- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Opels nye æra begynder med Grandland X


Af Søren Clauding – 1. august 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. august 2017 er en skelsættende dato for den tyske Opel fabrik. Det er dagen, hvor det hæderkronede Adam Opel AG nu officielt er blevet en del af den franske PSA koncern. Tilfældet ville, at netop den dag også blev første mulighed for, at Opel i Danmark kunne præsentere det nye store land, udtrykt gennem den nye mellemklasse SUV, Grandland X, som i princippet er baseret på samme teknik som Peugeot 3008.

 

Den nye Grandland X kommer først for alvor til Danmark i oktober måned. Men to biler er på Europa-turné, efter besøget i Hellerup i København går turen videre til de andre nordiske lande og er dermed starten på et introduktionsforløb, som skal gøre Grandland X til en ligeså stor succes som PSA har oplevet med 3008 modellen.

 

Fra amerikansk til europæisk

Baggrundshistorien er: PSA er den franske bilkoncern, som ejer Peugeot, Citroën og eksklusivmærket DS. Allerede i foråret blev det annonceret, at amerikanske General Motors, som i 88 år har ejet Opel, havde indgået aftale med PSA om købet. Tiden derefter er gået med at sikre sig det nødvendige juridiske grundlag, herunder det offentlige godkendelser, og det er den godkendelse, der har virkning fra 1. august. Så nu er Opel en del af PSA.

 

Grandland X er derimod resultatet af et samarbejde, som blev påbegyndt allerede for små 5 år siden. PSA og Opel har sammen udviklet Crossland X, som nu er lanceret i Danmark, og Grandland X, som kommer til oktober.

 

Når det så er slået fast, er der stor grund til at tro, at PSA har gjort det rigtige – og GM med, for den sags skyld. For selvom en sammenlægning af bilmærkerne ikke for alvor var på tale for fem år siden, er der tætte bånd mellem de to organisationer og derfor har man også kunne skabe to biler, der på den ene side har meget til fælles, men på den anden side også er så forskellige, at selv det skarpe øje ikke umiddelbart ville kunne se fællesskabet.

 

Fælles platform store forskelle

Meget af fællesskabet er da også usynligt. Grundliggende er der tale om samme tekniske platform, basisdimensionerne er ens, men Opel har valgt at konfigurere hjulophæng og andre køre-komponenter, som bilerne vil opleves forskelligt. Det var der dog ikke mulighed for at konstatere ved præsentationen i Danmark. Bilerne kunne køre, men ingen journalister fik lov til at prøve dem, også fordi det er håndsamlede eksemplarer, som ikke nødvendigvis kører som de endelige biler vil gøre det.

 

Udover dimensioner, herunder den store frihøjde, et usynligt indre fællesskab og nu også fælles ejerkreds, ser bilerne virkelig meget forskellige ud. Visuelt ligner Grandland X den nye Opel Insignia, og interiøret har heller intet til fælles med Peugeot 3008. Det gælder også sæderne, hvad mange bilkøbere kunne tænkes at være glade for, der har nemlig altid været stor forskel på, hvordan man sad i en Peugeot og en Opel.



Fremtiden er for alle

Når Grandland X lander i Danmark forventes det, at blive til en indstigningspris på omkring 290.000 kroner. Motorprogrammet vil da være begrænset til en 1,2 liters turbobenzin på 130 hk og en 1,6 liters 120 hestes diesel, meget naturligt taget ud af den eksisterende PSA produktion. Siden, dvs. i efteråret 2018, udvides med flere og ikke mindst kraftigere motorer.

 

Grandland X har et bagagerum på 514 liter, der kan udvides til 1652 liter med dobbeltbund i bagagerummet og ski-lem i bagsædet. Bagklappen vil kunne være el-betjent og Grandland X programmet vil inkluderer en lang række af de udstyrselementer, som i tråd med Opels filosofi om at gøre hightech tilgængelig for alle bl.a. omfatter varme i rattet, varme på bagsæderne, automatisk fartpilot, trådløs opladning af smarttelefon og ikke mindst Opel Onstar.

 

Opel Onstar er baseret på det såkaldte IntelliLink, som i bogstavelig forstand omdanner en Crossland X til en kørende mobiltelefon, hvor man bl.a. ved tryk på en knap kobles op til Opels servicecenter, hvor man kan få personlig assistance til stort set alt, hvad der har med bilkørsel at gøre – herunder også hotelreservation og søgning af parkeringspladser.

 

Dermed viderefører Opel også den holdning, som man har udtrykt i bilmærkets nye slogan: The future is everyone’s, som også introduceres netop nu.

Opel prøvekørsler – find dem hér >>>


 

 

 


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt