Opels
to helt aktuelle nyheder på Genève Motor Show blev
overskygget af nyheden om, at PSA Peugeot Citroën
har aftalt at købe den tyske virksomhed af General
Motors. De to nyheder er Opel Insignia og Opel
Crossland X.
Vi
vender efter planen om kort tid tilbage her på
Motorsiden.dk med en regulær test af den nye
Insignia i forbindelse med de første internationale
prøvekørsler og går ved den lejlighed mere i dybden.
Men kan dog allerede hér fastslå, at den nye
Insignia får masser af nyt standardudstyr og
mulighed for avanceret firehjulstræk, der er
standard på topversionen med benzinmotor.
Bilen finder de ledige hotelværelser
Opels
unikke OnStar system bliver udbygget på Insignia, så
man nu også kan få hjælp til at finde ledige
hotelværelser.
Et
vægttab på op til 200 kilo er et vigtigt tal, for
det er med til at gøre kørslen mere økonomisk.
8-trins automatgearkasse, LED Matrix forlygter,
head-up display og 360 graders kamera er andre
Insignia nyheder.
Crossland X på Peugeot 2008 platform
Opel
Crossland X vender vi også snart tilbage til. Men
helt kort er der tale om en ny kompakt crossover,
som meget a-pro-pos PSA opkøbet er skabt på en helt
ny platform, som man senere kommer til at se i bl.a.
Citroen C3 Picasso.
Bilen er ret kompakt med en længde på 4,21 meter.
Link til importøren
Avanceret firehjulstræk på ny Insignia
Den nye Opel Insignia kan også leveres med
firehjulstræk af All Wheel Drive typen. Men det er
ikke et helt almindeligt firehjulstræk. Det er
baseret på et system, hvor der i princippet er en
kobling ved hver drivaksel, så kræfterne kan
fordeles direkte mellem de hjul, der har bedst
vejgreb. Et traditionelt system er en slags Torque
Vectoring, som bremser det eller de hjul, som måtte
have dårligt vejgreb, hvorved differentialet
bevirker, at kræfterne kommer derhen, hvor der er
fast grund under dækket - men en del af kræfterne
går da til spilde. Det sker ikke i Opels system.
Hør forklaringen fra Andreas Holl, der er Opels
"Engineering Manager, Chassis Control
Systems".
Interview med Andreas Holl
|