Det er halvandet år siden, at PSA koncernen udskilte
DS fra Citroën som et selvstændigt bilmærke. Nu er
man klar med den nye DS 4 i Danmark, alene med
DS-logoet på fronten, med en skærpet og moderigtig
linjeføring. Den kommer på markedet som en hatchback
og en, nej, ikke en stationcar, men derimod en
regulær crossover, hævet 3 cm i forhold til
basismodellen.
Introduktionen i Danmark finder sted netop nu. Det
sker ikke med brask og bram og rå mængder af
TV-reklamer. Ikke at DS, hvis interesser i Danmark
fortsat varetages af Citroën organisationen, ønsker
at leve skjult. Men ambitionsniveauet er realistisk.
Hvis man sælger 700 biler i år og 100 af dem er DS
4, er man ganske godt tilfreds. Det vil også
medvirke til at understrege det eksklusive i at eje
en DS – noget som mange tidligere Audi-kunder sætter
pris på, som det blev fastslået ved præsentationen…
Kosmetisk tilretning er sund fornuft
Virkeligheden er, at hvis kunderne overhovedet
kender DS-navnet, forbinder de det stadig direkte
med Citroën. Det er der ikke noget underligt i, for
udover det organisatoriske tilknytningsforhold, har
DS sine rødder i den seneste Citroën DS 4 model.
Faktisk i en sådan grad, at det fortrinsvis er
kosmetik, der skiller den nye DS 4 fra den hidtidige
Citroën DS 4.
Det er sund fornuft, for hvis man vil sikre en bils
succes, er det klogt at inkorporere erfaringerne. Se
bare på Volkswagen. Visuelt er der forskel på VW,
Audi, Skoda og SEAT, måske også lidt på dele af
kvaliteten og materialevalget, men ellers er bilerne
jo baseret på samme platform og selv i mange
detaljer er de ens.
Luksusklassen
Det sidste er dog lidt anderledes med DS.
Franskmændene satser målrettet på både visuelt og
hvad finish’en angår, at løfte DS højt op. Faktisk
vil man have DS linjen op over det, man kalder
premiumklassen, helt op i luksusklassen. Dér er man
efter undertegnedes mening ikke endnu, men der skal
man nok komme, hvis det også i fremtiden er det, man
vil.
I forbindelse med præsentationen i Danmark blev
ordet ”smukt” gentaget i en uendelighed. Det blev
understreget, at det var den franske tolkning af
ordet, det handlede om, at man gerne læner sig op ad
modehuse som Louis Vuitton og Dior, inspireres af
deres linjer, mønstre og finesser. Bestiller man en
bil med læderbeklædt instrumentpanel, får man ægte
læder, som det i hånden har taget 8 timer at
producere. Ikke som visse af konkurrenterne leverer
det: maskinfremstillet imiteret læder. Forskellen
findes i detaljerne, ikke mindst.
DS 4 er produceret i Frankrig og er helt igennem
fransk. Den er udtryk for luksus, designet er
skulpturelt og organisk. Alligevel er det let at
genkende den moderne tolkning af luksuøse biler, som
flere af konkurrenterne anvender. Til syvende og
sidst handler det trods alt også om, hvad kunderne
synes er smukt. Det er man lydhør overfor hos DS.
Prøvet i sneen
Vi havde kun lejlighed til at køre få kilometer i en
nye DS 4 – og vender naturligvis tilbage med mere
gennemgribende prøvekørsler senere – men da Danmark
d.d. var dækket af sne, var det en god anledning til
at afprøve det særlige sne-køreprogram, som den
prøvekørte bil var udstyret med. Da bilen også havde
en 180 hestes BlueHDi dieselmaskine i motorrummet,
var der rigelig grund til, at det kunne gå galt. Det
gjorde det ikke. Styringen med speederen i bund og
fuld acceleration blev mere præcis, mere sikker og
det var alene dækkenes trods alt reducerede evne til
at få et solidt tag i den nyfaldne sne, der satte
begrænsningen.
Den billigste DS 4 med Style udstyr (som er det
eneste udstyrsniveau – sådan!) er prissat til
286.000 kroner, den er da udstyret med en 130 hestes
benzinmotor. Den dyreste version koster små 100.000
kroner mere og inkluderer den førnævnte 180 hestes
diesel samt det avancerede EAT6 automatgear.
Link til importøren
Fronten er gennemgribende fornyet og skabt som en
helhed. Bemærk forlygterne, der er integreret i
grillen og ikke mindst det store, selvbevidste
DS-logo.
|