- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

KIA Sportage up-grade


Ny miljøoptimeret teknik øger tilbudsviften


Af Søren Clauding – juli 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Visuelt er ændringerne beskedne, men under lakken er KIA snart klar med en lang række væsentlige opgraderinger af den populære KIA Sportage, som både gør bilen mere miljørigtig og også øger viften af drivline-tilbud, så kunderne kan vælge den, der passer bedst til deres unikke behov. Og det sker, uden at gå på kompromis med KIAs også unikke 7-års garanti.

 

Det sidste er ikke uvæsentligt, for med nye motorer, der skal overholdende de kommende Euro 6d forureningskrav og oven i købet gøre det indenfor rammerne af den nye realistiske WLTP målemetode, bliver der især med dieselmotorerne skåret helt ind til benet. Heldigvis bidrager stadig bedre teknologisk løsninger til, at der ikke belastes så hårdt, og samtidig forurener endnu mindre.

 

Mild hybrid

Det er en helt ny såkaldt EcoDynamics+ 185-hestes 2-liters diesel det håndgribelige udtryk for. Den er kombineret med en 12 kW (ca. 16 hk) elektromotor i et mild-hybrid setup, hvor elektromotoren bistår med ekstra power i accelerationsfasen, gør gearskift mere smidige og umærkelige, reducerer brændstofforbruget og alene gør det ved hjælp af regenereret energi fra bilens deceleration.

 

Vi har haft lejlighed til, kort at prøve KIA Sportage med den nye dieselmotor på vejene omkring KIAs europæiske hovedkvarter i Frankfurt i Tyskland og har svært ved, at sætte en finger på den. Køreindtrykket fremgår af videoen her på siden og hér er så lidt mere konkretviden:

 

Drivliner af enhver slags

EcoDynamic+ motoren leverer ikke alene 185 hestekræfter men også et drejningsmoment på op til 400 Nm. Elektromotoren er en 48 Volt maskine og diesel mild-hybriddrivlinen er den første af sin art, der lanceres som led i KIAs globale strategi om elektrificering af bilernes drivlinje.

 

KIA er dermed den første producent, som tilbyder drivliner med hybridteknologi, plug-in-hybridteknologi, batteri-el-drift og 48 V mild-hybridteknologi til alle sine modeller. KIA vil lancere 16 biler med avancerede drivliner frem til 2025 inklusive fem nye hybridmodeller, fem plug-in-hybridversioner, fem batteridrevne elbiler og, i 2020 også en elbil med brændselsceller, altså en såkaldt brintbil.


Mild hybrid motoren er så kompakt, at det i princippet ikke er til at se elektromotoren udefra.


Sportage er bestselleren

Hvad Sportage angår, er den KIA’s vigtigste bilmodel på europæisk niveau. De europæiske kunder købte over 131.000 eksemplarer af Sportage i 2017, hvilket svarer til en fjerdedel af mærkets samlede salg i Europa. På verdensplan blev der i 2017 solgt en Sportage hvert 69. sekund, hvilket gør den til KIAs mest solgte model globalt. Sportage nr. 5 million blev i øvrigt produceret i marts 2018 – tre måneder inde i bilens 25. år på markedet efter introduktionen i 1993.

 

KIA er da også på vej med yderligere opdaterede motorer, som alle overholder de midlertidige Euro 6d TEMP forureningsnormer, der introduceres 1. september 2019. Det er foreløbig den eneste målestok, der er defineret (derfor TEMP for midlertidig), siden følger så primo 2020 de endelige Euro 6d normer, som altså ikke kendes endnu.

 

Lavt forurenende motorer

De nye motorer omfatter en 1,6 liters turbobenzinmotor på 177 hk, en tilsvarende version med 132 hk samt to 1,6 liters U3 CRDi dieselmotorer på hhv. 115 og 136 hk. Dieselmotorerne er som den kraftige 185-hestes version baseret på brug af SCR katalysator og AdBlue, hvorved udledningen af kvælstofilter er minimal og udledningen af CO2 har kunnet reduceres mærkbart.


Dieselmotoren på 1,6 liter præsterer 136 hk med turbolader (billedet).


KIA har benyttet de nye WLTP-målemetoder til at fastslå bilernes brændstofforbrug, men har for sammenlignelighedens skyld tilbageregnet dem til de hidtidige NECD normer. Det giver ikke et præcist sammenligneligt billede, men er det nærmeste, man kan komme et forbruger-brugbart tal lige nu.

 

Det er anderledes i oktober, hvor de nye biler kommer på markedet, da skal alle biler være WLTP målt, tallene skal oplyses og det bliver i al sin enkelhed en helt ny verden, som vi snart vender tilbage til her på Motorsiden.dk.

 

Vi prøvede…

Ved prøvekørslerne i Frankfurt og omegn prøvede vi 185-hestes versionen med 8-trins automatgear (videoen) og AWD. Mest slående (udover at elmotorens indblanden i kørslen skete helt umærkeligt) var det lave støjniveau, den store smidighed og ikke mindst igen at kunne falde på halen over de fremragende køreegenskaber ved alle hastigheder. Den er i al sin enkelthed en af de bedst kørende SUV’er på markedet. Mild hybrid versionen vil også kunne fås med 6 trins manuelt gear.

 

KIA oplyser selv, at deres nye 1,6 liters ”U3” dieselmotorer er de reneste, koncernen nogensinde har produceret. Forhjulstræk og 6-trins manuel gearkasse er standardudstyr. Den erstatter den hidtidige 1,7 liters diesel, og gør det fremragende, i hvert fald den 136 hestes udgave med 7-trins DCT dobbeltkoblingsautomatgear (ekstraudstyr), vi prøvede. Fleksibiliteten er markant større og støjbilledet også forbedret.

 

Overvejer man en KIA Sportage skal man dog være opmærksom på, at bagagerumskapaciteten varierer med drivline, fordi der skal være plads til fx batteri til mild-hybriden og påfyldning udover brændstof også af AdBlue.


Trods 245/45-19 hjul, med beskeden affjedring i dæksiderne, er affjedringen på de to Sportage udgaver, vi har prøvekørt, forbavsende tilgivende. KIA har også justeret affjedringen i forbindelse med opgraderingen af den populære SUV.

 

Bagagerummet i CRDi-udgaven rummer 467 liter med begge bagsæder i brug til at sidde på.

Andre KIA prøvekørsler – find dem hér >>>



Vi har prøvekørt den nye KIA Sportage med 185-hestes mild-hybrid dieselmotor på landeveje og motorveje omkring Frankfurt i Tyskland. Kør med og oplev den nye bil. Fuld HD.


Forkofangeren på Sportage er nydesignet.

 

Cockpittet har fået et make-over, men der skal de skarpe briller til for at se ændringerne. Mest iøjefaldende er i denne bil den nye farvekombination i lys grå og sort.


Hurtige fakta om ny KIA Sportage


Introduktion i Danmark: oktober 2018

 

Motorer (alle overholder Euro 6d TEMP):

Benzin:

4 cyl. 1,6 T-GDi ”Gamma” med turbo. 177 hk. 265 Nm/1500-4500 omdr./min.

4 cyl. 1,6 GDi ”Gamma” uden turbo. 132 hk. 161 Nm/4850 omdr./min.

 

Diesel:

4 cyl. 1,6 ”U3” CRDi med turbo. 115 hk, ”1,6d low”. 280 Nm/1500-2750 omdr./min.

4 cyl. 1,6 ”U3” CRDi med turbo. 136 hk, ”1,6d high”. 320 Nm/2000-2250 omdr./min.

4 cyl. 2,0 ”R” EcoDynamics+ med turbo og mild hybrid, ”2,0d mild hybrid”. 185 hk. 400 Nm/1750-2750 omdr./min.

 

Brændstoføkonomi (Forhjulstræk, M/T):

WLTP-tal omregnet til NEDC:

1,6 GDi: 14,5 km/l.

1,6 T-GDi: 13,5 km/l.

1,6d low: 20,8 km/l.

1,6d high: 20,8 km/l.

2,0d mild-hybrid (4-hjulstræk): 19,2 km/l.

 

Anhængervægt:

1,6 GDi: 1400 kg.

1,6 T-GDi: 1900 kg.

1,6d low: 1400 kg.

1,6d high: 1400 kg.

2,0d mild-hybrid (4-hjulstræk): 2200 kg.

 

Fart præstationer:

1,6 GDi: Topfart: 182 km/t. 0-100 km/t: 11,5 sek.

1,6 T-GDi: Topfart: 205 km/t. 0-100 km/t: 9,2 sek.

1,6d low: Topfart: 175 km/t. 0-100 km/t: 11,5 sek.

1,6d high: Topfart: 180 km/t. 0-100 km/t: 11,5 sek.?.

2,0d mild-hybrid (4-hjulstræk): Topfart: 201 km/t. 0-100 km/t: 9,5 sek.

 

Længde: 4,49 meter.

Højde: 1,64 meter.

Frihøjde: 17,2 cm.

 

Bagagekapacitet:

Benzinbilerne: 491-1480 liter.

1,6d: 467-1456 liter.

2,0d mild hybrid: 439-1428 liter.


Link til importøren


Bagsædepladsen i Sportage er uændret - dvs. fremragende...

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt