- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Korte nyheder


 Flere korte nyheder >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

September 2017


Fabriksny Toyota: Nul procent i rente

Renten er historisk lav og konkurrencen om bilkunderne stor. De to fakta har Toyota kogt sammen til det historiske budskab, at man nu kan få finansieret købet af en ny bil uden at skulle betale renter. Det er ikke første gang, at Toyota markerer sig ekstra stærkt inden for finansiering. Bilgigantens finansieringsselskab Toyota Finans har bl.a. tre gange i træk sikret sig titlen ”Bedst i test” af Forbrugerrådets magasin TÆNK Penge. Noget af det, der bliver fremhævet ved Toyotas finansiering, er en attraktiv rente og nogle af de laveste omkostninger – ikke bare i bilbranchen men også helt generelt. I praksis skal man som bilkøber betale 20 procent i udbetaling samt 10.720 kroner i de såkaldte kreditomkostninger, som enhver låntagning er forbundet med. Dette beløb er det samme, uanset bilens pris. Den nye bil skal også være indregistreret senest 31. oktober.

Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>


IAA: Ny BMW i3

På biludstillingen i Frankfurt i september viser BMW en opdateret version af elbilen BMW i3 samt en helt ny modelvariant med endnu mere effekt: BMW i3s. Der er europæisk lancering finder sted i november måned. Den nuværende BMW i3, som blev lanceret i 2013, bliver opdateret med et nyt og mere friskt design hele vejen rundt, hvilket giver den en mere sportslig karakter. LED lygter er nu standard og LED blinklysene er horisontalt integreret i forkofangeren. Der er ligeledes nye lakfarver og indtræksmuligheder. BMW i3s udgaven har sportsaffjedring, hvilket betyder 1 cm lavere frihøjde, 4 cm bredere sporvidde, bredere hjulkasser og hjul, som er 2 cm bredere. Sammen med et nyudviklet stabiliserings system giver dette endnu bedre præstationer i hestekræfter, drejningsmoment, tophastighed og acceleration. Begge modeller har et 33 kWh batteri og kan bestilles med Range Extender (hjælpemotor). De nye udgaver har de nyeste digitale services fra BMW Connected, herunder intelligent ruteplanlægning med opladning undervejs samt Real Time Traffic Information med advarsel for farlige situationer.

BMW prøvekørsler - find dem hér >>>


IAA: Sportslig KIA koncept

KIA Motors afslører en ny konceptbil på den internationale biludstilling i Frankfurt (IAA).

Bilen er designet på KIAs europæiske designcenter i Frankfurt kun 500 m fra det sted, hvor præsentationen finder sted og giver et fingerpeg om, hvordan næste generation af cee’d kan komme til at se ud. Konceptbilen er af en helt ny karrosseritype for KIA. Den forlængede hot hatch bibeholder den nuværende pro_cee’ds atletiske look, mens den har fået et visuelt blikfang kombineret med et strejf af alsidighed. Bilen er nydesignet og nytænkt til en ny generation af bilkøbere, og den er en mulig vision for et potentielt medlem af næste generations cee’d-familie.

KIA prøvekørsler - find dem hér >>>


Faceliftet Fiat 500 L

Når den populære Fiat 500 bliver for lille til familiens behov, hedder næste led i model rækken Fiat 500L og den endnu større Fiat 500L Wagon. Fiat 500L er MPV-udgaven af den populære italienske livsstilsbil, hvor der er plads til henholdsvis 5 og 7 personer. Fiat 500L har netop fået en større opdatering, og der er sket mange ændringer og tilføjelser i de nye faceliftede modeller. Faktisk er 40 procent af komponenterne nye. Det ses især indvendigt, hvor kabinen er blevet redesignet med et helt nyt interiør. Der er også blevet plads til mere infotainment-udstyr, ny front, LED-kørelys, nye farver og  nye alufælge. Bagenden på 500L har også fået et løft.

Fiat prøvekørsler - find dem hér >>>

 


August 2017


BMW Concept Z4 på Pebble Beach

Pebble Beach Concours d'Elegance i Californien danner rammen for fremvisning af en ny fortolkning af den klassiske BMW Roadster, kaldet Concept Z4. Designsproget på konceptbilen udstråler både dynamik og progressivitet og danner basis for den produktionsklare bil, som vil blive lanceret engang næste år. Konceptbilen har de klassiske roadster-detaljer som lang akselafstand, lav og langstrakt silhuet og en kompakt bagende. En kortere motorhjelm og skarpe udhæng sikrer, at køreren sidder endnu mere centralt i bilen end tidligere.

I stedet for de sædvanlige ribber i ”nyrer-fronten” er der på konceptbilen et detaljeret "trådnet", hvis vertikale placering bringer minderne tilbage til de første roadstere fra BMW som for eksempel BMW 328 Mille Miglia. Der er plads til to i bilen, som har baghjulstræk og en soft-top kaleche. Konceptbilen er produceret i blot det ene eksemplar, som vises på Pebble Beach.

 

 

 

 

3. september 2017


F1 på Monza: Hamilton tilbage i VM-føring

Lewis Hamilton vandt søndagens italienske Formel 1 Grand Prix på den berømte og berygtede Monza racerbane nord for Milano. Den tidligere verdensmester dominerede Grand Prix'et og genvandt med sejren føringen i årets VM. Team-kollegaen i Mercedes teamet, Valtteri Bottas fra Finland, blev nr. 2 foran Ferraris indtil da VM-førende tysker, Sebastian Vettel. Kevin Magnussen kørte sig ind på 11. pladsen i sin Haas racer, alt imens teamkollegaen, Romain Grosjean blev nr. 16.

