SsangYong er sidste år blevet gen introduceret i
Danmark og den koreanske fabrik er inde i et produkt
offensiv, som bl.a. indebærer, at man hen over
foråret introducerer en ny version af den
mellemstore SUV, SsangYong Korando. Den vises i
Genève side om side med den sofistikerede konceptbil, SsangYong
XAV-L.
Bilens front har fået et nyt udseende med nye
designdetaljer, som fremhæver bilens robuste
karakter. De nye detaljer omfatter en ny kølergrill
og et nyt forlygtedesign, ligesom det nu bliver
muligt at tilføje frontkamera på udstyrs listen.
Salget i Europa begynder efter planen i andet
kvartal i år og i Danmark lanceres bilen i maj.
Korando må trække en anhænger på 2 tons baseret på
en kraftig 2,2 liters dieselmotor, der præsterer op
til 178 hk.
Mere plads
Pladsen i kabinen er også forbedret i 2017, hvor man
også nyder godt af et nyt rat, som er ergonomisk
designet, ligesom audiosystemet og fartpiloten nu
også kan betjenes fra rattet.
Den nye Korando kan udstyres med kameraer for og
bag. I kabinen kan man vælge mellem en 7" farveskærm
med mirror-screen og TomTom navigation. begge
understøtter visning af videokamera, håndfri
Bluetooth og AUX. Bilen kan fås med enten
forhjulstræk eller All Wheel Drive.
Konceptbilen viser vejen
Foruden SsangYong Korando viser fabrikken også en
konceptbil, som ikke mindst skal vise hvilken
retning fabrikken tager i de kommende år.
SsangYong
XAV-L er en 7-sædet cross-over, og den har givet vis
til opgave også at udfordre landsmændene fra Hyundai
koncernen. Den udvendige længde er blot 4,63 meter
og højden begrænset til 1,64 meter.
Firehjulstræk bliver et kompromis
Overraskende er det, at SsangYong
XAV-L ikke som udgangspunkt er tænkt med
firehjulstræk. Desuden er drivlinen helt
konventionel, bestående af enten en 1,5 liters
turbobenzin eller en 1,6 liters turbodiesel.
Hos SsangYong har man dog gjort sig tanker om en
firehjulstrukken udgave - men da blot som 5-sædet
bil. Med det kompakte ydre vil det formentlig være
en næsten umulig opgave både at have 4X4 og 7
iøvrigt yderst fleksible siddepladser.
Billedet
til højre: SsangYong
XAV-L
|