- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World testdrive: Renault Captur

Facelift skal fremtidssikre succesen


Af Søren Clauding - 26. maj 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når Renault, blot fire år efter introduktionen af den succesrige kompakte by-crossover Captur, vælger, at introducere et facelift, er det ikke fordi det for alvor er nødvendigt. Siden lanceringen af det næsten revolutionære design, som en overbygning på den ligeså skelsættende Renault Clio, er salgstallene nemlig kun gået én vej: Opad.

 

På verdensplan solgte den franske bilfabrik 93.800 biler i introduktionsåret, året derpå ramte man 178.000 biler, i 2015 var tallet vokset til 219.000 og sidste år blev der købt i alt 245.325 Captur.

 

Succeskriterierne

Der er flere grunde til Capturs succes, oplyste man fra Renaults side i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den faceliftede model, som i øvrigt fandt sted i København: Det iøjefaldende design, den store rummelighed, de gode køreegenskaber og den attraktive prissætning.

 

Ingen tvivl om, at det hele har haft betydning. Og set i det lys får faceliftet en anden relevans. Designet er nemlig blevet løftet, primært ved at justere lidt på fronten og tilbyde Fuld LED forlygter. I kabinen er materialerne blevet bedre, mere eksklusive om man vil, og så har man skærpet bilens offroad look i form af integrerede beskyttelsesplader under stødfangerne for og bag.

 

Forbedret affjedring

Rummeligheden er uforandret, og prissætningen fortsat attraktiv med 160.000 kroner som det såkaldte indstigningsniveau, hvis bilen skal have danske nummerplader på. Men også køreegenskaberne er blevet justeret. Blot ikke til anledningen.

 

Allerede i 2015 ændrede man nemlig på Capturs undervogn. Grundprincipperne er de samme, men affjedringen blev ændret. Et synligt tegn er en 8 millimeter større frihøjde – den er nu 17 cm. Og den ændring er så stor, at undertegnede registrerede en anderledes affjedring i forhold til den tidligere version (se onboard videoen, optaget på Eremitagesletten i Dyrehaven ved Klampenborg) – simpelthen fordi det vi skal helt tilbage til 2014-årgangen, for at finde vores seneste møde med en Captur.



Benzin og diesel kører ens

Den tilrettede undervogn, som i onboard videoen opleves i den særlige ”Initiale Paris” udstyrsversion med 110 hestes dieselmotor (desværre kommer ingen af delene, hverken udstyr eller motor, til Danmark) undersøgte vi efterfølgende i 120-hestes benzinudgaven, som kommer til Danmark. Oplevelsen var fuldstændig den samme – ikke underligt, for de to varianter vejer stort set det samme.

 

Affjedringen er mere tilgivende end den oprindelige, følsomheden med underlaget gør det lettere at forholde sig til, hvad man reelt kører på og lydniveauet er også lavere. Men den fordel har Captur kunderne altså haft i de meste af de to år, der er gået siden den ændring blev foretaget.

 

Nye toner

Blandt de funktionelle og kosmetiske ændringer er farvekombinationerne ikke til at se bort fra. En vigtig del af Captur designet hviler netop på farvekombinationer – selvom bilen ikke nødvendigvis skal købes tofarvet. Basisfarverne Orange Atacama og Blå Ocean er nye og de kan kombineres med Grå Platine tag, så man nu kan mønstre flere end 30 kombinationer. Farverne er vigtige, fordi bilens design er så betydningsfuldt.


 

Captur i den nye Blå Ocean farve, foran crossover søstrene Koleos (bagest - markedsføres ikke i Danmark) og Kadjar (i midten).


Blandt andre optioner er muligheden for, at kunne købe bilen med et vellydende Bose anlæg med seks højtalere og subwoofer. Anlægget kendes også fra de større Mégane og Talisman modeller. Og så tilbyder man flere sikkerhedsfeatures som advarsel mod køretøjer i den blinde vinkel, bakkamera og håndfri parkering. Automatisk nødbremse er imidlertid ikke en option, et sådan system kan med andre ord end ikke tilkøbes.

 

Retur til Danmark i september

Den faceliftede Renault Captur har kunnet ses på Østsjælland i den seneste periode og testkørslerne er i skrivende stund ikke forbi endnu. Når de er det, bringes bilerne hjem til Frankrig og siden vil modellen i den nye udgave ikke kunne ses – i hvert fald ikke på danske nummerplader – før end den ankommer til de danske Renault forhandlere – det kommer til at ske engang i september måned.

 

Men da er der så også lagt an til, også at forlænge den danske popularitet. Siden 2013 er Captur solgt i Danmark i 12.000 eksemplarer og den har i det meste af tiden nærmest konsekvent været førende i B-segmentet for crossovere, som Renault selv beskriver det.


Link til importøren


 

Andre Renault prøvekørsler - find dem hér >>>


Den nye udgave af den franske succesbil, den højbenede urban crossover, Renault Capture, blev prøvekørt for første gang internationalt i København. Vi var med og onboard videoen blev optaget et sted i Københavns området, hvor man kun sjældent har mulighed for at køre bil. Derpå må vi vente til september med at se flere eksemplarer af den nye Captur på de danske landeveje. Først da introduceres den herhjemme.


 

 

 

1,5 liters dieselmotoren markedsføres i Danmark alene i 90-hestes udgaven.

 

Captur har fine funktionelle løsninger som skuffe-handskekrum på ikke mindre end 11 liter.

 

LED lygterne giver bilen karakter.

 

 

 

Pladsforholdene er unikke. En Captur er blot 4,12 meter lang

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt