I år er det 42 år siden den første VW Golf så dagens
lys. Det var vanskelige tider dengang for
Volkswagen, så Golf var en satsning. Og da man to år
senere lod den første GTI køre gennem samlebåndet
var satsningen ikke mindre. Siden har både ”Golf” og
”GTI” dannet forbilleder for bilproduktionen i en
sådan grad, at mange f.eks. fortsat taler om
”Golf-klassen” og ægte ”GTI’ere”. Simpelthen fordi
de to tilsammen var starten på en kæmpe succes.
Siden 1974/76 har seks generationer af de populære
biler kørt ud fra samlebåndene i Wolfburg. Og man er
midt i den syvende. Men der er en verden til forskel
på en 1. generations Golf GTI med 110 hestekræfter
og den jubilæumsmodel, Volkswagen har skabt til
entusiasterne. Den hedder Golf GTI Clubsport og
leverer 290 hestekræfter, når man åbner for de
sidste 25 oven i de 265 hk, den klarer sig med til
daglig.
Generationerne samlet på Sturup
Ved et særligt arrangement på den dansk ledede
Sturup Raceway øst for Malmö havde Volkswagen i
anledning af GTI-jubilæet linet alle generationerne
op. Havde man glemt hvor stort fremskridtet har
været, var der rig lejlighed til at snuse til
historien. I bogstavelig forstand, for hvor bilerne
som nye efter al sandsynlighed har medbragt duften
af ”ny bil” var det ikke præcis det, der
kendetegnede de aldrende klenodier. Sådan er det med
gamle biler – og 40 år er nu en vis alder for en
bil.
Det er muligt at visse dele af VW-organisationen
gennemlever en midtvejskrise for tiden, men som alle
midtvejskriser skal de såmænd nok komme nogenlunde
helskindet gennem denne også. Der er imidlertid
ingen tegn på, at fordi Golf GTI er nået de 40, så
er den også nået panik-alderen.
Tværtimod. På den sjaskvåde og ret krøllede Sturup
Raceway var der rig lejlighed til at fornemme den
seneste generations potentiale og den er i bedre
form end nogensinde. Se on-board videoen fra
speedbådsturen rundt på Sturup her på siden, nyd de
sjaskvåde fotos og opstillingen lige inden skyerne
åbnede sig. Vi vender senere tilbage med en mere
indgående prøvekørsel af GTI Clubsport – det er i
hvert fald planen.
Clubsport detaljer til at skærpe appetitten:
4 cylindre på hver små 500 ccm. De 265 hestekræfter
har man til rådighed over omdrejningsområdet fra
5350-6600 omdr./min. Drejningsmomentet topper på 350
Nm allerede ved 1700 omdr./min. og man disponerer
den samme mængde kraft helt op til 5300/min. Er det
ikke nok, kan man som sagt få yderligere 25 heste i
10 sekunder eller mere, ved i Sports-indstillingen
at trykke speederen helt i bund.
Golf GTI Clubsport har forhjulstræk, så 0-100 km/t
på de specificerede 6,3 sekunder var ikke en option
på den regnvåde asfalt. Men en undervogn i
fremragende balance, et sæt bremsekalibre, der
fastholdt stabiliteten også i nedbremsning og en
undervogn, der trods sin spændstighed sikrede et
godt vejgreb i vandpytterne (måske fordi bilerne
”kun” var udrustet med smedede 18” fælge med 245/40
dæk og ikke de 19”, som også er en option)
dokumenterede, at den seneste GTI er ligeså
velbygget som de tidligere generationer var, da de
på deres tid repræsenterede det hotteste hotte
blandt kompakte gaderacere.
Der var 6-trins DSG-gear i den bil, vi kørte
speedbådsrace med på Sturup. Det er suverænt i
acceleration, men ved gearskifte i
decelerationsfasen er manuelt gearskift måske at
foretrække. Og så blev det elektroniske
spærredifferentiale sat på prøve. Det fører
kræfterne over på det hjul, der har bedst vejgreb,
ved at bremse det hjul, som pga.
differentialevirkningen begynder at spinde. I
regnvejr med konstant skiftende vejgreb er det ikke
en opgave, den teknik er vant til. Men det
håndteredes faktisk ret godt.
VW Golf
GTI Clubsport.
GTI VII
Clubsport. |