- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


First World Testdrive: Opel Insignia Insignia 1,6 DIT

og Opel Astra 1,6 BiTurbo Diesel


Nye miljø godkendte motorer styrker Opels position


Af Søren Clauding – november 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med to nye og ganske rene top-motorer i Opels populære Insignia og Astra modeller styrker den tyske bilfabrik sin markedsposition. Der er nemlig tale om motorer, som i høj grad appellere til det tyske publikum – men motorer, som vi andre også godt kan have glæde af dem. De er naturligvis begge, ligesom tilfældet er med hele Opels vifte af nye motorer, godkendt iht. de skærpede Euro 6d-TEMP miljø normer, der træder i kraft 1. september 2019.

 

Kraftfuld 1,6 liters benzinmotor

Hvad Insignia motoren angår, er der reelt tale om en neddrosling fra den hidtidige 260 hestes maskine, som udgår. Motoreffekten er nu 200 hestekræfter, men størrelsen er reduceret til 1,6 liter. Ikke desto mindre præsterer den et overbevisende drejningsmoment på op til 280 Nm, ja hele 300 Nm kan man opnå, når speederen trædes helt i bund. Vi ved, det er overbevisende, for vi har prøvet motoren i Insignia på det varierede vejnet omkring Frankfurt, tæt ved Opels hovedsæde i Rüsselsheim.


1,6 DIT motoren kendes også fra den kraftigste udgave af Opel Astra og den overholder de kommende Euro 6d-TEMP normer.


Motoren kendes også fra den ultra-hurtige hot-hatch udgave af Opel Astra. Man har imidlertid opnået et bemærkelsesværdigt lavt støj- og vibrationsniveau og den spiller rigtig godt sammen med den kendte 6-trins automatgearkasse, hvor udvekslingen sikrer god accelerationskraft i hele hastighedsområdet op til topfarten på 235 hhv. 227 km/t, afhængig af om det er 5-dørs versionen eller stationcarudgaven, der lægger karrosseri til. Insignia med den maskine i motorrummet er døbt 1,6 DIT (DIT=Direct Injection Turbo).

 

Fin brændstoføkonomi

Onboard videoen her på siden giver en god fornemmelse af ikke mindst støjniveauet, og så bliver kurveegenskaberne bestemt ikke ringere af den lidt lettere benzinmotor monteret i stationcaren, som i forvejen har tyngdepunktet skudt lidt bagud ift. 5-dørs versionen af Insignia.

 

Forbrugstallet på 7,7-8,4 l/100 km er opgjort efter den kommende WLTP norm, hvor der angives et interval og ikke en specifik værdi. Tallet er ikke sammenligneligt med den hidtidige NEDC norm, heller ikke den såkaldte NEDC2 norm, men forventes at være temmelig meget i overensstemmelse med den værdi, man opnår i praksis.

 

150 godkendte dieselheste

Også Opels vellykkede Astra model har fået nyt maskineri, eller rettere får det, når bilerne lander på det danske marked omkring ved årsskiftet. Den kraftigste motor er også fremover førnævnte 200 hestes benzinmotor, men Opel har som resten af PSA koncernen heller ikke bortskaffet diesel motorer. De vil fortsat for mange bilejere, især dem der har et stort kørselsbehov, være den bedste løsning og Euro 6d-TEMP miljøgodkendelsen får man bl.a. ved anvendelse af SCR katalysator (AdBlue) og en avanceret dobbelt turbo teknik.


150 hestes dieselmotoren er baseret på den velkendte 1,6 liters diesel, men den har fået en ekstra turbolader.


Man har som udgangspunkt Opels egen 1,6 liters diesel, som hidtil har fandtes – og stadig eksisterer - i en udgave med 136 hestekræfter. Man har yderligere udstyret den med en lille turbolader, der fodrer cylindrene ved lave omdrejningstal og efterhånden som motoren kommer op i omdrejninger, ledes en del af trykket, der jo hentes fra udstødningen, over i den store turbolader, der tager sig af de høje omdrejningstal.

 

Fleksibel motor

Derved opnår man en effekt på 150 hk og det maksimale drejningsmoment på 350 Nm får man allerede ved 1500 omdr./min og det fastholdes siden til 2250 omdr./min. Oplevelsen er ikke overraskende en meget fleksibel motor, hvor accelerationen især ved lavere hastigheder er fremragende.

 

Opel har stor erfaring med BiTurbo-motorerne. Resultatet er da også såvel lave vibrationer og ringe støj, men ikke mindst en kolossal fleksibilitet, som i sagens natur især opleves ved lavere hastigheder. 100 km/t kan i øvrigt nås på 9 sekunder og de endelige WLTP tal er 5,2-5,8 l/100 km.

 

Ny infotainment

Sidst men ikke mindst introducerer Opel nu også et nyt infotainment anlæg til Insignia, som ikke mindst udmærker sig ved sin hurtighed og logiske intuitive opbygning sat op i en ny grafisk brugerflade.

 

Og så inkluderer det bl.a. livs lang opdatering af kortene, noget man selv kan udføre fx ved at opdatere softwaren på det indbyggede hukommelseskort (fire gange om året) eller via WiFi, hvis noget sådan er i nærheden fx i garagen, eller hvis ens smarttelefon benyttes som hotspot. Systemet kan håndtere op til fem forskellige brugere og en kompatibelt med Apple CarPlay og Android Auto.


Infotainmentsystemet i Opel Insignia har fået en kraftig overhaling og udkonkurrerer i lethed og logik de fleste smart-telefoner.

Andre Opel prøvekørsler – find dem her >>>


Opel har lagt den kraftige 200 hestes 1,6 liters turbobenzinmotor, som for nylig blev introduceret i Opel Astra, i den store Opel Insignia. Den opfylder nemlig de kommende Euro 6D-TEMP miljønormer. Vi har prøvet hvordan det fungerer. Fuld HD.


First World test: Opel Astra 1,6 BiTurbo Diesel

Vi har prøvekørt den nye Opel Astra 1,6 BiTurbo Diesel, der overholder de kommende Euro 6d-TEMP forureningsnormer. Fuld HD.


Den prøvekørte Opel Insignia Sports Tourer 1,6 DIT.


Den prøvekørte Opel Astra 1,6 BiTurbo Diesel.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt