år, gerne i kombination med forskellige orange varianter.




Carine Giachetti er fransk af oprindelse og arbejder sammen med 80 kolleger i et multikulturelt miljø på Nissans europæiske designcenter i Paddington i London. Hun har bl.a. ansvaret for at diktere de farver, men hos Nissan mener bliver "in" i årene, der kommer.


Nissan Design Europe er indrettet i et nedlagt vedligeholdes center, som British Rail har benyttet til at holde jernbanen i gang. Det ligger tæt ved Padington Station i den nordvestlige del af London. På billedet ser bygningen imponerende ud, men går man blot forbi den, skal man være meget bevidst om, hvad den skjuler, for at gøre indtryk. Det er i underetagen, der designes biler.


Selvom biler i dag designes på computere ved hjælp af bl.a. 3D annimation, benytter Nissan fortsat også lermodeller, som giver en mere vedkommende fornemmelse af, hvad øjet ser.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt