Der var naturligt fokus på verdenspremieren på den
helt nye Toyota C-HR crossover, men også en
opfindsom brintbil, en ny og mere effektiv Prius
plug-in og fabrikkens nye WRC rallybil var blandt de
nyheder på Paris Motor Show, der med rette tiltrak
sig stor opmærksomhed.
Toyota C-HR er et navn, vi kommer til at lære os,
for den rammer plet, præcis i segmentet for kompakte
crossovere. Men dens design er unikt. Find en
Toyota, som den så ud for 10 år siden, og de eneste
ligheder er logoet på fronten og fabrikkens
uforlignelige kvalitet. Sidstnævnte er der
naturligvis ingen garanti for – og da bilen er helt
ny, har den ingen fortilfælde at læne sig opad. Men
det har Toyota, og det burde vel være garanti nok…
Coupe High Rider
I øvrigt er det ikke så svært med forkortelsen. I en
verden, hvor forkortelser i en uendelighed, om man
kan lide det eller ej, er en del af den daglige
kommunikation, kan det måske hjælpe at vide, at C-HR
betydet ”Coupe High Rider”. På den anden side – hvem
kan huske, hvad RAV4 betyder (nåh, ja, ”Recreational
Active Vehicle 4-Wheel Drive”, men det var ikke
spørgsmålet – det var: Hvem kan huske det?)?
Alligevel var den en af verdens første og er over
tiden blevet en af de mest populære SUV’er. Selvom
stort set ingen aner, hvad RAV4 betyder – så vi kan
ligeså godt lære at sige C-HR med det samme.
C-HR er nemlig skelsættende for opfattelsen af
Toyota. Totalt gået i glemmebogen er ”gammel mand og
blød hat” omdømmet (som Toyota nu målrettet har
arbejdet sig væk fra oven en årrække), Toyota C-HR
er designmæssigt mindst ligeså meget fremme i skoene
som Nissan Juke var det, da den første gang så
dagens lys, og det siger ret meget.
C-HR Hybrid: 27,8 km/l
Ifølge planen vender vi snart tilbage med en
prøvekørsel af den nye C-HR. Ingen tvivl om at det
bliver en spændende oplevelse, for alt tyder på at
Toyota har bygget bilen rigtigt. Ikke bare rammer
den direkte ind i det stadig voksende kompakte SUC/Crossover
segment, den tilfører også segmentet ny teknologi,
for naturligvis kan man også anskaffe en C-HR med
hybrid motor.
Bilen er 4,36 meter lang, den er baseret på Toyotas
nye globale arkitektur (TNGA) som inkluderer en
multilink bagaksel bagagerumskapaciteten er 377
liter. Med en 116-hestes 1,2 liters turbobenzinmotor
i maskinrummet kører den 18,2 km/l og med en 122
hestes hybridmaskine kører man 27,8 km/l.
Strøm fra stikkontakten
Toyota satser på hybrid teknologi, men er ikke blind
overfor, at el-drift vinder større og større indpas.
Man anvender hybrid-teknik for øjeblikket, fordi den
er baseret på eksisterende infrastruktur og der på
få minutter kan tankes op på populært sagt ethvert
gadehjørne overalt i verden. Alligevel har man skabt
en ny og forbedret udgave af hybridbilernes ophav,
Toyota Prius plugin-hybrid eller opladningshybrid,
for at anvende et lettere forståeligt dansk ord
derfor. Den kører altså både på benzin og på strøm
fra stikkontakten.
Den nye Prius Hybrid har en rækkevidde på
elektricitet alene på 50 kilometer. Dvs. at bilen
for mange mennesker i dagligdagen alene vil køre på
el fra lysnettet, og skal man så længere, er
tankstationerne redningen – og siden hjælper det
indbyggede el-kraftværk med til, at bilen da heller
ikke bruger alt for mange af de dyrebare dråber.
Firehjulet elektricitetsværk
Elbiler har Toyota også indenfor rækkevidde. Ikke
bare har man for et års tid siden lanceret
brintbilen Mirai, i Paris præsenterede man konceptet
”FCV Plus”. Udover det futuristiske udseende er
”Fuel Cell Vehicle” Plus regulært et miniature
el-kraftværk, som, udover at levere strøm til at
køre på, også kan levere strøm til el-nettet.
Toyota FCV Plus.
Det er ikke uden betydning i en tid, hvor en af
el-kraftværkernes store udfordringer er at producere
tilstrækkelig elektricitet til at holde gang i de
virksomheder, der i stadig stigende grad (heldigvis)
overgår fra konventionelle energikilder til
elektricitet og samtidig gøre det uden at øge
forbruget af fossile brændstoffer. En FCV øger
dermed også forsyningssikkerheden og kan være
værdifuld at bo i nærheden for andre beboere i
parcelhuskvarteret.
Rally-VM
Sidst men ikke mindst skal Toyota også dokumentere,
at bilerne ikke står tilbage fra andre på
motorsportsfronten. Denne artikel er skrevet i
selvsamme stund som Toyota på hjemmebane har
besejret Porsche og Audi i langdistance VM-løbet på
Fuji racerbanen – og i Paris udstillede man den
allerede godt gennemtestede Yaris WRC, som fabrikken
stiller op med i Rally verdensmesterskabet 2017.
Det eneste hybrid, der er over den bil (reglementet
tillader nemlig ikke hybrid-drivliner – på det punkt
er det internationale bilsportsforbund noget
bagefter), er udviklingen: Bilen er udviklet af
rallylegenden, den firedobbelte finske
rallyverdensmester, Tommy Mäkkinen alt imens det er
Toyotas motorsportsafdeling i Köln, der har taget
sig af motoren.
Link til importøren
|