Indtil en ny VW Phaeton kommer på markedet, vil den
helt nye Arteon være toppen af poppen hos det tyske
bilmærke. VW beskriver selv Arteon som en ny Gran
Turismo model, der skal positioneres over den
velkendte Passat og ”forene elegance og sportslighed
i et nyt æstetisk design”. Se på billederne – det må
vel siges at være lykkedes meget godt.
Tobias Sühlmann, der er designeren bag Arteons
udvendige linjer, forklarer: ”Takket være bilens
lange akselafstand, en langstrakt taglinje, det
coupé-lignende fastback-design og den store bagklap,
tilbyder den nye premiumbil mere plads og flere
variationsmuligheder end en klassisk limousine”. Og
indrømmet, det store bagagerum på 563 liter og den
mere end limousineagtige bagsædeplads er
bemærkelsesværdig. Også at bilen er skabt som en
hatchback, så bagagepladsen kan udvides til over 1,5
kubikmeter – trods coupéformen.
Desuden er Arteon et godt eksempel på
fleksibiliteten i VW gruppens MQB platform, for det
er den samme platform man f.eks. finder i den
kompakte VW Golf. MQB betyder ”Modularen
Querbaukasten”, hvis nogen skulle have glemt det, og
Arteon har en akselafstand på ikke mindre end 2,84
meter – og den er 4,86 meter lang.
Arteons front er et af bilens væsentligste
designelementer. Den nyudviklede front er
kendetegnet ved en langstrakt kølerhjelm, der
strækker sig helt ud over begge forskærme og en
kølergrill, der dominerer hele bilens bredde. De nye
LED-forlygter og dagskørelys integreres dermed i
kølergrillens horisontale, forkromede lameller.
Frontdesignet er dobbelt interessant, fordi det
angiver retningen for de fremtidige VW designudtryk.
Volkswagen tilbyder Arteon med seks nye motorer, der
yder fra 150 til 280 hk og den kan fås med både for-
og firehjulstræk og med digital instrumentering.
Dertil hører bl.a. Active Info Display,
Head-up-Display og det nye infotainmentsystem
„Discover Pro‘‘ med en 9,2” glasskærm, der bl.a. har
det nye bevægelsesbetjening.
Den automatiske distanceregulering (ACC) aflæser nu
f.eks. hastighedsbegrænsninger på den aktuelle
strækning og tilpasser hastigheden til derefter. Det
nye dynamiske kurvelys kan bl.a. på grundlag af
GPS-data fra bilens navigationssystem, forudse sving
og kurver og oplyser vejen, inden man reelt har
styret ind i svinget.
Arteon vil være på markedet i Danmark allerede i
juni 2017 men endnu er priser og udstyr ikke
fastlagt.
Volswagen
Tiguan All Space havde også premiere i Genève. Den
er en forlænget Tiguan på størrelse med Skoda Kodiaq
|