Den nye Ford Fiesta har allerede set projektørlyset
for et stykke tid siden, men på Genève Motor Show
var det første gang den særlige performance-version,
Fiesta ST, blev præsenteret. Dels på et særligt
pre-show, aftenen inden udstillingen åbnede dørene
for pressen, og så selvfølgelig på selve showet.
I sagens natur var der megen fokus (man er fristet
til at skrive Focus) på den nye Fiesta, for der er
tale om en helt ny generation af en yderst vigtig
bil. De allerfleste mennesker kender en Ford Fiesta,
i hvert fald fra de tidligere modeller. Og den nye
bil adskiller sig visuelt ikke visuelt så meget fra
forgængeren, men det har næppe heller været meningen
– genkendelse er ingen dårlig ting, når det gælder
at fastholde et bilmærkes position på markedet.
Ford vil i øvrigt mere end det, fastslår Ford
Danmarks administrerende direktør, Jakob Alkil i
Genève. ”Den nye Fiesta er så attraktiv, at den
burde appellere langt bredere end til de
eksisterende kunder. Man kan sige det på den måde,
at hvis man har haft en Fiesta i tankerne, men ikke
endnu realiseret et køb, så er tiden den rette."
Man kommer dog til at have den i tankerne nogen tid
endnu, for den lander først i Danmark til sommer.
Ford Fiesta ST med masser af fart
Fiesta ST er Fords første performance model med en
3-cylindret benzinmotor. Slagvolumenen er på 1,5
liter og den præsterer 200 hestekræfter. Det
maksimale drejningsmoment er på 290 Nm, momentet
leveres tidligt på omdrejningsskalaen og dermed vil
de 100 km/t kunne nås på 6,7 sekunder.
Bilen er bl.a. udstyret med Fords såkaldte ”Sound
Enhancement” teknologi, som i forening med en aktiv
lydstyring, monteret på udstødningsrørene i form af
en særlig ventil, vil levere en lyd som underbygger
bilens potentiale. Og kræfterne overføres som
standard via 18” hjul.
Standard er også en række køreindstillinger, som
kontrollerer motorstyringen, traction control, ESC
og den elektroniske servostyring. Også
speederresponsen kontrolleres. Ultimativt er en
særlig bane-indstilling, hvor bilens køredynamik er
sat op til at levere de bedst mulige omgangstider.
|