Det var ikke uden omtanke, at MINI i Norden valgte,
at henlægge de første internationale prøvekørsler
for nordiske journalister til…Norden. For der er en
verden til forskel på, at prøve en højre-styret MINI
Countryman med udgangspunkt i London, hvor andre
journalister fik muligheden, og så at prøve den med
rattet i den ”rigtige” side på nordiske vinterveje.
Det i sig selv var godt gået.
For selvom bilen med dybe britiske rødder og masser
af tysk BMW-teknologi bestemt er en udmærket by-bil,
er det som om de muligheder, den gemmer under sine
efterhånden temmelig store udvendige mål, let
forsvinder i skyggen af pompøse bygninger og drukner
i den tætte bytrafik. Det slap man for på snoede
norske landeveje. Bilen hedder vel ikke for
ingenting ”Countryman”.
Kører som en MINI
En MINI er nemlig ikke mindst kendetegnet ved dens
køreegenskaber, og dem var der rig lejlighed til at
afprøve i Norge. Godt understøttet af, at turen
involverede ægte is-kørsel på den store norske sø,
Tislejfjord, midt i det smukke og udfordrende
Golfjell. Dér kom den nye MINI virkelig til sin ret.
Og hvorfor så det. Jo: MINI-navnet dækker i den
moderne verden over meget mere end en lille bil med
et hjul i hvert hjørne. MINI er blevet voksen, den
har fået nye familiemedlemmer og de udvikler sig
også. Som sådan er navnet mere en reminiscens fra
tidligere tider. I dag har bilerne ikonisk
betydning, de har deres egen udstråling, de bærer
MINI-designet i arv og oven i, at de har fået
bibeholdt køreegenskaberne – i en stærkt
moderniseret form, naturligvis – lever deres
funktion også op til nutidige krav.
Frihøjden er 16,5 cm.
En rigtig SUV
MINI Countryman er nemlig vokset ikke mindre end 20
cm i længden og 3 cm i bredden i forhold til den
første af slagsen, der så dagens lys i 2010. Den er
blevet en rigtig SUV med høj siddeposition, masser
af interiørplads, stor frihøjde og fine muligheder.
Den kan bruges til noget med fem sæder (det er ét
mere end forgængeren), en stor bagklap og et
bagagerum på hele 450 liter.
Bagsæderne kan forskydes i længderetningen med 13 cm
og lægger man ryglænene ned, øges bagagekapaciteten
til 1,4 kubikmeter – det er 220 liter mere end
forgængeren. Som sådan er den nye Countryman blevet
næsten konventionel, men kun næsten. Det positive er
jo, at bilen fortsat er en MINI, den står ved sin
fortid, men nu kan man tillade sig at lade
følelserne styre købet uden at skulle gå på
kompromis med funktionaliteten. Det er vel noget nær
ideelt.
En anden dimension
Men alt det skal man virkelig bruge bilen for at
opleve. Og man kan ikke lade være med at bruge en
bil, når man i minusgrader og iført store
vinterstøvler kører mange hundrede kilometer i en
bil. Rummeligheden får en anden dimension, pladsen
er pragtfuld, når man skal af med alt sit habengut.
Egentlig er det mærkeligt at forestille sig, at det
var muligt tilbage i 1960’erne i den oprindelige
MINI Cooper at ikke bare køre men også vinde det
berømte Rallye Monte Carlo flere gange. Hvordan
kunne man have alt sit ”skrammel” med dengang. Nå
ja, reservehjulet lå på taget og man havde ikke
passagerer på bagsædet, men alligevel.
I den moderne Countryman er der masser af plads på
bagsædet, der er masser af sjove gimmicks, som om
ikke andet skal fastholde det historiske element, og
så er der det med kørslen.
MINI er sin egen
Platformen deler MINI Countryman med BMW 2-serie
Active Tourer. Men hvis ikke det lige præcis var
fordi man vidste det, ville man ikke skænke det en
tanke. MINI er og bliver sin egen og så kan man
proppe All Wheel Drive ind under karrosseriet og
give den køreegenskaber, som Monte Carlo
rallyvinderne ville have misundt, uden at den mister
sine særlige karakteregenskaber. Vi kan ikke med
sikkerhed pege på, hvad man præcis har gjort. Men en
MINI Countryman er ingen BMW 2-serie Active Tourer.
Den er en MINI. Sådan…
Plug-in hybrid
PS! Til sommer kommer MINI Countryman i øvrigt i en
plug-in hybrid version, der kan køre op til 40 km på
elektricitet alene, med en topfart på 125 km/t.
Elmotoren på 88 hk sender sine kræfter til
baghjulene, mens den trecylindrede turbo-benzinmotor
på 136 hk driver forhjulene. Den samlede ydelse er
på 224 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment
på 385 Nm. Bilen kører op til 47,6 km/l og udleder
kun 49 g CO2 per kilometer.
Link til importøren |