| 
							I år er det 42 år siden den første VW Golf så dagens 
							lys. Det var vanskelige tider dengang for 
							Volkswagen, så Golf var en satsning. Og da man to år 
							senere lod den første GTI køre gennem samlebåndet 
							var satsningen ikke mindre. Siden har både ”Golf” og 
							”GTI” dannet forbilleder for bilproduktionen i en 
							sådan grad, at mange f.eks. fortsat taler om 
							”Golf-klassen” og ægte ”GTI’ere”. Simpelthen fordi 
							de to tilsammen var starten på en kæmpe succes. 
							  
							Siden 1974/76 har seks generationer af de populære 
							biler kørt ud fra samlebåndene i Wolfburg. Og man er 
							midt i den syvende. Men der er en verden til forskel 
							på en 1. generations Golf GTI med 110 hestekræfter 
							og den jubilæumsmodel, Volkswagen har skabt til 
							entusiasterne. Den hedder Golf GTI Clubsport og 
							leverer 290 hestekræfter, når man åbner for de 
							sidste 25 oven i de 265 hk, den klarer sig med til 
							daglig. 
							  
							Generationerne samlet på Sturup 
							Ved et særligt arrangement på den dansk ledede 
							Sturup Raceway øst for Malmö havde Volkswagen i 
							anledning af GTI-jubilæet linet alle generationerne 
							op. Havde man glemt hvor stort fremskridtet har 
							været, var der rig lejlighed til at snuse til 
							historien. I bogstavelig forstand, for hvor bilerne 
							som nye efter al sandsynlighed har medbragt duften 
							af ”ny bil” var det ikke præcis det, der 
							kendetegnede de aldrende klenodier. Sådan er det med 
							gamle biler – og 40 år er nu en vis alder for en 
							bil. 
							  
							Det er muligt at visse dele af VW-organisationen 
							gennemlever en midtvejskrise for tiden, men som alle 
							midtvejskriser skal de såmænd nok komme nogenlunde 
							helskindet gennem denne også. Der er imidlertid 
							ingen tegn på, at fordi Golf GTI er nået de 40, så 
							er den også nået panik-alderen. 
							  
							Tværtimod. På den sjaskvåde og ret krøllede Sturup 
							Raceway var der rig lejlighed til at fornemme den 
							seneste generations potentiale og den er i bedre 
							form end nogensinde. Se on-board videoen fra 
							speedbådsturen rundt på Sturup her på siden, nyd de 
							sjaskvåde fotos og opstillingen lige inden skyerne 
							åbnede sig. Vi vender senere tilbage med en mere 
							indgående prøvekørsel af GTI Clubsport – det er i 
							hvert fald planen. 
							  
							Clubsport detaljer til at skærpe appetitten: 
							4 cylindre på hver små 500 ccm. De 265 hestekræfter 
							har man til rådighed over omdrejningsområdet fra 
							5350-6600 omdr./min. Drejningsmomentet topper på 350 
							Nm allerede ved 1700 omdr./min. og man disponerer 
							den samme mængde kraft helt op til 5300/min. Er det 
							ikke nok, kan man som sagt få yderligere 25 heste i 
							10 sekunder eller mere, ved i Sports-indstillingen 
							at trykke speederen helt i bund. 
							  
							Golf GTI Clubsport har forhjulstræk, så 0-100 km/t 
							på de specificerede 6,3 sekunder var ikke en option 
							på den regnvåde asfalt. Men en undervogn i 
							fremragende balance, et sæt bremsekalibre, der 
							fastholdt stabiliteten også i nedbremsning og en 
							undervogn, der trods sin spændstighed sikrede et 
							godt vejgreb i vandpytterne (måske fordi bilerne 
							”kun” var udrustet med smedede 18” fælge med 245/40 
							dæk og ikke de 19”, som også er en option) 
							dokumenterede, at den seneste GTI er ligeså 
							velbygget som de tidligere generationer var, da de 
							på deres tid repræsenterede det hotteste hotte 
							blandt kompakte gaderacere. 
							  
							Der var 6-trins DSG-gear i den bil, vi kørte 
							speedbådsrace med på Sturup. Det er suverænt i 
							acceleration, men ved gearskifte i 
							decelerationsfasen er manuelt gearskift måske at 
							foretrække. Og så blev det elektroniske 
							spærredifferentiale sat på prøve. Det fører 
							kræfterne over på det hjul, der har bedst vejgreb, 
							ved at bremse det hjul, som pga. 
							differentialevirkningen begynder at spinde. I 
							regnvejr med konstant skiftende vejgreb er det ikke 
							en opgave, den teknik er vant til. Men det 
							håndteredes faktisk ret godt. 
 
							   
							 VW Golf 
							GTI Clubsport. 
							 
 
							 GTI VII 
							Clubsport. |