Visuelt er ændringerne beskedne, men under lakken er
KIA snart klar med en lang række væsentlige
opgraderinger af den populære KIA Sportage, som både
gør bilen mere miljørigtig og også øger viften af
drivline-tilbud, så kunderne kan vælge den, der
passer bedst til deres unikke behov. Og det sker,
uden at gå på kompromis med KIAs også unikke 7-års
garanti.
Det sidste er ikke uvæsentligt, for med nye motorer,
der skal overholdende de kommende Euro 6d
forureningskrav og oven i købet gøre det indenfor
rammerne af den nye realistiske WLTP målemetode,
bliver der især med dieselmotorerne skåret helt ind
til benet. Heldigvis bidrager stadig bedre
teknologisk løsninger til, at der ikke belastes så
hårdt, og samtidig forurener endnu mindre.
Mild hybrid
Det er en helt ny såkaldt EcoDynamics+ 185-hestes
2-liters diesel det håndgribelige udtryk for. Den er
kombineret med en 12 kW (ca. 16 hk) elektromotor i
et mild-hybrid setup, hvor elektromotoren bistår med
ekstra power i accelerationsfasen, gør gearskift
mere smidige og umærkelige, reducerer
brændstofforbruget og alene gør det ved hjælp af
regenereret energi fra bilens deceleration.
Vi har haft lejlighed til, kort at prøve KIA
Sportage med den nye dieselmotor på vejene omkring
KIAs europæiske hovedkvarter i Frankfurt i Tyskland
og har svært ved, at sætte en finger på den.
Køreindtrykket fremgår af videoen her på siden og
hér er så lidt mere konkretviden:
Drivliner af enhver slags
EcoDynamic+ motoren leverer ikke alene 185
hestekræfter men også et drejningsmoment på op til
400 Nm. Elektromotoren er en 48 Volt maskine og
diesel mild-hybriddrivlinen er den første af sin
art, der lanceres som led i KIAs globale strategi om
elektrificering af bilernes drivlinje.
KIA er dermed den første producent, som tilbyder
drivliner med hybridteknologi,
plug-in-hybridteknologi, batteri-el-drift og 48 V
mild-hybridteknologi til alle sine modeller. KIA vil
lancere 16 biler med avancerede drivliner frem til
2025 inklusive fem nye hybridmodeller, fem
plug-in-hybridversioner, fem batteridrevne elbiler
og, i 2020 også en elbil med brændselsceller, altså
en såkaldt brintbil.
Mild hybrid motoren er så kompakt, at det i
princippet ikke er til at se elektromotoren udefra.
Sportage er bestselleren
Hvad Sportage angår, er den KIA’s vigtigste bilmodel
på europæisk niveau.
De europæiske kunder købte over 131.000
eksemplarer af Sportage i 2017, hvilket svarer til
en fjerdedel af mærkets samlede salg i Europa. På
verdensplan blev der i 2017 solgt en Sportage hvert
69. sekund, hvilket gør den til KIAs mest solgte
model globalt. Sportage nr. 5 million blev i øvrigt
produceret i marts 2018 – tre måneder inde i bilens
25.
år på markedet efter introduktionen i 1993.
KIA er da også på vej med yderligere opdaterede
motorer, som alle overholder de midlertidige Euro 6d
TEMP forureningsnormer, der introduceres 1.
september 2019. Det er foreløbig den eneste
målestok, der er defineret (derfor TEMP for
midlertidig), siden følger så primo 2020 de endelige
Euro 6d normer, som altså ikke kendes endnu.
Lavt forurenende motorer
De nye motorer omfatter en 1,6 liters
turbobenzinmotor på 177 hk, en tilsvarende version
med 132 hk samt to 1,6 liters U3 CRDi dieselmotorer
på hhv. 115 og 136 hk. Dieselmotorerne er som den
kraftige 185-hestes version baseret på brug af SCR
katalysator og AdBlue, hvorved udledningen af
kvælstofilter er minimal og udledningen af CO2 har
kunnet reduceres mærkbart.
Dieselmotoren på 1,6 liter præsterer 136 hk med
turbolader (billedet).
KIA har benyttet de nye WLTP-målemetoder til at
fastslå bilernes brændstofforbrug, men har for
sammenlignelighedens skyld tilbageregnet dem til de
hidtidige NECD normer. Det giver ikke et præcist
sammenligneligt billede, men er det nærmeste, man
kan komme et forbruger-brugbart tal lige nu.
Det er anderledes i oktober, hvor de nye biler
kommer på markedet, da skal alle biler være WLTP
målt, tallene skal oplyses og det bliver i al sin
enkelhed en helt ny verden, som vi snart vender
tilbage til her på Motorsiden.dk.
Vi prøvede…
Ved prøvekørslerne i Frankfurt og omegn prøvede vi
185-hestes versionen med 8-trins automatgear
(videoen) og AWD. Mest slående (udover at elmotorens
indblanden i kørslen skete helt umærkeligt) var det
lave støjniveau, den store smidighed og ikke mindst
igen at kunne falde på halen over de fremragende
køreegenskaber ved alle hastigheder. Den er i al sin
enkelthed en af de bedst kørende SUV’er på markedet.
Mild hybrid versionen vil også kunne fås med 6 trins
manuelt gear.
KIA oplyser selv, at deres nye 1,6 liters ”U3”
dieselmotorer er de reneste, koncernen nogensinde
har produceret. Forhjulstræk og 6-trins manuel
gearkasse er standardudstyr. Den erstatter den
hidtidige 1,7 liters diesel, og gør det fremragende,
i hvert fald den 136 hestes udgave med 7-trins DCT
dobbeltkoblingsautomatgear (ekstraudstyr), vi
prøvede. Fleksibiliteten er markant større og
støjbilledet også forbedret.
Overvejer man en KIA Sportage skal man dog være
opmærksom på, at bagagerumskapaciteten varierer med
drivline, fordi der skal være plads til fx batteri
til mild-hybriden og påfyldning udover brændstof
også af AdBlue.
Trods
245/45-19 hjul, med beskeden affjedring i dæksiderne,
er affjedringen på de to Sportage udgaver, vi har
prøvekørt, forbavsende tilgivende. KIA har også justeret affjedringen i forbindelse med
opgraderingen af den populære SUV.
Bagagerummet i CRDi-udgaven rummer 467 liter med
begge bagsæder i brug til at sidde på. |