KIA har to nyheder på standen i Genève: En stor og
en lille. De to befinder sig i hver ende af
spektret: Den nye store muskelbil, KIA Stinger, og
den lille pikante Picanto, som vi snarlig vender
tilbage til i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler.
Begge biler har tiltrukket sig meget stor
opmærksomhed og det er der mange gode grunde til.
Hvad Stinger angår, er der tale om en dokumentation
af, at den slags kan man også hos KIA. Der er tale
om en regulær såkaldt fastback sedan, dvs. en
5-personers bil med coupé agtig bagparti.
Den er udviklet under ledelse af chefdesigner Peter
Schreyer og køreegenskaberne, herunder også
kørekomforten, er skabt under ledelse af et andet
ikon fra bilverdenen, den tidligere BMW-chef, Albert
Biermann. Man er gået effektivt og omhyggeligt til
værks og bl.a. finjusteret kørefærdighederne på den
legendariske Nordschleife på den ligeså legendariske
tyske racerbane, Nürburgring.
KIA Stinger ER stor. Den måler 4,83 meter i længden
og 1,80 meter i bredden. Og fordi den har længere
akselafstand end de fleste biler i den kategori som
f.eks. Audi A4, Mercedes CLS og Lexus IS er den også
mere rummelig.
Kraftige maskiner
Som en ægte performance bil har KIA Stinger
baghjulstræk, men den kan også fås med
firehjulstræk, når den er på markedet sidst på året.
Man vil da kunne vælge mellem to motorer. Begge
motorer er stadig under udvikling, men den 2,0-liter
store 4-cylindrede Theta II-motor med turbo
forventes at yde 255 hk. Og det maksimale
drejningsmoment på 353 Nm vil være til rådighed fra
1400-4000 omdr./min.
Endnu stærkere er den 3,3-liters store V6 Lambda
II-motor med dobbelt turbolader, som forventes at
yde 365 hk og at kunne levere et drejningsmoment på
510 Nm fra 1300-4500 omdr./min. KIA har en
målsætning om acceleration fra 0-100 km/h på 5,1
sek. og en tophastighed på 269 km/h med V6-motoren
med dobbelt turbolader.
KIA Picanto
KIA Picanto vender vi tilbage til snarest muligt,
men vi kan afsløre så meget, at den har samme ydre
dimensioner som forgængeren, men den er mere
rummelig og skulle køre langt bedre. |