Mazda introducerede sin første kompakte SUV, CX-5, i
2012. Siden har man haft stor succes med modellen,
der er solgt over 1,5 millioner af bilen, som
globalt udgør en fjerdedel af alle solgte Mazda’er.
Undervejs har den nu også opnået status som den
ældste i modelprogrammet, så tiden var inde til
fornyelse, og derfor så den nye generation af den
populære SUV, projektørlyset for første gang på
Genève Motor Show.
Uden tab af de fornemme designelementer, der indgår
i det elegante KODO-design, som alle de øvrige Mazda
biler er iklædt, er linjeføringen blevet noget
skarpere. CX-5 er blevet en smule kortere og
bredere, men 3,5 cm lavere, og så kan den bl.a.
leveres med en ny lakering, som har en større dybde
og er med til at give bilen en højere grad af
premium-følelse end hos den hidtidige model.
Også indvendigt er CX-5 blevet tænkt forfra. Det
handler der om det samme, at øge oplevelsen af en
lækker bil, og dermed positionere bilen stærkere i
forhold til konkurrenterne.
Styrer og kører bedre
Den hidtidige CX-5 kørte godt og det nye bliver
formentlig endnu bedre, for Mazda har modificeret
chassiset såvel som styring og affjedring. Man
fastholder multilink baghjulsophænget, men det er
rettet til, så man oplever en mere lineær respons og
resultatet skulle være en mere komfortabel
køreoplevelse.
Oven i det introducerer man også G-Vectoring control,
et system, der kendes fra Mazda6 og Mazda3, hvor
motorens drejningsmoment ved kurvekørsel rettes ind
efter det aktuelle behov. Karrosseriets
vridningsstabilitet er forbedret med 15 procent og
så har man også arbejdet målrettet på, at reducere
støjniveauet i kabinen yderligere ved at reducere
vibrationerne, forstærke limningerne og justere
luftstrømmen omkring bilen.
Luftmodstandskoefficienten er således forbedret med
6 procent i forhold til forgængeren.
Den nye Mazda CX-5 vil blive introduceret i juni
måned og Mazda’s danske informationschef, Jannik
Olsen, forventer trods den gennemgribende fornyelse,
at den billigste version kommer til at koste 310.000
kroner. |