Land Rover er inde i en strøm af nyheder. Den nye
Land Rover Discovery er aktuel i Danmark lige nu og
til sommer ankommer den luksuøse nyhed, Range Rover
Velar, som havde officiel verdenspremiere på Genève
Motor Show forleden.
Range Rover Velar er det fjerde medlem af Range
Rover familien. Den er designet til at udfylde den
tomme plads mellem Range Rover Evoque og Range Rover
Sport og den tilbyder et hidtil uset niveau af
luksus, raffinement og egenskaber i al slags terræn
i SUV segmentet for mellemstore køretøjer. Det er en
helt ny type Range Rover til en helt ny kundetype.
Og prisen: godt 1 million kroner for den billigste…
Velar er skabt helt fra bunden ved hjælp af Jaguar
Land Rovers letvægtsarkitektur i aluminium. De store
aluminiumsfælge – særligt udvalget af 22" fælge –
gør bilen ret opsigtsvækkende og Full LED
forlygterne er ikke set slankere nogensinde på noget
andet serieproduceret køretøj fra Land Rover. De
udtrækkelige dørgreb, der flugter med karrosseriet,
bidrager til den lave modstandskoefficient på kun
0,32 – og dermed bliver Velar den mest aerodynamisk
effektive Land Rover, fabrikken nogen sinde har
produceret.
”Bæredygtige sæder”
På fabrikken tænker man også bæredygtigt og tilbyder
eksempelvis et sædemateriale i bæredygtigt,
premium-tekstilmateriale som alternativ til læder.
Det kaldes Dapple Grey og materialerne er blevet
udviklet i samarbejde med Kvadrat, Europas førende
producent af førsteklasses, designede
tekstilmaterialer og materialerne suppleres af
ruskindsindlæg i Ebony eller Light Oyster.
Det lette, vridningsstabile suppleres af et
double-wishbone-forhjulsophæng og Integral
Link-baghjulsophæng på samme måde som i den nye Land
Rover Discovery. Det sikrer desuden en exceptionel
kollisionsbeskyttelse. Automatisk nødbremse med
fodgængerregistrering, adaptiv fartpilot med
kø-assistent og en Adaptive Speed Limiter hører også
med.
Velar har firehjulstræk, luftaffjedring ved alle
fire hjul, klassens bedste frihøjde på 25,1 cm (21,3
cm med skruefjedre), klassens bedste vadedybde på 65
cm (60 cm med skruefjedre) samt Land Rovers nye
Terrain Response 2 og All Terrain Progress Controll.
Når bilen kommer på markedet består udvalget af
motorer af 4-cylindrede Ingenium dieselmotorer på
180 hk og 240 hk, som vi netop har prøvekørt i
forbindelse med lanceringen af Discovery Sport, og
de motorer får selskab af en ny, 4-cylindret
Ingenium benzinmotor, som yder 250 hk og gør det
muligt at accelererer fra 0-100 km/t på kun 6,7
sekunder. Senere i år suppleres Velar serien af en
endnu mere kraftfuld version af samme motor med op
til 300 hk. |