Honda har været banebrydende indenfor SUV’er, siden
første af slagsen så dagens lys, og den status vil
den japanske bilproducent af det, der er blevet til
verdens bedst sælgende SUV, holde fast i med den
helt nye generation CR-V, som dukker op på det
europæiske marked dette efterår.
Den nye CR-V blev i sin europæisk tilrettede version
vist for første gang på det store motorshow i
Genève. Den er kendetegnet ved en endnu mere
rummelig kabine end forgængeren og for første gang
vil CR-V også kunne tilbydes med 7 siddepladser.
Den nye CR-V bliver yderst rummelig.
Avanceret undervogn
Honda fastslår selv, at deres chassis er det mest
avancerede nogensinde, skabt til en CR-V, hvilket
bør sikre, at bilen bliver endnu mere spændende at
køre end den hidtidige model.
Udvendigt er den nye CR-V blevet lidt større, både i
bredden og i længden, og der er gjort meget ud af at
forbedre aerodynamikken, så den er en af de mest
aerodynamiske i sin klasse. Det er bl.a. sket ved at
installere bundplader, der hindrer vinden i at slå
op under bilen. Desuden vil Hondas aktive
lukkesystem i frontgrillen også forbedre
vindmodstanden og reducere brændstofforbruget.
Også som hybrid
Den nye CR-V vil også komme med hybrid teknik (dog
først i 2019), som omfatter en 2-liters Atkinson
cycle benzinmotor og to elektriske motorer. Desuden
vil den fra salgs-start leveres med en 1,5 liters
turbo-benzinmotor. Som udgangspunkt er bilen
forhjulstrukken, men den vil også kunne leveres med
AWD.
Det er værd at bemærke, at Honda CR-V ikke vil kunne
købes med dieselmotor.
Elektrisk kompaktbil i serieproduktion
Foruden den nye CR-V har Honda også bekræftet, at
man sætter den kompakte Urban EV Concept i
serieproduktion. Det er en kompakt elektrisk bybil,
som tidligere er blevet vist på biludstillinger, men
fra begyndelsen af 2019 vil bilen, som er Hondas
første elbil på det europæiske marked, altså kunne
købes.
Civic Type-R i nyt mesterskab
På motorsportsfronten har Honda flere nyheder. Ikke
mindst, at Honda Civic Type R nu er fremstillet (af
JAS Motorsport) i en udgave, der vil kunne deltage i
det nye internationale standardvognsmesterskab, FIA
World Touring Car Cup (WTCR). De første af bilerne
leveres til de to teams, ALL-INKL.COM fra München og
Boutsen Ginion Racing, og de skal køres af hhv.
Esteban Guerrieri og Tiago Monteiro.
Og så tager den tidligere Formel 1 verdensmester og
team-kollega til Kevin Magnussen hos McLaren, Jenson
Button, på ny styrthjelmen ned fra hylden for at
køre den japanske Super GT serie i en Honda NSX-GT. |