Ford er kendt for
dynamiske køreegenskaber og sportslig appeal. I en
tid, hvor teknologien løfter kørekomfort til nye
højder, har man den udfordring, at sportslighed
forbindes med eksempelvis en stram affjedring – og
det er ikke altid foreneligt med høj kørekomfort.
Løsningen hedder ST-Line.
På nær nogle enkelte
modeller kan alle de gængse Ford biler nu også
leveres i en ST-Line version. ”ST” begrebet skal
hentes fra de potente ST-model versioner, hvor ST
står for Sports Technology. Med potent menes her
masser af hestekræfter, men i dagligdagen med
skrappe hastighedsbegrænsninger er rå motorpower
ikke nødvendigvis det, selv den sportsligt
interesserede bilkøber sætter øverst på
prioritetslisten – især ikke hvis der skal betales
mange penge for det. Hér kommer ST-Line ind.
Dynamisk
undervogn
ST-Line inkluderer
en række sportslige design elementer, men nok så
vigtigt: Man modificerer også undervognen. En
ST-Line vil typisk have den lidt strammere undervogn
og den mere direkte styring, som mange godt kan lide
og forbinder med dynamisk kørsel. Samtidig med, at
man heller ikke bliver snydt, hvis man gerne vil
have et sportsligt design, et sportsligt look.
Det hænger godt
sammen med Fords sportslige appeal: Ikke for
ingenting vinder man både EM og VM i rally og sidste
år var det også en Ford, der vandt den stærkt
konkurrence prægede GTE-klasse i 24-timers Le Mans.
Foruden de skarpere
køreegenskaber inkluderer ST-udstyret typisk
alufælge og et særligt bodykit. Et godt eksempel er
Focus Stationcar i ST-Line versionen og den store
Edge-SUV ST-Line, som billederne her på siden viser.
Men også den nye Fiesta ST-Line, som vi tidligere
har prøvekørt, understreger hele idéen med ST-Line.
Sportsudstyr
I en Focus ST-Line
får man foruden 17” alufælge også ST-Line bodykit,
sort taghimmel, sportsæder med røde syninger, et
særligt læderrat og en masse andet af det udstyr,
som man normalt finder i luksusversionerne. I Edge
ST-Line er 20” alufælge standard, det samme er
sportsstyling, adaptiv styring, alu-pedaler og meget
andet. Og i begge udgaver er sportsundervognen også
inkluderet.
Ford Focus ST-Line 17" fælge.
Ford Edge ST-Line 20" fælge.
Det herlige er, at
merprisen for ST-Line versionerne, sammenlignet med
Titanium udstyrslinjerne, typisk er ganske beskeden
– om overhovedet en merpris. For Edge’s vedkommende
er merprisen mindre end 25.000 kroner og en Focus
5-dørs er endda hele 35.000 kroner billigere end
Titanium. Tankevækkende…
|