Med over 600.000 solgte eksemplarer siden 2012 har Mokka været en stor
succes for Opel og en af de mest populære biler i sit segment i Europa –
så populær, at det endda har været svært for Opel Danmark, at skaffe de
biler til landet, som danskerne gerne ville købe. Nu kommer 2.
generation med tilnavnet X. Designet er fornyet ude og inde, og
motorprogrammet er udvidet, så Mokka X nu kan leveres med en 1,4 liters
152 hestes turbomotor som den kraftigste. Opel har desuden bygget den
nye Mokka, så det er muligt at få både firehjulstræk og automatgear med
den nye motor. Prisen for den nye Mokka X falder mellem 5000 og 15000
kroner i forhold til den gamle version af bilen og den får samtidig mere
standardudstyr. Den billigste Essentia udstyrsversion har nu eksempelvis
LED kørelys samt R300 radio med Bluetooth. Enjoy modelvarianten får
OnStar og R 4.0 Intellilink med 7” berøringsskærm. Topversionen skifter
navn fra Cosmo til Innovation og får også 18” alu-fælge og nøglefri
betjening på biler med automatgear som standardudstyr. Den nye Opel
Mokka er hos de danske forhandlere til november.
0-forurenende Renault og
Nissan ved COP22
Når den årlige klima
konference, man er nu nået til COP22, om kort tid finder sted i
Marrakech i Marokko er alliancen mellem Renault og Nissan officielt
ansvarlig for transport af de omkring 25.000 delegerede, der forventes
at deltage. I sagens natur benytter verdens to førende
el-bilsproducenter et arsenal af Nissan Leaf og Renault Zoe til den
transportopgave. Som et kuriosum sættes der ekstra fokus på el-drift,
idet 2. afdeling af Formel E mesterskabet 2016/17 afvikles 12. november,
altså midt i konferencens afviklingsperiode. Man kunne så have et naivt
håb om at det marokkanske styre efterfølgende vil udnytte den elektriske
motorsport som incitament til at udbygge elektrisk mobilitet i
solskinslandet - noget som den danske regering efterfølgende let og
elegant lagde i glemmebogen, til trods for, at København i 2009 under
COP15 var vært for verdenshistoriens første Enduro racerløb for
elektriske motorcykler. Så sent som ved indgangen til 2016 forhøjede man
herhjemme afgifterne på elektriske køretøjer - samtidig med, at man
sænkede den for biler generelt og dermed gjorde især meget dyre og ikke
nødvendigvis de mest klimavenlige biler billigere.
Nissan Leaf skal køre
konferencedeltagere under COP22.
Ny og
endnu skarpere Mazda3
Blot et par år efter
introduktionen af den nye Mazda3 har Mazda nu valgt at give den populære
model med det fænomenale design et endnu skarpere look. Fronten har
bl.a. fået en ny grill med et 3-dimensionelt udtryk og man har reduceret
lydniveauet væsentligt. Man har desuden justeret hjulophængene, så
vibrationerne er blevet færre og kørekomforten bedre.
Virtuel
reality sparer SEAT produktionstid
På Paris
Motor Show holdt SEAT en usædvanlig pressekonference, hvor deltagerne
kunne køre gennem Barcelona – vel at mærke virtuelt med Oculus virtual
reality-briller for øjnene. Samme teknik anvendtes af SEATs teknikere
til at analysere den bil, som havde den fornemste placering på SEAT
standen på det store motorshow, SEAT Ateca Xperience. På samme måde som
inden for den medicinske og den videnskabelige sektor eller inden for
videospilsbranchen er virtual reality også noget, der spiller en
afgørende rolle for bilindustrien. Og det er en teknologi, som SEAT har
anvendt de sidste 20 år: ”Den hjælper os til at kunne optimere vores
produktionsprocesser og til præcist at kunne visualisere det produkt,
som vi skal i gang med at fremstille” siger Javier Díaz, der er chef for
SEATs prototypecenter. Mere præcist har anvendelsen af denne teknologi
reduceret produktionstiden for prototyper, som er trinnet før
lanceringen af en bil, med 30 procent. I det tidsrum, hvor den nye Ateca
blev skabt analyserede vi bilen centimeter for centimeter og traf en
lang række beslutninger med henblik på at foretage forbedringer. I den
virtuelle fase implementerede mere end 800 forbedringer”.
Det er
ligeså meget de brilleklædte tilskuere i baggrunden som koncept-udgaven
af SEAT Ateca, billedet viser...
September 2016
Peter Schreyer: 10 år hos KIA
For 10
år siden fik KIA ny chef-designer i form af Peter
Schreyer. Den dygtige tysker med rødder hos bl.a.
Audi, hvor han især er kendt for at have designet
sportsvognen Audi TT, har siden skabt en
designmæssig revolution, ikke kun hos KIA men også
hos Hyundai. I dag er han overordnet ansvarlig for
designet af såvel KIA som Hyundai biler. Siden Peter
Schreyer blev tilknyttet KIA er fabrikkens globale
salg steget fra 1,1 millioner biler i 2005 til 3,05
millioner biler i fjor - et antal som ikke mindst
kan forklares med de meget fine og innovative
designs. Peter Schreyer siger selv: ”Det, der
virkelig begejstrer mig, er koncernens hurtige
udvikling. Det mærke, som man kendte for 10 eller
måske bare 5 år siden, er væk. Og det kan ses ned i
mindste detalje. Man kan mærke de sofistikerede
strukturer og materialer. Og man oplever det på den
måde, hvorpå det hele interagerer og er forbundet.
Og mens vi sigter mod fremtiden, er det vigtigt, at
de forandringer, vi skaber, også er forbedringer, og
ikke blot noget, vi laver for at skille os ud”.
Vi mødte Peter Schreyer for kort tid siden i
forbindelse med verdenspremieren på den helt nye
Hyundai i30. Se og hør interviewet hér:
9. oktober 2016
Formel E sæsonstart: Mesteren vinder påny
Det lå ikke i kortene, at den regerende Formel E
mester, Sebastien Buemi (Renault) skulle vinde den
nyes sæsons første ePrix. Det bliv ikke desto mindre
tilfældet. Løbet, som fandt sted på havnefronten i
Hong Kong for første gang, var præget af afkørsler
og allerede under kvalifikationskørslerne måtte man
forkorte programmet, fordi der skulle ryddes op på
banen. 2014/15 mesteren, Nelson Piquet jr. startede
i pole-position i sin Next-EV racer mens Buemi
startede 5'er. På løbets første omgang kolliderede
de to DS-Virgin kørere, Sam Bird og Jose Maria Lopez
med hinanden. Sidstnævntes bil var skadet og havnede
siden i barrieren, lige inden han var blevet
indhentet med en omgang af den førende Piquet. Denne
måtte undvige og mistede derved føringen,
paradoksalt nok til Bird. Siden kunne Birds Bil nr.
2 ikke starte og han sluttede løbet på 15. pladsen,
alt imens Buemi kunne vinde sæson-premieren foran
rivalen fra sidste sæson, Audis Lucas di Grassi.
F1 i Japan: Rosberg vinder - MAG 14
Med Lewis Hamilton på 3. pladsen tog den endnu
engang sejrrige Nico Rosberg yderligere et spring
mod Formel 1 VM-titlen, da han søndag morgen vandt
Japans Grand Prix foran Max Verstappen. Den tyske
Mercedes-kører har nu 33 points flere end den
regerende verdensmester. For Kevin Magnussen var
løbet fra første træningsdag til målstregen ikke
værd at skrive hjem om. Den danske Renault kører
kæmpede med fart i bilen og sluttede på 14. pladsen,
oven i købet besejret af team-kollegaen, Jolyon
Palmer, der blev nr. 12. Renault teamet har for kort
tid siden bedt om en forlængelse af fristen for at
realisere sin option på at beholde Kevin i 2017,
hvilket mest kan tages som udtryk for, at andre
forhold i teamet endnu ikke er afklaret og man
derfor ikke ønsker at binde sig til en bestemt kører
inden tingene er på plads. I undertegnedes optik
mindre situationen mere og mere om den, Kevin
Magnussen befandt sig i, da han mistede sædet hos
McLaren. Man kan kun håbe på, at Kevins management,
i fald sædet besættes til anden side, denne gang er
i besiddelse af en alternativ plan, som da kan
realiseres.
2. oktober 2016
ETCC: Hæsblæsende afslutning på EM
Europamesterskaber for standardvogne fandt sin
afgørelse på Imola racerbanen i Italien i en
hæsblæsende afslutning, hvor den schweiziske Honda
Civic kører, Kris Richard blev ny Europamester,
a-points med det tjekkiske SEAT Léon kører, Petr
Fulin. Fulin vandt dagens Race 2 og de to havde ikke
bare lige mange points men også lige mange sejre i
sæsonens seks EM-afdelinger. Dermed var det antallet
af 2. pladser, der afgjorde mesterskabet, og med
dagens 2. plads i Race 2 havde Honda-køreren en mere
end SEAT-køreren.
F1 i Malaysia: Sejr til Ricciardo - MAG udgår
Det blev Red Bulls Daniel Ricciardo, der tog sejren
i søndagens afdeling af Formel 1
verdensmesterskabet. Han vandt Malaysias Grand Prix
foran team-kammeraten Max Verstappen. Lewis Hamilton
førte løbet, da hans motor gav op, og Nico Rosberg
havde en tvist med Sebastien Vettel tidligere i
løbet og sluttede på 3. pladsen. Det betyder dog, at
tyskeren kunne udbygge sin føring i VM-kampen. Kevin
Magnussen startede fra en udmærket 14. plads men var
uforskyldt involveret i et uheld på første omgang,
som medførte, at han senere måtte udgå af løbet.
IMSA-mesterskab til Christina Nielsen
Christina Nielsen skrev lørdag aften, dansk tid,
motorsportshistorie, da hun i en Ferrari 488 GT3
vandt GTD klassen i det prestigefyldte amerikanske
IMSA mesterskab. Hun er den første kvinde, der har
vundet et internationalt sportsvognsmesterskab i USA
og hun er den tredje dansker, der har vundet et
mesterskab i IMSA serie. Tom Kristensen har
tidligere vundet IMSA mesterskabet generelt og Jan
Magnussen har taget sejren i mesterskabet i GTLM
klassen. Den deltog han også i dette år i sin
Corvette, men måtte dog denne gang "nøjes" med 3.
pladsen.
Christina
Nielsen (th) på podiet ifm. finaleløbet på Road
Atlanta. Hun deler mesterskabstitlen med Alesandro
Balzan og i det 10 timer lange løb fik de assistance
af Jeff Seagal. Foto: Jan Kaiser.
25. september 2016
Kasper H. Jensen vinder DTC
Michelle Gatting bedste debutant
I fjor blev Kasper H. Jensen bedste debutant i
Danish Thundersport Championship og i år kunne han
fuldføre ambitionerne, da han søndag eftermiddag på
FDM Jyllandsringen vandt finalen i det mest
prestigefyldte Danmarksmesterskab på bane. Dermed
besejrede Kasper H. Jensen så store navne som Jan
Magnussen og den nykårede norske mester, Marius
Nakken. Triumfen var total, da teamet, Team
Flexlease, vandt team-mesterskabet og team-kollegaen
Frederik Schandorff blev 2’er i finalen. Årets
rookie blev ingen ringere end Michelle Gatting, der
i år har brilleret som den første kvindelige kører,
der nogensinde har vundet et DTC-løb.
Rally-DM: Opel team vinder DM – som planlagt
Da Opel i foråret annoncerede fremtidsplanerne for
Danmarks mest talentfulde rallyhold, Jacob Madsen og
Line lykke Jensen, var målet klart: Holdet skulle
vinde Danmarksmesterskabet, de skulle udenlands og
prøvekræfter med Europa-eliten og dermed stille
sigtet ind på Junior Europamesterskabet 2017. De to
Opel Adam R2 kørere vandt i weekenden
Danmarksmesterskabet for to-hjulstrukne tundede
biler med maksimalt 1600 ccm motorer. De blev for
nylig nr. 4 i en EM-afdeling – deres hidtil eneste –
kørte stort set lige op med de nykårede
Europamestre, som også kører Opel Adam, og har
dermed haft en sæson, som til punkt og prikke fulgte
planen. Eneste hængeparti er nu, at skabe det
endelige fundament for at køre Junior EM sæsonen
næste år. Det handler både om penge og om
menneskeressourcer, for ingen i teamet, kørere,
mekanikere m.fl. er aflønnet. De deltager, fordi de
synes det er sjovt og fordi de er dygtige til det.
Hvis det lykkes de to Opel kørere at få projektet
cementeret, vil det være første gang i 16 år, at et
dansk rallyhold vil kunne gå målrettet efter et
internationalt mesterskab. Henrik Lundgaard og Jens
Chr. Anker vandt i 2000 Rally-EM i deres Toyota
Corolla og året efter vandt de ”Team Cup” – det
uofficielle VM for privatanmeldte rallykørere.
Samtlige løb i Rally-EM dækkes af Eurosport – den
største paneuropæiske TV-kanal. Eurosport er ganske
enkelt promotor for Rally-EM.
Hør og se vores interview med Danmarks mest
talentfulde rallyhold, Jacob Madsen og Line Lykke
Jensen, optaget forud for kampen om
Danmarksmesterskabet, som de nu har vundet. Videoen
kan også ses i Fuld HD.