I fjor var der særlig fokus
på selvkørende/ selvstyrende biler på forårets
vigtigste europæiske bilbegivenhed, det store
motorshow i Genève. Selvkørende biler er fortsat en
fremtidsvision, som ingen har forkastet, men dette
års udgave af Genève Motor Show var mere jordbunden
og nutidigt: Det var ganske enkelt et kæmpemæssigt
elektrisk univers.
Selv de allerfleste af de
tusinder og atter tusinder projektører i loftet over
de store udstillingshaller i Palexpo, vis-a-vis
lufthavnen i den mondæne schweiziske by med direkte
udsigt til Mont Blanc, var skiftet ud med LED lys.
Det bruger mindre energi, det belaster den smukke
natur i bjergene omkring byen mindre – og indenfor i
hallerne var der ikke nær så varmt, som der plejer
at være.
Det var heller ikke helt så
mange udstillere, som der plejer at være. Hver med
deres begrundelse var det påfaldende, at Ford ikke
var til stede, Hyundai heller ikke (men søstermærket
KIA var rigt repræsenteret med en hel stand fyldt
med elektrificerede biler), Opel var ikke til stede
(men PSA søstermærkerne, Citroën, til dels DS og
Peugeot var der), Jaguar Land Rover udeblev også
(men fik masser af opmærksomhed, da Jaguar I-PACE
mandagen inden de officielle pressedage blev kåret
til den europæiske ”Car of the Year 2019).
Elektrificerede omdrejningspunkter
Volvo var der ikke, i hvert
fald kun med el-bilmærket Polestar. Men det var
måske netop symptomatisk. Næsten alle de store
bilmærker havde elektrificerede biler som
omdrejningspunkt og de, som havde fravalgt
deltagelse, havde måske ganske enkelt ikke noget nyt
at præsentere, eller har i hvert fald valgt, at gøre
det under andre former.
Hos Audi var standen fyldt
med elektrificerede biler på pressedagene, men når
publikum lukkes indenfor på udstillingen, vil der
også være mange konventionelle biler på plads. For
uanset at elektrificering spiller en stor rolle
indenfor tilrettelægningen af fremtidig mobilitet,
er der et stykke vej igen.
Der står endnu ikke et
batteri af ladestandere på hvert et gadehjørne, det
tager endnu et stykke tid, før man i praksis kommer
ned på de opladningstider, som bilproducenterne
skilter med og hele spørgsmålet om batterierne i
bilerne, deres vægt såvel som fabrikation og senere
genbrug er endnu ikke for alvor blevet besvaret på
en miljø-acceptabel måde.
Men sådan er det. Udvikling
tager tid, Rom blev som bekendt ikke bygget på én
dag, men sandt at sige går udviklingen overraskende
hurtig. Hvilket måske egentlig er det, dette års
Genève Motor Show mere end noget andet var udtryk
for.
|