Lewis Hamilton dominerede det italienske Grand Prix fra de allerførste meter.

 

Kevin Magnussen kørte sin Haas racer i mål på 11. pladsen på Monza.


Le Mans racing i nyt setup

Med blot en enkelt LMP1 fabriksdeltager tilbage i World Endurance Championship og dermed også 24-timers Le Mans, efter at Audi og Porsche har forladt og forlader mesterskabet, formentlig som følge af dieselskandalen, var der brug for hurtig tænkning hos såvel FIA som Le Mans arrangørerne, Automobile Club de l'Ouest. Og det virker ikke dumt, det de har tænkt. Selvom mange detaljer ikke er på plads endnu, ser det sådan ud: I stedet for at køre et kalenderårs-VM med 24-timers Le Mans midt i sæsonen som hidtil, vil man allerede fra det kommende år påbegynde en to-års sæson, med start om efteråret og finale i Le Mans. 2018-2019 bliver et overgangsår, en såkaldt "Supersæson", som begynder 5. maj 2017 med 6-timers Spa-Francorchamps og slutter i Le Mans d. 15.-16. juni 2018. Supersæsonen kommer til at indeholde to gange Spa, to gange Le Mans og også 12-timers Sebring bliver en del af VM. Ialt køres 8 løb, præcis som i dette års et-års VM-sæson, dvs. omkostningerne bliver ikke højere for de enkelte teams. LMP1 klassen ændrer karakter, detaljerne følger, men man vil gøre det mere attraktivt for andre  bilproducenter at deltage. Det springende punkt er lige nu, om Toyota beslutter sig for at holde liv i klassen og fortsætter både i 2018 og 2019 med udsigt til flere konkurrerende deltagere. Undervejs har fabrikken jo en unik mulighed for at vinde den eftertragtede Le Mans sejr. Og fra Motorsiden.dk til eventuelle skeptikere: Konkurrenter er ikke kun de, der bliver besejret på racerbanen, men også de, der fravælger at stille op, fordi omstændighederne ikke gør det muligt. Med andre ord: En sejr er nu engang en sejr.

Toyota vil inden november i år oplyse, om man vælger at blive i WEC, evt. var at koncentrere sig om udvalgte løb, deriblandt 24-timers Le Mans, eller helt forlade sportsvognsracing.


20. august 2017


Christian Lundgaard vinder F4 mesterskabet

Den blot 16-årige danske racerkører, Christian Lundgaard, har vundet det internationale FIA Formel 4 mesterskab. Mesterskabet kan populært kaldes for en kravlegård for Formel 1 aspiranter, men en kravlegård, som der er god mening i at besøge. Sejren i mesterskabet har nemlig ikke blot kolossal betydning for en ung racerkørers karrieremuligheder, men betyder også kontant udbetaling af 300.000 Euro svarende til 2,2 millioner kroner. I weekenden fandt tre løb sted i Moskva, Christian Lundgaard vandt de to og dermed var mesterskabet sikret, endnu inden sæsonen er forbi. Christian Lundgaard er i øvrigt søn af Henrik Lundgaard, som toppede sin karriere i rallysporten for små 20 år siden med en EM-titel og en uofficiel VM-titel. For Christians vedkommende blev han allerede inden sæsonstarten tilknyttet Renault Sport Academy - Henrik Lundgaard sikrede sin succes i samarbejde med Toyota.


Jacob Madsen vinder løb i Rallye Deutschland

Danmarks største rallytalent, Jacob Madsen, kørte i weekenden sin Opel Adam til sejr i det første af de to løb i den ADAC Opel Rallye Cup, som var en del af det tyske VM-rally, Rallye Deutschland. Ved et uheld tidligere på året var Jacob Madsen og hans co-driver, Line Lykke Jensen, ude af mesterskabet for en tid. Jacob havde brækket ryggen, men formåede efter et par måneder at være tilbage bag rattet i rallybilen igen, og holdet gjorde comeback med en sejr. Det resultat gentog de så i det første af weekendens to løb, men uheldigvis udgik de i det andet. Deres held var, at ingen af de to hold, der ligger foran danskerne på deres samlede tredjeplads i mesterskabet opnåede bedre resultater i Rallye Deutschland. Sammenlagt har danskerne 146 points mens det førende hold har 191. Der resterer imidlertid kun to afdelinger af mesterskabet og selvom det stadig er mere end teoretisk muligt at vinde det, er det en vanskelig opgave.


3. august 2017


Kevin Magnussen kører Ferrari ved CHGP

Den danske Formel 1 kører, Kevin Magnussen, får i weekenden 5.-6. august fri for sit arbejde hos Haas Formel 1 teamet, så han kan være til stede ved Copenhagen Historic Grand Prix. Hér skal han køre for Formel 1 konkurrenterne, Ferrari. Ikke som deltager i racerløbene, men bag rattet af en af de biler, hvori publikum kan købe en tur banen rundt - overskuddet går til støtte af behandlingen af syge børn på Rigshospitalet. Bilen er en Ferrari 458 GT2, stillet til rådighed af Formula Racing og Formula Automobile, der varetager importen af Ferrari til Danmark. Og der er tale om den selvsamme bil, som Formula Racing deltog med i 24-timers Le Mans sidste år. Grunden til, at arrangementet kan lade sig gøre er ikke mindst, at Haas teamet i Formel 1 jo anvender Ferrari motorer, så på præcis det område er de to teams ikke så store konkurrenter.


Flere korte nyheder >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt