- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 generationer GTI-succes


Volkswagen Golf GTI

- 40 år på bagen

Jubilæumsgave:

Golf GTI Clubsport


Af Søren Clauding – 29. april 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I år er det 42 år siden den første VW Golf så dagens lys. Det var vanskelige tider dengang for Volkswagen, så Golf var en satsning. Og da man to år senere lod den første GTI køre gennem samlebåndet var satsningen ikke mindre. Siden har både ”Golf” og ”GTI” dannet forbilleder for bilproduktionen i en sådan grad, at mange f.eks. fortsat taler om ”Golf-klassen” og ægte ”GTI’ere”. Simpelthen fordi de to tilsammen var starten på en kæmpe succes.

 

Siden 1974/76 har seks generationer af de populære biler kørt ud fra samlebåndene i Wolfburg. Og man er midt i den syvende. Men der er en verden til forskel på en 1. generations Golf GTI med 110 hestekræfter og den jubilæumsmodel, Volkswagen har skabt til entusiasterne. Den hedder Golf GTI Clubsport og leverer 290 hestekræfter, når man åbner for de sidste 25 oven i de 265 hk, den klarer sig med til daglig.

 

Generationerne samlet på Sturup

Ved et særligt arrangement på den dansk ledede Sturup Raceway øst for Malmö havde Volkswagen i anledning af GTI-jubilæet linet alle generationerne op. Havde man glemt hvor stort fremskridtet har været, var der rig lejlighed til at snuse til historien. I bogstavelig forstand, for hvor bilerne som nye efter al sandsynlighed har medbragt duften af ”ny bil” var det ikke præcis det, der kendetegnede de aldrende klenodier. Sådan er det med gamle biler – og 40 år er nu en vis alder for en bil.

 

Det er muligt at visse dele af VW-organisationen gennemlever en midtvejskrise for tiden, men som alle midtvejskriser skal de såmænd nok komme nogenlunde helskindet gennem denne også. Der er imidlertid ingen tegn på, at fordi Golf GTI er nået de 40, så er den også nået panik-alderen.

 

Tværtimod. På den sjaskvåde og ret krøllede Sturup Raceway var der rig lejlighed til at fornemme den seneste generations potentiale og den er i bedre form end nogensinde. Se on-board videoen fra speedbådsturen rundt på Sturup her på siden, nyd de sjaskvåde fotos og opstillingen lige inden skyerne åbnede sig. Vi vender senere tilbage med en mere indgående prøvekørsel af GTI Clubsport – det er i hvert fald planen.

 

Clubsport detaljer til at skærpe appetitten:

4 cylindre på hver små 500 ccm. De 265 hestekræfter har man til rådighed over omdrejningsområdet fra 5350-6600 omdr./min. Drejningsmomentet topper på 350 Nm allerede ved 1700 omdr./min. og man disponerer den samme mængde kraft helt op til 5300/min. Er det ikke nok, kan man som sagt få yderligere 25 heste i 10 sekunder eller mere, ved i Sports-indstillingen at trykke speederen helt i bund.

 

Golf GTI Clubsport har forhjulstræk, så 0-100 km/t på de specificerede 6,3 sekunder var ikke en option på den regnvåde asfalt. Men en undervogn i fremragende balance, et sæt bremsekalibre, der fastholdt stabiliteten også i nedbremsning og en undervogn, der trods sin spændstighed sikrede et godt vejgreb i vandpytterne (måske fordi bilerne ”kun” var udrustet med smedede 18” fælge med 245/40 dæk og ikke de 19”, som også er en option) dokumenterede, at den seneste GTI er ligeså velbygget som de tidligere generationer var, da de på deres tid repræsenterede det hotteste hotte blandt kompakte gaderacere.

 

Der var 6-trins DSG-gear i den bil, vi kørte speedbådsrace med på Sturup. Det er suverænt i acceleration, men ved gearskifte i decelerationsfasen er manuelt gearskift måske at foretrække. Og så blev det elektroniske spærredifferentiale sat på prøve. Det fører kræfterne over på det hjul, der har bedst vejgreb, ved at bremse det hjul, som pga. differentialevirkningen begynder at spinde. I regnvejr med konstant skiftende vejgreb er det ikke en opgave, den teknik er vant til. Men det håndteredes faktisk ret godt.


 

VW Golf GTI Clubsport.


GTI VII Clubsport.

Klik på billedet og oplev et par omgange på Sturup Raceway on-board i den helt nye 290 hestes VW Golf GTI Clubsport - i silende regn.

Kan også ses i Fuld HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


7 Golf GTI generationer:


GTI I.

 

GTI II.

 

GTI III.

 

GTI IV.

 

GTI V.

 

GTI VI.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt