Nissan har i årevis
dokumenteret deres miljørigtige tilgang til moderne
mobilitet. De er verdens absolut førende producent
af elbiler, og nu forventer den japanske fabrik, som
er en del af verdens største bil alliance, at deres
biler bliver endnu mere grønne. Det gør de i helt
bogstavelig forstand, for grøn som bilfarve vil være
”in" i de kommende år, mener Nissans eksperter. Det
blev oplyst i forbindelse med en usædvanlig
døråbning af Nissans europæiske designcenter i
London.
Det er nemlig ikke
hverdagskost, at bilfabrikker åbner dørene til
fremtiden. Omvendt var det da heller ikke direkte
revolutionerende nyheder, der kom frem ved besøget i
den umiddelbart undselige bygning nær Paddington
Station i byen, der for tiden er centrum for verdens
store opmærksomhed (og Brexit var heller ikke et
tema).
Hvor fører
tidens tendenser hen
Det var tidens trends til
gengæld, og heri indgår bilernes farver, der har
stor betydning for kundernes bilvalg. Tendenser
identificeres også gennem videnskabelig og
psykologisk analyse af kundernes bevæggrunde for
bilkøb, men det er en knap så taknemmelig opgave.
Hvad det sidst nævnte angår,
gav Nissans eksperter da også et mere uldent svar på
hvilke tendenser, der rør sig, og hvordan fremtiden
vil se ud, end de gjorde, når det kom til bilernes
farver. Simpelthen fordi kundegrupperne er inde i en
vanskelig forudsebar periode, måske den vanskeligste
i bilens historie, og hér står Nissan ligesom deres
kolleger i branchen på en noget gyngende grund i
vurderingen af, hvor fremtiden bærer hen. At det
tager det meste af 4 år, at udvikle en ny bil gør
heller ikke opgaven lettere og sætter udfordringen
endnu mere i perspektiv.
De, der viser vejen for de
bilmodeller, man netop nu lægger an til at udvikle,
skal i princippet kunne forudse udviklingen, ikke
bare frem til introduktionstidspunktet, men op til
10 år frem i tiden, hvis en bilmodel efter fire års
udvikling forventes, at have en levetid på mindst
seks år.
Troværdi
kommunikation
Selvom det var vanskeligt,
blev der dog alligevel sendt nogle uomtvistelige
signaler, hvis man aflæser eksperternes udtalelse
rigtigt, især om de forløb, moderne kunder
gennemfører, inden der træffes beslutning om hvilken
bil, man vil købe. Den moderne bilkøber er
velforberedt og foretager grundig research via de
digitale medier, og det stiller stadig større krav
til troværdigheden i bilproducenternes kommunikation
til kunderne.
Fremover skal det være slut
med løse floskler og påstande, som visse producenter
til tider har kunnet klare sig med, og i stedet skal
man målrettet satse på troværdig og ærlige
budskaber, som kunderne også siden, dvs. efter
købet, kan bruge til at bekræfte, at de har truffet
det rette valg. Det er en fortløbende proces.
Den stadig stigende
automatisering af biler skaber forskellige
reaktioner hos kunderne. Visse bilkunder vil stædigt
fravælge biler, som de ikke selv skal styre på den
måde, de er vant til, mens den anden yderlighed er
de, der blindt vil stole på, at teknologien styrer
det hele, hvis de har fået forståelsen af, at det
gør den. Det sidste kan i praksis gå hen at blive
helt farligt, hvis man tror, at man som fører ikke
længere har ansvar for bilens kørsel.
Den gyldne
middelvej
Af samme grund søger Nissan
til stadighed, at finde den gyldne middelvej, og,
gætter vi på, har fabrikken bl.a. også derfor været
en smule henholdende med blot at sende den ene
semi-selvkørende løsning på markedet efter den
anden.
Man kan sige det på den måde,
at en bil skal ikke være selvkørende, blot fordi man
gøre den selvkørende. Brugerne skal også være
parate, og det tager forventligt noget længere tid
at ”udvikle kunderne” end det tager, at udvikle
teknologien.
e-pedalen er
et skridt foran
Et godt eksempel på den
trinvise udvikling er den teknologi, der gør det
muligt at styre hastigheden i en Nissan LEAF med
speederfoden alene (den såkaldte e-pedal) og kun
helt undtagelsesvis at skulle benytte speederen.
Ingen af konkurrenterne har en tilsvarende løsning,
så her har Nissan valgt at være et skridt foran.
Omvendt har Nissan ikke været
frontløber indenfor elbilers rækkevidde. Man er på
vej med et 62 kWh batteri, som vil kunne give en
rækkevidde på samme niveau som fx de koreanske
kolleger fra Hyundai og KIA. Men man har intet
hastværk, og selvom Nissan naturligvis ikke bare
gennem pressen serverer hele deres fremtidsstrategi
på et sølvfad, hvad konkurrenterne ellers nok ville
være begejstrede for, kan der læses en del mellem
linjerne i de talte ord.
Rækkeviddens
udfordring
Det ville som sådan i
”undertegnedes optik” være overraskende, hvis ikke
Nissan har fået styr på vægt problematikken, når
deres LEAF får forlænget rækkevidden. Fx ved, at man
måske har fundet en nyere og lettere batteri
løsning, men under alle omstændigheder vil det være
en løsning, som bibeholder de gode køreegenskaber,
der ellers kendetegner en Nissan. Tror vi…
Hvad de mere konventionelle
biler angår, vil Nissan efter alt at dømme kunne
fastholde deres dominerende position på
C-segment-SUV området, simpelthen fordi de kender
deres kunder og benytter dette kendskab til at
optimere produktet (Nissan Qashqai), så bilen både
tilgodeser dem, der ikke vil give rattet fra sig og
dem, der egentlig gerne vil have glæde af de moderne
kørehjælpemidler. Den såkaldte Pro-pilot er et
eksempel herpå.
Finder man fortsat hér den
gyldne middelvej, så vil der automatisk være rigtig
mange til at betale for spasen (fordi der da vil
blive solgt mange biler) og da kan prisen også
fortsat holdes på et attraktivt niveau. Og så er der
næppe heller mange, der vil fravælge en Nissan, blot
fordi den er grøn, både i den ene og den anden
forstand. Snarere tværimod, hvis man skal tro
Nissans tendens-eksperter, og de virkede bestemt
ikke helt grønne…
Link til
importøren |