- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Range Rover Evoque

kraftigt fornyet


Af Søren Clauding – 23. november 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Range Rover Evoque har været en succes fra begyndelsen. Den fancy udseende kompakte luksus-SUV har bred appeal, der rækker langt ud over de traditionelle købergrupper. Nu kommer den i en helt ny version, der ikke overraskende er både bedre og langt mere avanceret, end den ikoniske forgænger.

 

Den nye Range Rover Evoque er en avanceret videreudvikling af originalen, der er blevet solgt i over 772.000 eksemplarer og i øvrigt har scoret 217 internationale priser. Originalens letgenkendelige design og markante proportioner er blevet forstærket og så har man valgt at udstyre den med 21” store hjul.

 

Plads og udseende

Det visuelle indtryk har været og er måske fremover endnu vigtigere. Introduktionen af juvellignende elementer, som fx superslanke Matrix LED-forlygter medvirker dertil. Flade dørgreb, som man kender det fra blandt andet Range Rover velar og Jaguar I-PACE, har også vundet indpas i den nye Evoque.

 

Range Rover Evoques udvendige mål er næsten uforandrede, men da den er baseret på Land Rovers nye Premium Transverse Architecture med en blanding af materialer, er der mere plads indvendigt end før. En længere akselafstand giver 2 cm mere knæplads på bagsædet. Ingen dårlig idé, for netop bagsædepladsen var et svagt punkt ved den hidtidige Evoque.

 

Der er også blevet mere plads til småting som fx i det større handskerum og midterkonsollen, hvor der nu er god plads til tablets, håndtasker og flasker. Bagagepladsen er øget med 10 procent til 591 liter og pladsen øges til 1383 liter, når 40:20:40 sæder på anden sæderække lægges ned.

 

Hybrid- og Plug in version

Den nye arkitektur er udviklet til elektrificering, og modeludbuddet omfatter en 48-Volt mild hybrid ved lanceringen og en plug-in hybridmodel et års tid senere.

 

Mild hybrid-drivlinjen er den første fra Land Rover og virker ved at indvinde energi, der normalt går tabt under opbremsning, via startgeneratoren, der er integreret i et remsystem, og siden opbevarer den i et batteri under gulvet.

 

Ved hastigheder under 17 km/t slukkes motoren, når føreren bremser. Når bilen starter, overføres den lagrede energi, støtter motoren under acceleration og reducerer dermed brændstofforbruget. Resultatet er stille og effektiv kørsel i byområder med tæt trafik samt effektivitetsbesparelser.

 

Mild hybrid fås med de firecylindrede ”Ingenium” benzin- og dieselmotorer og resulterer i en CO2-udledning fra 149 g/km og en brændstoføkonomi fra 17,8 km/l (5,6 l/100 km) opgjort efter den midlertidige NEDC2-forbrugsnorm. Med dieselmotoren på 150 hk og forhjulstræk er Evoques udledning 143 g/km. Modeludbuddet udvides som nævnt næste år med en plug-in hybrid (PHEV) og en 3-cylindret Ingenium benzinmotor.

 

Avanceret teknologi

Den nye SUV er skabt som en ægte Range Rovermed gode terrænegenskaber. Den nye Evoque findes med firehjulstræk og 2. generations Active Driveline med Driveline Disconnect for at forbedre effektiviteten samt Adaptive Dynamics, for at sikre optimal balance mellem komfort og køreegenskaber. Terrain Response 2 registrerer automatisk vejoverfladen og justerer opsætningen, og nu kan Evoque også køre i op til 60 cm vand mod tidligere 50 cm).

 

Og så introducerer Range Rover i den nye Evoque segmentets første ClearSight bakspejl, der kan forvandles til en HD-videoskærm. Hvis passagerer eller store genstande spærrer udsynet bagud, kan føreren blot trykke på en kontakt under spejlet, hvorefter højopløste videobilleder fra toppen af bilen tydeligt viser, hvad der sker bag bilen. Skærmen giver også et bredere (50 graders) synsfelt og bedre udsyn i dårlig belysning.

 

Den nye Range Rover Evoque er desuden verdens første med Ground View-teknologi, der gør motorhjelmen ”usynlig” ved at lægge kamerabilleder på den øverste berøringsskærm, så føreren får et 180 graders billede af, hvad der sker under bilens front. Det er i øvrigt en virkeliggørelse af den Transparent Bonnet-teknologi, der blev vist af Land Rover i 2014.

 

Danske priser på Range Rover Evoque forventes offentliggjort i januar 2019 og siden er der dansk introduktion omkring 1. april – og det er ingen aprilsnar.

Andre Range Rover prøvekørsler - find dem hér >>>


 

 

 

 


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt