Da Toyota forleden præsenterede den nye Toyota GR
Supra Concept, som en af forårets mange nyheder fra
en af verdens allerstørste bilfabrikker, havde vi
anledning til at spørge manden bag den iøjefaldende
racersportsvogn, Tetsuya Tada, hvad idéen egentlig
var med at bygge et sådan køretøj. Svaret faldt
prompte: Fordi det også er tilladt at have det
sjovt.
En af de Toyota-modeller, der har vakt størst
begejstring gennem tiden, og som gør det stadig
flere steder, er netop Toyota Supra, som i den grad
er indbegrebet af en ægte sportsvogn. Toyota
stoppede produktionen af Supra i 2002 – 24 år efter,
at den første model med Supra-navnet så dagens lys.
Det var Celica Supra i 1978 og siden blev det til i
alt fire generationer af den berømte sportsvogn, som
nu er genopstået som en helt ny og femte generation.
Bilen blev præsenteret Genève Motor Show i
begyndelsen af marts og Tetsuya Tada bekræftede, at
den potente konceptracerbil blot er en forsmag på
den ægte gaderacer – den genopstandne Supra.
Tro mod sin fortid
Et af kendetegnene ved Supra har altid været
frontmotor og baghjulstræk og det den nye
kompakte sportscoupé med bl.a. en kæmpemæssig
bagvinge er tro mod sin arv og har også frontmotor
og baghjulstræk. Der er brugt rigeligt af avancerede
letvægtsmaterialer til opbygningen af den brede
front og bagende, sideskørter, sidespejlhuse samt
hækvingen.
Motorhjelmen er formet i samme lette materiale og
byder desuden på store, synlige luftindtag. Både
forrude og sideruder er lavet af plastik.
Racerfælgene med Michelin-dæk er fra BBS, mens
bremsesystemet benytter Brembo Racing kalibre og
skiver. Og bagtil oplever man en gedigen
sportsudstødning, som ikke mindst de bagved liggende
konkurrenter på racerbanen kan stirre sig
misundelige på.
GR Supra Racing Concept er bygget af Toyotas
motorsportsafdeling, TOYOTA GAZOO Racing, der også
er kendt for sit engagement i både Le Mans serien
med hybridracerbiler og i WRC, VM-serien i rally,
med en 380 hestekræfters Yaris.
De store 90-tal på dørene er en historisk reference
til Supras kodenavn og Toyota oplyser i øvrigt, at
den endelige udgave af den nye Supra vil blive vist
i starten af 2019 med introduktion senere på året.
Andre nyheder
Om kort tid lancerer Toyota opladningshybrid
versionen af Toyota Prius, og i begyndelsen af juni
måned finder de første internationale testkørsler af
den nye Toyota Aygo sted i København – for ”Aygo er
en rigtig danskerbil”, som Toyotas danske
pressechef, Anders Tystrup fastslår.
Senere på året eller i begyndelsen af 2019 følger så
den helt nye Toyota Auris, i et moderne design,
inspireret af Toyota C-HR, og i baghjulet på den
kommer den helt nye Toyota RAV4.
Link til importøren
Den nye Toyota Auris kommer lidt senere.
|