Toyotas mest populære model er i Danmark den
kompakte B-segment bil, Toyota Yaris. Den er på vej
i en ny udgave og på Genève Motor Show kan man
beskue den for allerførste gang. Den har både fået
nyt design og bedre køreegenskaber, en ny motor, den
kører længere på literen og får desuden Toyotas
omfattende sikkerhedspakke som standard.
Toyota
Yaris er populær som aldrig før. I fjor blev den for
første gang nogensinde den mest solgte Toyota-model
i Danmark med en salgsfremgang på over 800 biler
sammenlignet med året før. Det er især
hybridudgaven, der hitter hos danskerne.
900
ændringer
Nu er
Toyota så klar med en ny udgave, som har fået et
omfattende makeover med flere end 900 ændringer i
forhold til den nuværende Yaris. Toyotas europæiske
designcenter i Frankrig har sammen med
bilproducentens udviklingsingeniører i Belgien haft
den ledende rolle i tilblivelsen af den nye Yaris.
Det
ses først og fremmest udvendigt med et
tredimensionelt frontdesign inspireret af en
katamaran med brede linjer, der strækker sig fra
forlygterne og ned. Bagtil bidrager et helt
nydesignet bagparti med større lygter og ændret
bagkofanger, at den nye Yaris syner bredere og langt
mere dynamisk.
Ny
benzinmotor
På
motorfronten skiller Toyota sig af med den hidtidge
1,33-liters benzinmotor og introducerer en ny og
større 4-cylindret 1,5-liters benzinmotor, hvormed
Yaris’en vil kunne køre 23,8 km/l.
Det er
en bemærkelsesværdig udvikling, hvor Toyota er i
førertrøjen (visse af konkurrenterne er nemlig også
begyndt at røre på sig i denne henseende), hvor man
forøger slagvolumenen i stedet for at mindske den,
som tendensen har været over nogle år. Trods den
øgede volumen er den nye Yaris 12 procent mere
økonomisk end den hidtidige og den er endda 10
procent kraftigere. Accelerationsevnen er derved
markant forbedret.
Den
nye Yaris vil dog fortsat også kunne fås med den
lille, økonomiske 1-liters benzinmotor, der gør det
muligt at kører op til 24,4 km/l ved blandet kørsel.
Men mest benzinøkonomisk af dem alle er
hybridudgaven, som officielt kan køre 30,3 km/l.
Mindre støj
Toyota-ingeniørernes store fokusområde i
videreudviklingen af Yaris Hybrid har imidlertid
været, at reducere støj og vibrationer yderligere,
særligt under acceleration. Det er lykkedes bl.a.
ved brug af et nyt motorophæng samt nye drivaksler
fortil. Samtidig har justeringer ved både
støddæmpere og den elektriske servostyring forbedret
komforten betragteligt og gjort hybridbilens
styretøj mere præcist.
Indvendigt har den nye Yaris fået et mere friskt og
moderne udtryk med ny polstring, ændret design på
bl.a. luftdyser, knapper og ikke mindst
instrumentpanelet foran føreren, hvor en ny 4,2” TFT
farveskærm med køreinformationer supplerer den 7”
store multimedie touch skærm med integreret
bakkamera.
Sikkerhedspakke bliver standard
Som
standard vil alle nye Yaris varianter have Toyotas
sikkerhedspakke ”Toyota Safety Sense”. Udover den
automatiske nødbremse rummer sikkerhedspakken også
vognbanealarm, automatisk op- og nedblænding af
fjernlyset samt skiltegenkendelse. Og ”Toyota Safety
Sense” hjælper med at nedbringe risikoen for ulykker
og i tilfælde af en ulykke at begrænse skaderne.
i-Tril underbygger udvidet elbilstrategi
I
Genève giver Toyota også udtryk for, at elektriske
biler er et område, man har stigende fokus på. I
erkendelse af den internationale udvikling, som de
fleste andre steder end i Danmark befordre den meget
bæredygtige mobilitetsform i stadig stigende grad -
accelererer Toyota udviklingen af elektriske biler
og i Genève har man medbragt en konceptbil, kaldet
i-tril Concept.
i-Tril Concept er er et 1+2 sædet elektrisk drevet
køretøj, udviklet af Toyota i Europa, nærmere
bestemt hos fabrikkens designcenter ved Nice. Den er
2,83 meter lang og vejer blot 600 kg. Den rummer
desuden mulighed for at kunne gøres helt
selvkørende, når den tid engang måtte komme. Omend
man også hos Toyota understreger, at selvkørende
biler bestemt ikke er lige om hjørnet.
Link til importøren |