Side om side med et eksemplar af den originale 1941
udgave af Willys Jeep præsenterede grundlæggeren af
firehjulstrukne kompakt offroadere på Genève Motor
Show den seneste efterkommer til det legendariske
køretøj: Jeep Wrangler.
Den nye Jeep Wrangler er, ifølge FCA-koncernen, der
i dag står for udvikling og produktion af de
enestående biler, den mest komplette
firehjulstrækker til dato. Den er en moderne
fortolkning af det oprindelige Jeep design med
optimerede 4x4 systemer, avanceret sikkerhedsudstyr
og nye motorer.
Ny fra ende til anden
Den nye Jeep Wrangler er, trods Jeeps lange
historie, kun den fjerde generation. Bilen er helt
ny, fra ende til anden og tilbyde flere avancerede
teknologi-features og forbedrede off-road egenskaber
end set i nogen tidligere Wrangler generation.
Nye avancerede brændstof-effektive motorer er
tilføjet, hvilket omfatter en ny firecylindret
275-hestes 2-liters turbobenzinmotor samt en ny 2,2
liters MultiJet II diesel, der præsterer op til 190
hestekræfter. Alle motorer kan leveres med en
ligeledes ny 8-trins automatgearkasse og er et
resultat af, at Fiat og ikke mindst Alfa Romeo nu om
dage er en del af samme bil-familie. Begge motorer
har haft deres premiere i Alfa Romeo Giulia.
Avanceret firehjulstræk
De nye unikke tekniske løsninger tæller blandt andet
to avancerede 4x4 systemer, herunder et nyt
Selec-Trac system, som er Jeeps betegnelse for et
permanent firehjulstræk. Dertil kommer elektronisk
Tru-Lok spærredifferentiale på for- og bagaksel,
Trac-Lock limited-slip differentiale samt – for
hardcore off-road entusiasterne – mulighed for
elektronisk at afbryde krængningsstabilisatoren.
Til trods for at den nye Jeep Wrangler er bygget på
en helt ny platform, er Wrangler meget let
genkendelig med sit typiske Jeep design, bl.a.
omfattende det markante kølergitter, ikoniske runde
forlygter og firkantede baglygter, den nedklappelige
forrude, aftageligt tag og døre der kan afmonteres,
samt i øvrigt et hav af forskellige dør- og
tagkombinationer.
Baseret på en chassisramme
Basis er en ultra stiv og stærk chassisramme – det
bedste, man kan give en bil, hvis den virkelig skal
kunne klare strabadserne, fx på det brutale Rubicon
Trail i Californien, som top-versionen af Wrangler
er opkaldt efter. Når Jeep Wrangler ankommer til
Danmark i oktober måned vil det netop være denne
version, der satses på. Og det forventes, at
prisniveauet rammer trekvart million kroner – på
hvide danske nummerplader. Men som hidtil vil Jeep
Wrangler også kunne fås på gule plader.
Bilen kan i øvrigt fås med tre nye Uconnect
systemer, der leverer kommunikation, underholdning
og navigation. De nye 4. generations Uconnect
systemer kommer med en digital instrumentering, og
man kan vælge mellem 5”, 7” eller 8.4”
berøringsskærme, hvor man kan zoome ind og ud ved
hjælp af fingrene. Systemet inkluderer desuden Apple
CarPlay. Og ikke uden betydning i sådan en bil:
Multimediesystemet er vandsikret!
|