- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel Insignia har verdenspremiere på Genève Motor Show


2017 Genève Motor Show:

Fine og vigtige verdenspremierer fra Opel


Af Søren Clauding – marts 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opels to helt aktuelle nyheder på Genève Motor Show blev overskygget af nyheden om, at PSA Peugeot Citroën har aftalt at købe den tyske virksomhed af General Motors. De to nyheder er Opel Insignia og Opel Crossland X.

 

Vi vender efter planen om kort tid tilbage her på Motorsiden.dk med en regulær test af den nye Insignia i forbindelse med de første internationale prøvekørsler og går ved den lejlighed mere i dybden. Men kan dog allerede hér fastslå, at den nye Insignia får masser af nyt standardudstyr og mulighed for avanceret firehjulstræk, der er standard på topversionen med benzinmotor.

 

Bilen finder de ledige hotelværelser

Opels unikke OnStar system bliver udbygget på Insignia, så man nu også kan få hjælp til at finde ledige hotelværelser.

 

Et vægttab på op til 200 kilo er et vigtigt tal, for det er med til at gøre kørslen mere økonomisk. 8-trins automatgearkasse, LED Matrix forlygter, head-up display og 360 graders kamera er andre Insignia nyheder.

 

Crossland X på Peugeot 2008 platform 

Opel Crossland X vender vi også snart tilbage til. Men helt kort er der tale om en ny kompakt crossover, som meget a-pro-pos PSA opkøbet er skabt på en helt ny platform, som man senere kommer til at se i bl.a. Citroen C3 Picasso. Bilen er ret kompakt med en længde på 4,21 meter.


Link til importøren


Avanceret firehjulstræk på ny Insignia

Den nye Opel Insignia kan også leveres med firehjulstræk af All Wheel Drive typen. Men det er ikke et helt almindeligt firehjulstræk. Det er baseret på et system, hvor der i princippet er en kobling ved hver drivaksel, så kræfterne kan fordeles direkte mellem de hjul, der har bedst vejgreb. Et traditionelt system er en slags Torque Vectoring, som bremser det eller de hjul, som måtte have dårligt vejgreb, hvorved differentialet bevirker, at kræfterne kommer derhen, hvor der er fast grund under dækket - men en del af kræfterne går da til spilde. Det sker ikke i Opels system.

 

Hør forklaringen fra Andreas Holl, der er Opels "Engineering Manager, Chassis Control Systems".

 

Interview med Andreas Holl

 

Opel prøvekørsler - find dem hér >>>


 

 

Opel Crossland har verdenspremiere i Genève

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt