Nej, det er ikke en
fejl. Den nye kompakte mellemklassebil fra KIA
hedder Ceed med stort C. Den oprindelige filosofi
bag navnet er forladt, for i dag har KIA cee'd
opnået sin egen markedsposition, så nu staves
navnet, som man siger det. Nå nej, så skulle den
hedde Siid – der er fortsat plads til udvikling. På
den anden side er der tale om en regulær C-segment
bil, så...
Det er ingen
hemmelighed, men også meget naturligt, at den helt
nye KIA Ceed, der dags dato så projektørernes lys
for første gang i en rå fabriksbygning i det
nordlige München, minder om den meget roste Hyundai
i30. Det er trods alt søsterfirmaer og de to biler
er skabt på samme platform. Men dér hører ligheden
også op, ikke mindst er der lagt op til endnu bedre
og mere sportslige køreegenskaber i den nye Ceed.
Tigernæse og
isterninger
Den nye KIA Ceed er
iført KIAs karakteristiske
tigernæsedesign. Det
giver rum for et stort
bredt luftindtag
under kølergrillen
og de såkaldte isterning-kørelys har fået fast plads
på fronten. Det er udvendigt den mest iøjefaldende
forskel, om end hele de udvendige design er KIAs
eget.
”Men selvom
platformen er den samme, vil man som fører opleve en
meget anderledes bil,” fastslår Pablo Martinez, som
er produktchef hovedansvarlig for
planlægningsarbejdet bag den nye Ceed.
Bedre
køreegenskaber
”Styringen er mere
direkte, affjedringen er strammere og i det hele
taget vi haft stor glæde af Albert Biermanns entré i
koncernen. Han har kunnet bidrage med mange finesser
omkring finjusteringen af ikke mindst bilens
vejegenskaber,” forklarer Pablo Martinez, der også
tilføjer, at affjedringen er tilpasset bilens dækmontering, idet Michelin PS4 er standardmontering og
foruden et bedre vejgreb også bidrager med mindre
vejstøj. Det er i
fuld harmoni med bilens sportslige udstråling – ikke
så mærkeligt, for Albert Biermann har en fortid hos
BMW’s ”M” sportsafdeling.
Den designmæssige
forskel er naturligvis slående og det gælder også
det indvendige design. Her har man fundet en
fornuftig balance mellem betjenings knapper og
fjernbetjening. Men detaljerne må vi vente med til
bilen kommer ud at køre.
I Danmark lander den
nye Ceed i august/september måned. Priserne er af
gode grunde endnu ikke på plads, men i bund og grund
betyder det også mindre, for i mellemtiden er den
kommende stationcar også kommet på markedet. Den
forventes, at blive præsenteret på Genève motorshow
i begyndelsen af marts måned, samtidig med den
officielle verdenspremiere på Cee’d.
Hvad er det så
ellers, KIA har skabt?
For det første er
der ud fra Martinez’ forklaring og kendskabet til
Hyundai i30 forventeligt tale om en dynamisk og
endnu mere køreglad mellemklassebil med glimrende
pladsforhold. 5-dørs udgaven, som blev præsenteret i
München, viderefører en succes, der blev påbegyndt i
december 2006. Siden er der produceret 1,3 millioner
eksemplarer af bilen, som lige fra starten bl.a.
udfordrede storspillerne i den såkaldte Golf klasse.
Og cee’d har haft en væsentlig andel i den mere end
fordobling af KIAs salg i Europa, som har fundet
sted i perioden.
Sammenlignet med den
udgående model er den nye Ceed bredere og lavere.
Bagagerumskapaciteten er 395 liter og der er
generelt mere plads i kabinen. Til maskinrummet er
der en række valgmuligheder, bl.a. en opdateret
udgave af 1 liters turbobenzin motoren på 120
hestekræfter og en ny 1,4 liters 140 hestes
turbobenziner, formentlig identisk med den, der
bruges til andre biler i koncernen.
Miljørigtig
dieselmotor
Desuden vil man
kunne vælge en helt ny såkaldt U3 dieselmotor, en
1,6 liters sag baseret på AdBlue teknologien og
derfor udrustet med en SCR katalysator. Motoren, som
minimerer udslippet af de for nærmiljøet skadelige
kulstofilter, vil kunne fås med 115 hhv. 136 hk.
Desuden vil 7-trins DCT dobbeltkoblings automatgear
også være en option i kombination med den kraftige
benzinmotor og de to dieselmotorer.
Udstyrsmæssigt vil
der kunne tilbydes en for klassen banebrydende række
af muligheder. Eksempevis opvarmet forrude, fuld LED
forlygter og et Lane Following Assist system, som
tilhører det såkaldte ”niveau 2” på vejen mod
selvkørende biler. Systemet sikrer, at bilen følger
den vognbane, den kører i, afstanden til
forankørende biler reguleres og der identificeres
passende huller i andre kørebaner, så man sikkert
kan vælge at skifte bane ved køkørsel.
Desuden tilbyder KIA
fortsat markedets bedste garantiordning på 7 år
respektive 150.000 kilometer, alt efter hvad der
indtræder først.
Link til importøren
|