I sommer etableredes
det første regulære Aston Martin Showroom i Danmark.
Og dermed var grundlaget der også for, at præsentere
de nye eksklusive biler længe inden de er aktuelle,
dvs. på markedet. Umiddelbart inden Jul gæstede to
eksklusive nyheder det Nellemann ejede selskab,
mange måneder inden de introduceres på
verdensmarkedet.
Den mest
iøjefaldende nyhed er den helt nye Aston Martin
Vantage, som i den grad bryder med traditionerne.
Hvor det kunne være vanskeligt, at skelne de
hidtidige modeller fra hinanden, skiller den nye
Vantage sig markant ud fra ”mængden”.
Den ser ud som den
regulære sportsvogn, den er, og med markante
spoilere og ikke mindst en voldsom rear-diffuser, er
grundlaget lagt for den racersportsvogn, som i
2018/19 skal forsøge, at vinde endnu en VM-titel i
den kommende World Endurance Racing Super-sæson (der
indeholder to gange 24-timers Le Mans). Vantage i
racerudgaven testes allerede.
Statisk
præsentation i Hellerup
Fremvisningen i
København var uden mulighed for at køre i den nye
Vantage og heller ikke i den nye DB11 Volante, som
er cabriolet udgaven af DB11, der så lyset for
første gang i 2016. Der var tale om regulære
fremvisninger – og der er da også et halvt års tid
til at de første eksemplarer vil kunne ses på
landevejene.
Nogle af dem vil
også blive luftet i Danmark, for Mogens
Lindahl-Jessen, som er direktør for Aston Martin i
Danmark, forventer, at kunne sælge op imod 20 nye
biler i det kommende år. De købes dog ikke kun af
danskere, men måske også af sydsvenskere, og flere
samlere har meldt sig, hvilket i praksis betyder, at
bilerne måske aldrig havner ude på den asfalt, de
ellers er skabt til at boltre sig på. Men sådan er
den verden.
4-liters twin
turbo motorer
Begge de fremviste
biler havde hver deres 510 hestes 4-liters V8
twin-turbo motor i maskinrummet. Motoren er udviklet
af AMG, dvs. Mercedes’ sportsafdeling. Men bare
rolig: Ud over, at AMG bygger fremragende motorer,
vil Aston Martins 12 cylindrede maskiner også være
en option til Vantage.
Den fænomenale
lakering på Vantage er døbt ”Lime Essence” og prisen
på danske nummerplader er 2.875.000 kroner. Et par
andre data: 0-100 km/t: 3m7 sekunder. Topfart: 314
km/t.
DB11 Volante er
lakkeret Ultramarine Black, hvilket er helt umuligt
at gengive på billederne her på siden. Desværre kan
man ikke lige køre forbi Aston Martin i Hellerup i
København og se den i virkeligheden, for bilerne
gæstede kun Danmark i et par dage og er for længst
transporteret videre på deres Europa-turné.
Listeprisen på DB11
Volante er i øvrigt 3.750.000 kroner inklusive
danske nummerplader. Men så får man også to sæder
mere end i Vantage – som til gengæld har et
forbavsende stort bagagerum.
|