Range Rover Evoque har været en succes fra
begyndelsen. Den fancy udseende kompakte luksus-SUV
har bred appeal, der rækker langt ud over de
traditionelle købergrupper. Nu kommer den i en helt
ny version, der ikke overraskende er både bedre og
langt mere avanceret, end den ikoniske forgænger.
Den nye Range Rover Evoque er en avanceret
videreudvikling af originalen, der er blevet solgt i
over 772.000 eksemplarer og i øvrigt har scoret 217
internationale priser. Originalens letgenkendelige
design og markante proportioner er blevet forstærket
og så har man valgt at udstyre den med 21” store
hjul.
Plads og udseende
Det visuelle indtryk har været og er måske fremover
endnu vigtigere. Introduktionen af juvellignende
elementer, som fx superslanke Matrix LED-forlygter
medvirker dertil. Flade dørgreb, som man kender det
fra blandt andet Range Rover velar og Jaguar I-PACE,
har også vundet indpas i den nye Evoque.
Range Rover Evoques udvendige mål er næsten
uforandrede, men da den er baseret på Land Rovers
nye Premium Transverse Architecture med en blanding
af materialer, er der mere plads indvendigt end før.
En længere akselafstand giver 2 cm mere knæplads på
bagsædet. Ingen dårlig idé, for netop bagsædepladsen
var et svagt punkt ved den hidtidige Evoque.
Der er også blevet mere plads til småting som fx i
det større handskerum og midterkonsollen, hvor der
nu er god plads til tablets, håndtasker og flasker.
Bagagepladsen er øget med 10 procent til 591 liter
og pladsen øges til 1383 liter, når 40:20:40 sæder
på anden sæderække lægges ned.
Hybrid- og Plug in version
Den nye arkitektur er udviklet til elektrificering,
og modeludbuddet omfatter en 48-Volt mild hybrid ved
lanceringen og en plug-in hybridmodel et års tid
senere.
Mild hybrid-drivlinjen er den første fra Land Rover
og virker ved at indvinde energi, der normalt går
tabt under opbremsning, via startgeneratoren, der er
integreret i et remsystem, og siden opbevarer den i
et batteri under gulvet.
Ved hastigheder under 17 km/t slukkes motoren, når
føreren bremser. Når bilen starter, overføres den
lagrede energi, støtter motoren under acceleration
og reducerer dermed brændstofforbruget. Resultatet
er stille og effektiv kørsel i byområder med tæt
trafik samt effektivitetsbesparelser.
Mild hybrid fås med de firecylindrede ”Ingenium”
benzin- og dieselmotorer og resulterer i en
CO2-udledning fra 149 g/km og en brændstoføkonomi
fra 17,8 km/l (5,6 l/100 km) opgjort efter den
midlertidige NEDC2-forbrugsnorm. Med dieselmotoren
på 150 hk og forhjulstræk er Evoques udledning 143
g/km. Modeludbuddet udvides som nævnt næste år med
en plug-in hybrid (PHEV) og en 3-cylindret Ingenium
benzinmotor.
Avanceret teknologi
Den nye SUV er skabt som en ægte Range Rovermed gode
terrænegenskaber. Den nye Evoque findes med
firehjulstræk og 2. generations Active Driveline med
Driveline Disconnect for at forbedre effektiviteten
samt Adaptive Dynamics, for at sikre optimal balance
mellem komfort og køreegenskaber. Terrain Response 2
registrerer automatisk vejoverfladen og justerer
opsætningen, og nu kan Evoque også køre i op til 60
cm vand mod tidligere 50 cm).
Og så introducerer Range Rover i den nye Evoque
segmentets første ClearSight bakspejl, der kan
forvandles til en HD-videoskærm. Hvis passagerer
eller store genstande spærrer udsynet bagud, kan
føreren blot trykke på en kontakt under spejlet,
hvorefter højopløste videobilleder fra toppen af
bilen tydeligt viser, hvad der sker bag bilen.
Skærmen giver også et bredere (50 graders) synsfelt
og bedre udsyn i dårlig belysning.
Den nye Range Rover Evoque er desuden verdens første
med Ground View-teknologi, der gør motorhjelmen
”usynlig” ved at lægge kamerabilleder på den øverste
berøringsskærm, så føreren får et 180 graders
billede af, hvad der sker under bilens front. Det er
i øvrigt en virkeliggørelse af den Transparent
Bonnet-teknologi, der blev vist af Land Rover i
2014.
Danske priser på Range Rover Evoque forventes
offentliggjort i januar 2019 og siden er der dansk
introduktion omkring 1. april – og det er ingen
aprilsnar. |