Renault er blandt de førende bilproducenter, når det
handler om elbiler. Ikke mindst i alliance med
Nissan har de styrket den position og som udvikler
af den første elektriske ”Formel E” racerbil og
vinder af sidste års Formel E mesterskab var
skridtet til at anvende elektrisk racerteknik i et
sportsvognsprojekt ikke stor.
Renault Trezor konceptbilen blev vist for publikum
for første gang på Paris Motor Show og der er tale
om lidt af en eye-catcher. Den er baseret på i
princippet samme drivline som Renault e.dams Formel
E racerbil og også energi genindvindelses
teknologien stammer derfra. Men designet er helt
anderledes.
Fremtidens Renault design
Der er tale om en bil, skabt i kabonfiber, med en
afskydelig overdel, som måske mest er skabt for at
gøre det muligt at se ned i det futuristiske
cockpit. Trezor er også et udtryk for hvordan
Renaults designere kunne forestille sig biler se ud
indenfor en overskuelig fremtid – eller i hvert fald
hvilke designelementer, de arbejder med.
Trezor er 4,7 meter lang, 2,10 meter bred og bare
1,08 meter høj. Vægten er holdt nede på 1600 kg og
instrumentbordet er baseret på den såkaldte OLED
teknologi (OLED=Organic Light-Emitting Diode).
|