Toyota havde flere nyheder på dette års
Frankfurt Motor Show. Mest iøjefaldende var
verdenspremieren på den nye Toyota Land Cruiser,
ikonet blandt offroader, som trods en vis lighed med
forgængeren er kraftigt opdateret.
Man
præsenterede også en koncept-version af C-HR, Toyota
C-HR Hy-Power Concept, hvor det mest handlede om
hybrid drivlinen, hvor det er idéen, at man ikke
blot skal kunne vælge mellem hybrid eller ikke
hybrid. Vælger man hybrid drivlinen vil der være
flere kombinationsmuligheder mellem
forbrændingsmotor og el-motor og også mulighed for
at vælger nogle højtydende varianter.
Hør her,
hvad Anders Tystrup, Pressechef hos Toyota i Danmark, fortæller om nyhederne
(uddrag af Motorradioen):
Interview på IAA: Anders Tystrup
Anders
Tystrup.
Interviewet kan streames eller podcastes ligesom
hver uges
Motorradioprogram.
Link til Importøren
Eksklusiv samtale med
forsknings- og udviklingschef
På
Frankfurt Motor Show havde vi anledning til
eksklusivt at drøfte spørgsmålet om Toyotas tilgang
til elektrisk drift med ingen ringere end chefen for Toyotas
forsknings- og udviklingsafdeling indenfor hybrid
teknologien og el-drift, Vice President Gerald
Killmann
I
samtalen, som alene kan høres her på Motorsiden.dk,
springer vi ind, hvor Gerald Killmann er i færd med,
at forklare fleksibiliteten i den batteri teknologi,
som Toyota anvender i deres nuværende hybridbiler,
ud fra filosofien, at Toyota allerede producerer
el-biler. Af praktiske årsager, fordi det stadig
tager upraktisk lang tid, at oplade et batteri til en
køretur, har man valgt indtil videre at kombinere el-driften med en
benzinmotor, som sikrer, at man aldrig går i stå, så
længe, der stadig findes et tæt netværk af
tankstationer.
Også
Toyotas satsning på brint teknologi berøres. Det
handler mest om, at i det øjeblik, det er
nødvendigt, vil Toyota på kort tid kunne omdanne
enhver af deres biler til ren el-drift.:
Samtale på IAA: Gerald Killmann
Gerald Killmann. |