- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Kørt i sneen: Ny DS 4

Pariser mode – Made in France


Af Søren Clauding – 8. januar 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er halvandet år siden, at PSA koncernen udskilte DS fra Citroën som et selvstændigt bilmærke. Nu er man klar med den nye DS 4 i Danmark, alene med DS-logoet på fronten, med en skærpet og moderigtig linjeføring. Den kommer på markedet som en hatchback og en, nej, ikke en stationcar, men derimod en regulær crossover, hævet 3 cm i forhold til basismodellen.

 

Introduktionen i Danmark finder sted netop nu. Det sker ikke med brask og bram og rå mængder af TV-reklamer. Ikke at DS, hvis interesser i Danmark fortsat varetages af Citroën organisationen, ønsker at leve skjult. Men ambitionsniveauet er realistisk. Hvis man sælger 700 biler i år og 100 af dem er DS 4, er man ganske godt tilfreds. Det vil også medvirke til at understrege det eksklusive i at eje en DS – noget som mange tidligere Audi-kunder sætter pris på, som det blev fastslået ved præsentationen…

 

Kosmetisk tilretning er sund fornuft

Virkeligheden er, at hvis kunderne overhovedet kender DS-navnet, forbinder de det stadig direkte med Citroën. Det er der ikke noget underligt i, for udover det organisatoriske tilknytningsforhold, har DS sine rødder i den seneste Citroën DS 4 model. Faktisk i en sådan grad, at det fortrinsvis er kosmetik, der skiller den nye DS 4 fra den hidtidige Citroën DS 4.

 

Det er sund fornuft, for hvis man vil sikre en bils succes, er det klogt at inkorporere erfaringerne. Se bare på Volkswagen. Visuelt er der forskel på VW, Audi, Skoda og SEAT, måske også lidt på dele af kvaliteten og materialevalget, men ellers er bilerne jo baseret på samme platform og selv i mange detaljer er de ens.

 

Luksusklassen

Det sidste er dog lidt anderledes med DS. Franskmændene satser målrettet på både visuelt og hvad finish’en angår, at løfte DS højt op. Faktisk vil man have DS linjen op over det, man kalder premiumklassen, helt op i luksusklassen. Dér er man efter undertegnedes mening ikke endnu, men der skal man nok komme, hvis det også i fremtiden er det, man vil.

 

I forbindelse med præsentationen i Danmark blev ordet ”smukt” gentaget i en uendelighed. Det blev understreget, at det var den franske tolkning af ordet, det handlede om, at man gerne læner sig op ad modehuse som Louis Vuitton og Dior, inspireres af deres linjer, mønstre og finesser. Bestiller man en bil med læderbeklædt instrumentpanel, får man ægte læder, som det i hånden har taget 8 timer at producere. Ikke som visse af konkurrenterne leverer det: maskinfremstillet imiteret læder. Forskellen findes i detaljerne, ikke mindst.



DS 4 er produceret i Frankrig og er helt igennem fransk. Den er udtryk for luksus, designet er skulpturelt og organisk. Alligevel er det let at genkende den moderne tolkning af luksuøse biler, som flere af konkurrenterne anvender. Til syvende og sidst handler det trods alt også om, hvad kunderne synes er smukt. Det er man lydhør overfor hos DS.

 

Prøvet i sneen

Vi havde kun lejlighed til at køre få kilometer i en nye DS 4 – og vender naturligvis tilbage med mere gennemgribende prøvekørsler senere – men da Danmark d.d. var dækket af sne, var det en god anledning til at afprøve det særlige sne-køreprogram, som den prøvekørte bil var udstyret med. Da bilen også havde en 180 hestes BlueHDi dieselmaskine i motorrummet, var der rigelig grund til, at det kunne gå galt. Det gjorde det ikke. Styringen med speederen i bund og fuld acceleration blev mere præcis, mere sikker og det var alene dækkenes trods alt reducerede evne til at få et solidt tag i den nyfaldne sne, der satte begrænsningen.

 

Den billigste DS 4 med Style udstyr (som er det eneste udstyrsniveau – sådan!) er prissat til 286.000 kroner, den er da udstyret med en 130 hestes benzinmotor. Den dyreste version koster små 100.000 kroner mere og inkluderer den førnævnte 180 hestes diesel samt det avancerede EAT6 automatgear.


Link til importøren


Fronten er gennemgribende fornyet og skabt som en helhed. Bemærk forlygterne, der er integreret i grillen og ikke mindst det store, selvbevidste DS-logo.

Andre DS-prøvekørsler – find dem hér >>>


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt