Når Renault, blot fire år efter introduktionen af
den succesrige kompakte by-crossover Captur, vælger,
at introducere et facelift, er det ikke fordi det
for alvor er nødvendigt. Siden lanceringen af det
næsten revolutionære design, som en overbygning på
den ligeså skelsættende Renault Clio, er
salgstallene nemlig kun gået én vej: Opad.
På verdensplan solgte den franske bilfabrik 93.800
biler i introduktionsåret, året derpå ramte man
178.000 biler, i 2015 var tallet vokset til 219.000
og sidste år blev der købt i alt 245.325 Captur.
Succeskriterierne
Der er flere grunde til Capturs succes, oplyste man
fra Renaults side i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler af den faceliftede
model, som i øvrigt fandt sted i København: Det
iøjefaldende design, den store rummelighed, de gode
køreegenskaber og den attraktive prissætning.
Ingen tvivl om, at det hele har haft betydning. Og
set i det lys får faceliftet en anden relevans.
Designet er nemlig blevet løftet, primært ved at
justere lidt på fronten og tilbyde Fuld LED
forlygter. I kabinen er materialerne blevet bedre,
mere eksklusive om man vil, og så har man skærpet
bilens offroad look i form af integrerede
beskyttelsesplader under stødfangerne for og bag.
Forbedret affjedring
Rummeligheden er uforandret, og prissætningen
fortsat attraktiv med 160.000 kroner som det
såkaldte indstigningsniveau, hvis bilen skal have
danske nummerplader på. Men også køreegenskaberne er
blevet justeret. Blot ikke til anledningen.
Allerede i 2015 ændrede man nemlig på Capturs
undervogn. Grundprincipperne er de samme, men
affjedringen blev ændret. Et synligt tegn er en 8
millimeter større frihøjde – den er nu 17 cm. Og den
ændring er så stor, at undertegnede registrerede en
anderledes affjedring i forhold til den tidligere
version (se onboard videoen, optaget på
Eremitagesletten i Dyrehaven ved Klampenborg) –
simpelthen fordi det vi skal helt tilbage til
2014-årgangen, for at finde vores seneste møde med
en Captur.
Benzin og diesel kører ens
Den tilrettede undervogn, som i onboard videoen
opleves i den særlige ”Initiale Paris”
udstyrsversion med 110 hestes dieselmotor (desværre
kommer ingen af delene, hverken udstyr eller motor,
til Danmark) undersøgte vi efterfølgende i
120-hestes benzinudgaven, som kommer til Danmark.
Oplevelsen var fuldstændig den samme – ikke
underligt, for de to varianter vejer stort set det
samme.
Affjedringen er mere tilgivende end den oprindelige,
følsomheden med underlaget gør det lettere at
forholde sig til, hvad man reelt kører på og
lydniveauet er også lavere. Men den fordel har
Captur kunderne altså haft i de meste af de to år,
der er gået siden den ændring blev foretaget.
Nye toner
Blandt de funktionelle og kosmetiske ændringer er
farvekombinationerne ikke til at se bort fra. En
vigtig del af Captur designet hviler netop på
farvekombinationer – selvom bilen ikke nødvendigvis
skal købes tofarvet. Basisfarverne Orange Atacama og
Blå Ocean er nye og de kan kombineres med Grå
Platine tag, så man nu kan mønstre flere end 30
kombinationer. Farverne er vigtige, fordi bilens
design er så betydningsfuldt.
Captur i den nye Blå Ocean farve, foran crossover
søstrene Koleos (bagest - markedsføres ikke i
Danmark) og Kadjar (i midten).
Blandt andre optioner er muligheden for, at kunne
købe bilen med et vellydende Bose anlæg med seks
højtalere og subwoofer. Anlægget kendes også fra de
større Mégane og Talisman modeller. Og så tilbyder
man flere sikkerhedsfeatures som advarsel mod
køretøjer i den blinde vinkel, bakkamera og håndfri
parkering. Automatisk nødbremse er imidlertid ikke
en option, et sådan system kan med andre ord end
ikke tilkøbes.
Retur til Danmark i september
Den faceliftede Renault Captur har kunnet ses på
Østsjælland i den seneste periode og testkørslerne
er i skrivende stund ikke forbi endnu. Når de er
det, bringes bilerne hjem til Frankrig og siden vil
modellen i den nye udgave ikke kunne ses – i hvert
fald ikke på danske nummerplader – før end den
ankommer til de danske Renault forhandlere – det
kommer til at ske engang i september måned.
Men da er der så også lagt an til, også at forlænge
den danske popularitet. Siden 2013 er Captur solgt i
Danmark i 12.000 eksemplarer og den har i det meste
af tiden nærmest konsekvent været førende i
B-segmentet for crossovere, som Renault selv
beskriver det.
Link til importøren
|