Den nye Volvo XC60, som for nylig havde
verdenspremiere på Genève Motor Show, erstatter til
august den hidtidige model. Den oprindelige XC60 er
i de ni år, der er gået, siden den blev
introduceret, blevet den bedst sælgende
mellemklasse-SUV i Europa. På verdensplan er der
solgt næsten en million XC60 og globalt set udgør
modellen omkring 30 procent af Volvo’s samlede salg.
Den nye XC60 er udstyret med masser af ny teknologi.
Volvos City Safety system er udbygget med Steer
Assist, som også kendes fra S90 og V90 modellerne.
Et nyt sikkerhedssystem, ”Oncoming Lane Mitigation”,
er med til at afværge frontale sammenstød, mens
”Blind Spot Indication” systemet nu bruger Steer
Assist funktionen til at reducere kollisionsrisikoen
i forbindelse med vejbaneskift.
Pilot Assist, Volvos semi-autonome førersupport
system, som kan varetage styring, acceleration og
opbremsning på velmarkerede veje op til 130
km/timen, er standardudstyr på XC60 på det højeste
udstyrsniveau.
Under motorhjelmen i toppen af drivlineprogrammet i
den nye XC60 ligger Volvos T8 Twin Engine benzin
plug-in hybrid. Motoren yder 407 hk og den kan
accelererer XC60’eren fra 0 til 100 km/timen på blot
5,3 sekunder.
Den nye XC60 vil desuden kunne købes med en D4
dieselmotor på 190 hk og en D5 med den såkaldte
PowerPulse teknologi og en maks effekt på 235 hk.
Desuden vil man kunne vælge den benzindrevne T5 på
254 hk og T6, som med både turbo og kompressor yder
320 hk og 400 Nm drejningsmoment.
I kabinen vil indsugningen af skadelige emner og
partikler fra luften udefra kunne bortfiltreres ved
hjælp af det såkaldte CleanZone anlæg med fire
zoner.
Produktionen af Volvos nye XC60 er netop sat i gang
på Torslanda-fabrikken i Göteborg.
|