Med to nye og ganske rene top-motorer i Opels
populære Insignia og Astra modeller styrker den
tyske bilfabrik sin markedsposition. Der er nemlig
tale om motorer, som i høj grad appellere til det
tyske publikum – men motorer, som vi andre også godt
kan have glæde af dem. De er naturligvis begge,
ligesom tilfældet er med hele Opels vifte af nye
motorer, godkendt iht. de skærpede Euro 6d-TEMP
miljø normer, der træder i kraft 1. september 2019.
Kraftfuld 1,6 liters benzinmotor
Hvad Insignia motoren angår, er der reelt tale om en
neddrosling fra den hidtidige 260 hestes maskine,
som udgår. Motoreffekten er nu 200 hestekræfter, men
størrelsen er reduceret til 1,6 liter. Ikke desto
mindre præsterer den et overbevisende
drejningsmoment på op til 280 Nm, ja hele 300 Nm kan
man opnå, når speederen trædes helt i bund. Vi ved,
det er overbevisende, for vi har prøvet motoren i
Insignia på det varierede vejnet omkring Frankfurt,
tæt ved Opels hovedsæde i Rüsselsheim.
1,6 DIT motoren kendes også fra den kraftigste
udgave af Opel Astra og den overholder de kommende
Euro 6d-TEMP normer.
Motoren kendes også fra den ultra-hurtige hot-hatch
udgave af Opel Astra. Man har imidlertid opnået et
bemærkelsesværdigt lavt støj- og vibrationsniveau og
den spiller rigtig godt sammen med den kendte
6-trins automatgearkasse, hvor udvekslingen sikrer
god accelerationskraft i hele hastighedsområdet op
til topfarten på 235 hhv. 227 km/t, afhængig af om
det er 5-dørs versionen eller stationcarudgaven, der
lægger karrosseri til. Insignia med den maskine i
motorrummet er døbt 1,6 DIT (DIT=Direct Injection
Turbo).
Fin brændstoføkonomi
Onboard videoen her på siden giver en god
fornemmelse af ikke mindst støjniveauet, og så
bliver kurveegenskaberne bestemt ikke ringere af den
lidt lettere benzinmotor monteret i stationcaren,
som i forvejen har tyngdepunktet skudt lidt bagud
ift. 5-dørs versionen af Insignia.
Forbrugstallet på 7,7-8,4 l/100 km er opgjort efter
den kommende WLTP norm, hvor der angives et interval
og ikke en specifik værdi. Tallet er ikke
sammenligneligt med den hidtidige NEDC norm, heller
ikke den såkaldte NEDC2 norm, men forventes at være
temmelig meget i overensstemmelse med den værdi, man
opnår i praksis.
150 godkendte dieselheste
Også Opels vellykkede Astra model har fået nyt
maskineri, eller rettere får det, når bilerne lander
på det danske marked omkring ved årsskiftet. Den
kraftigste motor er også fremover førnævnte 200
hestes benzinmotor, men Opel har som resten af PSA
koncernen heller ikke bortskaffet diesel motorer. De
vil fortsat for mange bilejere, især dem der har et
stort kørselsbehov, være den bedste løsning og Euro
6d-TEMP miljøgodkendelsen får man bl.a. ved
anvendelse af SCR katalysator (AdBlue) og en
avanceret dobbelt turbo teknik.
150 hestes dieselmotoren er baseret på den velkendte
1,6 liters diesel, men den har fået en ekstra
turbolader.
Man har som udgangspunkt Opels egen 1,6 liters
diesel, som hidtil har fandtes – og stadig
eksisterer - i en udgave med 136 hestekræfter. Man
har yderligere udstyret den med en lille turbolader,
der fodrer cylindrene ved lave omdrejningstal og
efterhånden som motoren kommer op i omdrejninger,
ledes en del af trykket, der jo hentes fra
udstødningen, over i den store turbolader, der tager
sig af de høje omdrejningstal.
Fleksibel motor
Derved opnår man en effekt på 150 hk og det
maksimale drejningsmoment på 350 Nm får man allerede
ved 1500 omdr./min og det fastholdes siden til 2250
omdr./min. Oplevelsen er ikke overraskende en meget
fleksibel motor, hvor accelerationen især ved lavere
hastigheder er fremragende.
Opel har stor erfaring med BiTurbo-motorerne.
Resultatet er da også såvel lave vibrationer og
ringe støj, men ikke mindst en kolossal
fleksibilitet, som i sagens natur især opleves ved
lavere hastigheder. 100 km/t kan i øvrigt nås på 9
sekunder og de endelige WLTP tal er 5,2-5,8 l/100
km.
Ny infotainment
Sidst men ikke mindst introducerer Opel nu også et
nyt infotainment anlæg til Insignia, som ikke mindst
udmærker sig ved sin hurtighed og logiske intuitive
opbygning sat op i en ny grafisk brugerflade.
Og så inkluderer det bl.a. livs lang opdatering af
kortene, noget man selv kan udføre fx ved at
opdatere softwaren på det indbyggede hukommelseskort
(fire gange om året) eller via WiFi, hvis noget
sådan er i nærheden fx i garagen, eller hvis ens
smarttelefon benyttes som hotspot. Systemet kan
håndtere op til fem forskellige brugere og en
kompatibelt med Apple CarPlay og Android Auto.
Infotainmentsystemet i Opel Insignia har fået en
kraftig overhaling og udkonkurrerer i lethed og
logik de fleste smart-telefoner. |