Ford er på vej med en helt ny Ford Focus, og med
helt ny menes helt ny, for den fjerde
generation Focus er helt igennem ny, ny teknologi,
mere plads og en endnu bedre køreoplevelse, fastslår
man hos Ford i forbindelse med den første
præsentation. Og i tilgift inkluderer Focus-familien
crossover-udgaven, Focus Active og den luksuriøse
Focus Vignale. Kabinen er desuden blevet mere
luksuriøs med materialer i høj kvalitet og mere
plads. I Danmark lander den efter sommerferien.
”Vores helt nye Focus er klasseledende på teknologi
og køreegenskaber. Det er ikke ofte, vi får
muligheden for at bygge en bil, der er ny fra ende
til anden, men vi greb muligheden for at udvikle den
bedste bil i kompaktklassen, som kan købes til en
fornuftig pris,” fortæller Joe Bakaj, vicepræsident
for produktudvikling hos Ford Europa.
Designet med mennesket i fokus
Den helt nye Focus markerer en evolution i Fords
designsprog. Den er skabt med en designfilosofi, som
sætter mennesket i centrum, og som skal gøre enhver
kontakt med bilen behagelig. ”Human-centric” design
forener udtryksfulde former med let anvendelig
funktionalitet, fortæller man.
Fronten på den nye Focus er simpel og harmonisk,
klart formgivet og alligevel fremtrædende. En
markant større, men stadig genkendelig og
Ford-typisk grill sidder selvsikkert mellem de
horisontalt orienterede forlygter, der, som
baglygterne, er placeret så langt mod hjørnerne som
muligt for at fremhæve bredden.
Baglygterne er nu delt i to, hvilket giver bedre
adgang til bagagerummet, mens LED-teknologi giver en
genkendelig signatur i både dagslys og mørke.
”Vores udgangspunkt for den nye Focus har været, at
den skal være et produkt, kunderne forelsker sig i –
og som de bliver ved med at elske. Inde som ude
handler vores nye designfilosofi om, at kunderne
husker de gode øjeblikke i kontakt med bilen, så
forholdet mellem menneske og maskine bliver så
stressfrit og behageligt som muligt,” fortæller Amko
Leenarts, direktør for design hos Ford Europa.
Teknologier, der gør livet lettere
Den nye Focus introducerer et bredere udvalg af
avancerede feautures end nogen tidligere Ford, og
den fås med teknologier, som er synonyme med autonom
kørsel på niveau 2.
Adaptive fartpilot er udvidet med en stop &
go-funktion, genkendelse af fartskilte og
vognbanecentrering. Fords Adaptive Front
Lighting-forlygtesystem med nyt kamerabaseret
forudseende kurvelys og skilteaflæsning, som
justerer forlygternes mønster for forbedret
overskuelighed ved at forudse vejens kurver – og som
det første system i bilindustrien – ved at bruge
vejskiltene som guide til vejens forløb.
Active Park Assist 2 styrer nu også valg af gear,
acceleration og nedbremsning for at give en fuldt
automatiseret parkering blot ved et tryk på en knap.
Evasive Steering Assist tilbydes for første gang i
kompaktklassen. Teknologien hjælper føreren med at
styre uden om stoppede eller langsomme biler for at
undgå et sammenstød.
Ford går efter fem stjerner hos Euro NCAP,
understøttet af en 40 procent forbedring i bilens
evne til at fordele energien ved sammenstød – takket
være den nye C2-platform.
Komfortabel og forbundet - FordPass Connect
Focus introducerer i Europa ”FordPass Connect”, et
indbygget modem, som gør Focus til et mobilt hotspot
for op til 10 apparater. Udover at give mindre
stressende køreture og hurtigere planlægning med
Live Traffic-opdateringer for navigationssystemet
giver FordPass Connect passagererne mulighed for at
streame, downloade og være på nettet på køreturen.
FordPass Connect har en lang række fordele, og via
FordPass app'en til smartphones kan man tjekke, hvor
bilen er parkeret, status for bl.a. brændstof og
olie, låsning og oplåsning af bilen og – for Focus
med 8-trins automatgearkasse – fjernstart.
Infotainment systemet, SYNC 3 er kompatibelt med
både Apple CarPlay og Android Auto, og kan styres
med simple stemmekommandoer.
Ligesom det er set i Ford Fiesta, har Ford også
udviklet et lydanlæg i samarbejde med danske
B&O PLAY. Det imponerende lydsystem, der præsterer
op til 675 watt har 10 højttalere, bl.a. en 140 mm
subwoofer under gulvet i bagagerummet, og det er
særligt kalibreret til både Focus hatchback og Focus
stationcar.
Kraftfulde, økonomiske motorer
Den nye Focus kommer på markedet med et stort udvalg
af motorer som lever op til de nye Euro
6-emissionsstandarder, som er udregnet ved hjælp af
den nye testprocedure WLTP.
På det danske marked vil man kunne vælge de
eksisterende 1-liters EcoBoost-benzinmotor med 100
eller 125 hk, og den nye 1,5-liters
EcoBoost-benzinmotor tilbydes med 150 hk. Fords 1,5
liters EcoBlue-dieselmotor fås med 120 hk.
Og så introducerer Ford cylinder-deaktivering, hvor
én af motorens tre cylindre kan stoppes, når der
ikke er brug for den (i 1,5 EcoBoost er det to
cylindre), når motoren ikke kører med fuld
kapacitet, eksempelvis når man kører med konstant
fart eller triller af sted. Systemet kan til- eller
frakoble en cylinder på 14 millisekunder. |