Det næste års tid i bilverdenen kommer i høj grad
til at stå i miljøets tegn. Nye normer til måling af
personbilernes brændstofforbrug samt nye og endnu
skrappere regler for forurening fra bilernes
udstødning får bilfabrikkerne til, at bringe den ene
nye motor på markedet efter den anden. Blandt de
førende er PSA koncernen, hvilket ikke
mindst Opel og kunderne har glæde af.
Vi havde for få uger siden lejlighed til, at prøve
flere af de nye motorer i flere af Opels biler ifm.
en seance tæt ved Frankfurt, hvor der både var
snoede landeveje og motorveje med fri hastighed. Og
den hurtige konklusion er, at som bilist straffes
man ikke på køreoplevelsen, og gevinsten har vi
alle: Kraftigt reduceret forurening og bedre
brændstoføkonomi. Se videoerne her på siden,
on-board i Opel Grandland X med PSA gruppens nye
130-hestes 1,5 liters dieselmotor (som vi også har
prøvet i såvel Peugeot Rifter som Peugeot 508 og
siden også i Peugeot 308 SW), og Opel Mokka X med en
ny 120-hestes 1,4 liters turbobenzinmotor.
Stribevis af miljørigtige billøsninger
På daværende tidspunkt var Opel allerede klar med
over 90 model-versioner, som overholder de kommende
Euro 6d miljønormer og tallet i skrivende stund er
med garanti endnu større. Det spændende er ikke
mindst, at man allerede nu bringer de lavt
forurenende versioner på markedet internationalt,
hvilket imidlertid i Danmark giver visse prismæssige
udfordringer.
Lad os summere op, for det hele hænger sammen og er
ikke nødvendigvis det mest overskuelige i verden…
Det maksimale indhold af skadelige stoffer i bilers
udstødning er begrænset i kraft af de såkaldte
Euro-normer og gælder altså på tværs af Europa. 1.
september i år træder Euro 6c regelsættet i kraft og
præcis et år senere følger de endnu skrappere Euro
6d – sådan da. For endnu er Euro 6d ikke klart
defineret, så derfor har man vedtaget et
midlertidigt regelsæt, som kaldes Euro 6d-TEMP (TEMP
står for temporary, altså midlertidig). Det er siden
planen, at de endelige Euro 6d normer skal være klar
og have virkning fra 1. januar 2020.
Realistiske tal for brændstofforbrug
Parallelt hermed har man også udviklet nye
målemetoder for bilers brændstofforbrug. Det er
naturligvis disse målemetoder, der skal bruges til
at definere de nye miljønormer, fordi
brændstofforbruget hænger direkte sammen med
udledningen af CO2, der som bekendt er den store
synder mht. den såkaldte drivhuseffekt. Stiger
brændstofforbruget, stiger CO2 udledningen og
omvendt.
Hidtil har man benyttet såkaldte NEDC-normer, som er
baseret på en meget simpel laboratorietest, hvor
bilerne kunstigt sendes igennem en forenklet
kørecyklus. Resultatet har især i de senere år været
skræmmende dårligt, fordi det under normale
kørselsforhold er næsten umuligt, at komme i
nærheden af det forbrugstal, som NEDC normerne
fastlægger. Man bruger typisk 20 procent mere
brændstof end det officielle forbrugstal opgiver.
WLTP er mere realistiske
Den nye testprocedure, den såkaldte WLTP (WLTP står
for Worldwide Harmonized Light Vehicle Test
Procedure), som kommer meget tættere på det
realistiske forbrug, er i princippet allerede trådt
i kraft, men normtallene kan stort set ikke ses
nogen steder. Det bliver i princippet anderledes pr.
1. september 2018, hvor alle ny-indregistrerede
personbiler skal være testet efter WLTP, uanset
hvornår bilerne er blevet typegodkendt (dvs. man
skal også teste biler, der blev typegodkendt for
flere år siden).
Det er godt, at de nye tal kommer tættere på det
realistiske brændstofforbrug, for så ved man som
bilejer, hvad man kan forvente fx når man anskaffer
ny bil. Men det er også mere hensigtsmæssigt, at
miljønormerne tager udgangspunkt i realistiske tal i
stedet for som hidtil at være baseret på den
urealistiske NEDC-procedure. Så langt så godt.
Kompliceret procedure
WLTP er imidlertid en yderst kompliceret og meget
omfattende måleprocedure. WLTP er inddelt i fire
afsnit med forskellige gennemsnitshastigheder: Lav,
medium, høj og ekstra høj. Hvert afsnit består af
forskellige faser med stop, accelerationer og
opbremsninger, der repræsenterer almindelige
køremåder. Sammenlignet med NEDC har WLTP færre stop
og højere hastigheder over længere tid, for i højere
grad at ligne hverdagens kørsel. Siden skal bilerne
også gennemgå tests på offentlige veje.
Hver motor og gearkasse kombination vil fremover
være testet med såvel det meste økonomiske udstyr og
det mindst økonomiske udstyrsniveau og de tal skal
offentliggøres for hver bil i fx brochurernes
tekniske specifikationer. Introduktionen af WLTP
giver flere brændstoftal at forholde sig til, men
værdierne er nu meget tættere på forbruget i
virkeligheden.
Problem for danskere
Det er imidlertid en udfordring for det danske
afgiftssystem, for herhjemme er det ikke alene
ejerafgiften, der er baseret på bilernes
brændstofforbrug. Når registreringsafgiften
beregnes, gives der rabat eller tillæg baseret på
forbrugstallet ved blandet kørsel iht. NEDC normen.
Det vil man naturligvis også kunne gøre fremover,
blot baseret på WLTP, men da proceduren er yderst
kompleks vil beregningssystemet også blive det. Og
det vil ikke mindst være meget ressourcekrævende at
gennemføre i en fart.
Af samme årsag satser man indtil videre i Danmark
på, men har dog lovgivningsmæssigt endnu ikke
vedtaget, at foretage en omregning af WLTP til NEDC,
så man indtil videre ikke behøver at røre ved
afgiftssystemet. Men da der i princippet eksisterer
et WLTP tal for hver eneste modelvariant, er også
denne løsning ikke bare kompliceret, men også
uhensigtsmæssig og unfair.
I praksis vil danske energimærkning fortsætte
uændret til 1. januar 2019, dvs. energimærkningen er
baseret på de hidtidige NEDC normtal. Og først d. 1.
april 2019 vil WLTP tallene skulle ligge til grund
for afgiftsberegningerne.
Biler uden priser
Det betyder imidlertid, at mange af bilimportørernes
prislister udløber pr. 1. september og mange biler
endnu ikke har kunnet prisfastsættes. Det gælder
bl.a. de to Opel-modeller, som vi kort har stiftet
bekendtskab med (videoerne her på siden) og Peugeot
308 SW 1,5 BlueHDi, som vi også har testet, der godt
nok er indregistreret på danske nummerplader, men
først kommer på markedet herhjemme henover
efteråret, samt en række andre bilmodeller.
Det betyder med andre ord, at de nye miljørigtige
udgaver af populære bilmodeller, som allerede nu
lever op til Euro 6d-TEMP normerne og formentlig
også Euro 6d, slet ikke kan købes i Danmark, fordi
vores afgiftssystem som så ofte før har sat en prop
i danskernes muligheder for, at træffe miljørigtige
bilvalg. Det er ikke bare uhensigtsmæssigt, det er
endnu et eksempel på, at de danske politikere ikke
er deres opgave voksen, når de alene ud fra
gammeldags fordelingspolitiske overvejelser
brandbeskatter noget så afgørende for landets
effektivitet som mulighederne for miljørigtig
mobilitet, men det er (måske) en helt anden sag…
Link til Opel importøren
Link til Peugeot importøren |