- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Forårsnyt fra Toyota: Toyota er også for sjov


Af Søren Clauding – april 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Toyota forleden præsenterede den nye Toyota GR Supra Concept, som en af forårets mange nyheder fra en af verdens allerstørste bilfabrikker, havde vi anledning til at spørge manden bag den iøjefaldende racersportsvogn, Tetsuya Tada, hvad idéen egentlig var med at bygge et sådan køretøj. Svaret faldt prompte: Fordi det også er tilladt at have det sjovt.

 

En af de Toyota-modeller, der har vakt størst begejstring gennem tiden, og som gør det stadig flere steder, er netop Toyota Supra, som i den grad er indbegrebet af en ægte sportsvogn. Toyota stoppede produktionen af Supra i 2002 – 24 år efter, at den første model med Supra-navnet så dagens lys. Det var Celica Supra i 1978 og siden blev det til i alt fire generationer af den berømte sportsvogn, som nu er genopstået som en helt ny og femte generation.

 

Bilen blev præsenteret Genève Motor Show i begyndelsen af marts og Tetsuya Tada bekræftede, at den potente konceptracerbil blot er en forsmag på den ægte gaderacer – den genopstandne Supra.

 

Tro mod sin fortid

Et af kendetegnene ved Supra har altid været frontmotor og baghjulstræk og det den nye

kompakte sportscoupé med bl.a. en kæmpemæssig bagvinge er tro mod sin arv og har også frontmotor og baghjulstræk. Der er brugt rigeligt af avancerede letvægtsmaterialer til opbygningen af den brede front og bagende, sideskørter, sidespejlhuse samt hækvingen.

 

Motorhjelmen er formet i samme lette materiale og byder desuden på store, synlige luftindtag. Både forrude og sideruder er lavet af plastik. Racerfælgene med Michelin-dæk er fra BBS, mens bremsesystemet benytter Brembo Racing kalibre og skiver. Og bagtil oplever man en gedigen sportsudstødning, som ikke mindst de bagved liggende konkurrenter på racerbanen kan stirre sig misundelige på.

 

GR Supra Racing Concept er bygget af Toyotas motorsportsafdeling, TOYOTA GAZOO Racing, der også er kendt for sit engagement i både Le Mans serien med hybridracerbiler og i WRC, VM-serien i rally, med en 380 hestekræfters Yaris.

 

De store 90-tal på dørene er en historisk reference til Supras kodenavn og Toyota oplyser i øvrigt, at den endelige udgave af den nye Supra vil blive vist i starten af 2019 med introduktion senere på året.

 

Andre nyheder

Om kort tid lancerer Toyota opladningshybrid versionen af Toyota Prius, og i begyndelsen af juni måned finder de første internationale testkørsler af den nye Toyota Aygo sted i København – for ”Aygo er en rigtig danskerbil”, som Toyotas danske pressechef, Anders Tystrup fastslår.

 

Senere på året eller i begyndelsen af 2019 følger så den helt nye Toyota Auris, i et moderne design, inspireret af Toyota C-HR, og i baghjulet på den kommer den helt nye Toyota RAV4.


Link til importøren


Den nye Toyota Auris kommer lidt senere.

 

Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>


Tetsuya Tada er manden bag den nye Supra og GR aktiviteterne i det hele taget.

 


Toyota har præsenteret flere nyheder dette forår: Den helt nye Auris, den nye Aygo, GR Supra Racing Concept og meget andet. Fuld HD.


Den nye Toyota Aygo kommer snart.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt