| 
							Der var naturligt fokus på verdenspremieren på den 
							helt nye Toyota C-HR crossover, men også en 
							opfindsom brintbil, en ny og mere effektiv Prius 
							plug-in og fabrikkens nye WRC rallybil var blandt de 
							nyheder på Paris Motor Show, der med rette tiltrak 
							sig stor opmærksomhed. 
							  
							Toyota C-HR er et navn, vi kommer til at lære os, 
							for den rammer plet, præcis i segmentet for kompakte 
							crossovere. Men dens design er unikt. Find en 
							Toyota, som den så ud for 10 år siden, og de eneste 
							ligheder er logoet på fronten og fabrikkens 
							uforlignelige kvalitet. Sidstnævnte er der 
							naturligvis ingen garanti for – og da bilen er helt 
							ny, har den ingen fortilfælde at læne sig opad. Men 
							det har Toyota, og det burde vel være garanti nok… 
							  
							Coupe High Rider 
							I øvrigt er det ikke så svært med forkortelsen. I en 
							verden, hvor forkortelser i en uendelighed, om man 
							kan lide det eller ej, er en del af den daglige 
							kommunikation, kan det måske hjælpe at vide, at C-HR 
							betydet ”Coupe High Rider”. På den anden side – hvem 
							kan huske, hvad RAV4 betyder (nåh, ja, ”Recreational 
							Active Vehicle 4-Wheel Drive”, men det var ikke 
							spørgsmålet – det var: Hvem kan huske det?)? 
							Alligevel var den en af verdens første og er over 
							tiden blevet en af de mest populære SUV’er. Selvom 
							stort set ingen aner, hvad RAV4 betyder – så vi kan 
							ligeså godt lære at sige C-HR med det samme. 
							  
							C-HR er nemlig skelsættende for opfattelsen af 
							Toyota. Totalt gået i glemmebogen er ”gammel mand og 
							blød hat” omdømmet (som Toyota nu målrettet har 
							arbejdet sig væk fra oven en årrække), Toyota C-HR 
							er designmæssigt mindst ligeså meget fremme i skoene 
							som Nissan Juke var det, da den første gang så 
							dagens lys, og det siger ret meget. 
							  
							C-HR Hybrid: 27,8 km/l 
							Ifølge planen vender vi snart tilbage med en 
							prøvekørsel af den nye C-HR. Ingen tvivl om at det 
							bliver en spændende oplevelse, for alt tyder på at 
							Toyota har bygget bilen rigtigt. Ikke bare rammer 
							den direkte ind i det stadig voksende kompakte SUC/Crossover 
							segment, den tilfører også segmentet ny teknologi, 
							for naturligvis kan man også anskaffe en C-HR med 
							hybrid motor. 
							  
							Bilen er 4,36 meter lang, den er baseret på Toyotas 
							nye globale arkitektur (TNGA) som inkluderer en 
							multilink bagaksel bagagerumskapaciteten er 377 
							liter. Med en 116-hestes 1,2 liters turbobenzinmotor 
							i maskinrummet kører den 18,2 km/l og med en 122 
							hestes hybridmaskine kører man 27,8 km/l. 
							  
							Strøm fra stikkontakten 
							Toyota satser på hybrid teknologi, men er ikke blind 
							overfor, at el-drift vinder større og større indpas. 
							Man anvender hybrid-teknik for øjeblikket, fordi den 
							er baseret på eksisterende infrastruktur og der på 
							få minutter kan tankes op på populært sagt ethvert 
							gadehjørne overalt i verden. Alligevel har man skabt 
							en ny og forbedret udgave af hybridbilernes ophav, 
							Toyota Prius plugin-hybrid eller opladningshybrid, 
							for at anvende et lettere forståeligt dansk ord 
							derfor. Den kører altså både på benzin og på strøm 
							fra stikkontakten. 
							  
							Den nye Prius Hybrid har en rækkevidde på 
							elektricitet alene på 50 kilometer. Dvs. at bilen 
							for mange mennesker i dagligdagen alene vil køre på 
							el fra lysnettet, og skal man så længere, er 
							tankstationerne redningen – og siden hjælper det 
							indbyggede el-kraftværk med til, at bilen da heller 
							ikke bruger alt for mange af de dyrebare dråber. 
							  
							Firehjulet elektricitetsværk 
							Elbiler har Toyota også indenfor rækkevidde. Ikke 
							bare har man for et års tid siden lanceret 
							brintbilen Mirai, i Paris præsenterede man konceptet 
							”FCV Plus”. Udover det futuristiske udseende er 
							”Fuel Cell Vehicle” Plus regulært et miniature 
							el-kraftværk, som, udover at levere strøm til at 
							køre på, også kan levere strøm til el-nettet. 
 
							
							 
							Toyota FCV Plus. 
 
							Det er ikke uden betydning i en tid, hvor en af 
							el-kraftværkernes store udfordringer er at producere 
							tilstrækkelig elektricitet til at holde gang i de 
							virksomheder, der i stadig stigende grad (heldigvis) 
							overgår fra konventionelle energikilder til 
							elektricitet og samtidig gøre det uden at øge 
							forbruget af fossile brændstoffer. En FCV øger 
							dermed også forsyningssikkerheden og kan være 
							værdifuld at bo i nærheden for andre beboere i 
							parcelhuskvarteret. 
							  
							Rally-VM 
							Sidst men ikke mindst skal Toyota også dokumentere, 
							at bilerne ikke står tilbage fra andre på 
							motorsportsfronten. Denne artikel er skrevet i 
							selvsamme stund som Toyota på hjemmebane har 
							besejret Porsche og Audi i langdistance VM-løbet på 
							Fuji racerbanen – og i Paris udstillede man den 
							allerede godt gennemtestede Yaris WRC, som fabrikken 
							stiller op med i Rally verdensmesterskabet 2017. 
							  
							Det eneste hybrid, der er over den bil (reglementet 
							tillader nemlig ikke hybrid-drivliner – på det punkt 
							er det internationale bilsportsforbund noget 
							bagefter), er udviklingen: Bilen er udviklet af 
							rallylegenden, den firedobbelte finske 
							rallyverdensmester, Tommy Mäkkinen alt imens det er 
							Toyotas motorsportsafdeling i Köln, der har taget 
							sig af motoren. 
 
							Link til importøren |